Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody výuky těchto předmětů (Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS)
Thesis title in Czech: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody
výuky těchto předmětů
(Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS)
Thesis title in English: Attitudes of czech students toward science subjects and teaching methods
used in this subjects (Data analysis of TIMSS research)
Academic year of topic announcement: 2008/2009
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.10.2008
Date of assignment: 24.10.2008
Date and time of defence: 11.05.2010 00:00
Date of electronic submission:11.05.2010
Date of proceeded defence: 11.05.2010
Opponents: doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Prostudovat publikace týkající se dotazníkových šetření výzkumu TIMSS. Seznámit se s databázemi výsledků z dotazníkových šetření a způsobem kódování jednotlivých otázek a odpovědí.

2. Ze žákovských dotazníků použitých ve výzkumu TIMSS 2007 vybrat otázky týkající se postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, aspirací žáků v těchto předmětech a jejich volnočasových aktivit a otázky týkající se metod práce používaných v hodinách přírodovědných předmětů, zejména ve fyzice. Z učitelských dotazníků vybrat otázky týkající se vztahu učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání a otázky týkající se jejich metod práce.

3. V databázích vyhledat a zpracovat data k jednotlivým otázkám formou tabulek s relativními a absolutními četnostmi, popř. formou grafů.

4. Na základě analýzy získaných dat zjistit, jaké jsou postoje českých žáků k přírodovědným předmětům v testovaných věkových kategoriích, jaké jsou postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání a jaké metody práce se využívají v přírodovědných předmětech.

5. Získané výsledky porovnat s údaji z předchozích šetření výzkumu TIMSS v letech 1995 a 1999 a výsledky výzkumu PISA v této oblasti.
References
[1] STRAKOVÁ, J., PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 4. ročníků. Praha, VÚP, 1997.
[2] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků. Praha, VÚP, 1996.
[3] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Podmínky a průběh výuky v 8. ročníku. Praha, ÚIV, 1997.
[4] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS. Praha, ÚIV, 2001.
[5] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha, VÚP, 1998.
[6] STRAKOVÁ, J., KAŠPÁRKOVÁ, L.: Matematická a přírodovědná gramotnost v Třetím mezinárodním výzkumu matematického a přírodovědného vzdělávání. Praha, ÚIV, 1999.
[7] Science Achievement in the Primary School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1997.
[8] Science Achievement in the Middle School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1996.
[9] TIMSS 1999 International Science Report. USA , ISC Boston College 2000.
[10]PISA 2006. Science competencies for tomorow`s world. Volume 1: Analysis. Volume 2: Data. OECD 2007.
[11] PALEČKOVÁ, J. a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? ÚIV, Praha 2007.
[12] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002.
[13] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005.
Preliminary scope of work
Na základě analýzy dat získaných v rámci dotazníkového šetření výzkumu TIMSS 2007 bude zpracován přehled postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, a postojů učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolaní. Pozornost bude věnována i metodám práce využívaným v přírodovědných předmětech. Výsledky budou porovnány s údaji z předchozích šetření výzkumu TIMSS v letech 1995 a 1999 a výsledky výzkumu PISA v této oblasti.
Diplomová práce naváže na práci bakalářskou, která byla zaměřena na postoje českých žáků k přírodovědným předmětům zjištěné v rámci výzkumu TIMSS 1995 a 1999 a výzkumu PISA.
Preliminary scope of work in English
On the basis of questionnaries data analysis of TIMSS 2007 research there will be made a summary of czech students attitudes toward science subjects, especially physics, and science teachers attitudes toward their job. Attention will be payed also to teaching methods in science subjects. Results will be compared with data from previous surveys in years 1995 and 1999 and data from PISA research.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html