Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Využití biblických příběhů v katechezi, ve výuce náboženství a v prvouce v mladším školním věku
Thesis title in Czech: Využití biblických příběhů v katechezi, ve výuce náboženství a v prvouce
v mladším školním věku
Thesis title in English: Utilisation of Biblical stories in Catecheses, Religious Education
and in Primary Teaching of School Children
Academic year of topic announcement: 2007/2008
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biblical Sciences and ancient languages (26-KBV)
Supervisor: doc. PhDr. Dr. Mireia Ryšková
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.04.2008
Date of assignment: 03.10.2008
Date and time of defence: 02.09.2009 00:00
Date of electronic submission:02.07.2009
Date of submission of printed version:02.07.2009
Date of proceeded defence: 02.09.2009
Opponents: Dr. Vojtěch Eliáš
 
 
 
Guidelines
Osnova
1. Dětský věk
1.1.Charakteristika dětského věku
1.1.1. Charakteristika dětského věku obecně
1.1.2. Vymezení dětského věku podle teorií vývojové psychologie
1.1.3. Teorie morálního vývoje podle Lawrence Kohlberga

2. Děti a jejich možnosti
2.1.Děti mladšího školního věk
2.1.1. Definice a různé pohledy vývojových teorií
2.1.2. Poznávací procesy
2.1.3. Role a komunikace ? socializace
2.1.4. Symboly a rity (úvod do nábož. pedg str 101)
3. Dítě a příběh
-Schopnost konkrétní logické operace ? schopnost odlišit příběh
- mentální možnosti ? vztah k příběhu
- co do něho mohou vložit
- představivost
4. Dítě a hra
- formy
- učení hrou
- prožitková metoda
5. Výuka náboženství a katecheze
- definice a rozdíly
- využitelnost práce s příběhy ve výuce náboženství a katechezi
6. Biblický příběh
- biblický text, zejm. příběh jako Boží slovo v dění
- typy textů
- text a recipient
- vhodnost textů pro děti z hlediska jejich poslání (teologické výpovědi)
7.Dramatizace biblického příběhu
jak se učí dramatická výchova
teoretická východiska
formy ? metody
modely scénáře pro dramatickou hru
Závěr

Autorka se ve své práci soustředí na roli biblických příběhů ve výuce náboženství a katechezi pro děti v mladším školním věku z hlediska jejich teologické relevance.
References
Hechtová Anneliese, Přístupy k Bibli, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997
IBSN 80-7192-013-4
Fowler, J. Stages of Faith,New York 1981
Machková Eva, Úvod do studia dramatické výchovy, NIPOS, Praha 2, 2007, ISBN 978-80-7068-207-4
Machková Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, Praha, 2007, ISBN 978-80-7331-089-9
Muchová Ludmila, Úvod do náboženské pedagogiky, Matice cyrilometodějská s.r.o. Olomouc, 1994, povoleno MK ČR 19.6.1979, č.j.17-315/79/111/1
Piaget Jean, Bärbel Inhelderová, Psychologie dítěte, Portál Praha,1997-2007, ISBN 978-801-7367-263-8
Pety Geofrey, Moderní vyučování, Portál, Praha 1996 (Původní vydání Stanley Thornes
Publishers Ltd., z angl. přeložil Štěpán Kovařík J.)
Říčan Pavel, Cesta životem, Vývojová psychologie, Portál Praha, 2004, ISBN 80-7367-124-7
Ulrychová Irina, Drama a příběh, AMU, Praha, 2007, ISBN 978-80-7331-096-7
Vacek Pavel, Rozvoj morálního vědomí žáků, Portál Praha, 2008, ISBN 978-80-7367-386-4
Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Praha : Portál Praha, 2000, ISBN 0-7178-308-0.
Vybíral Zbyněk, Psychologie komunikace, Portál Praha, 2005, ISBN 80-7178-998-4
další relevantní teologická literatura vztahující se ke katechezi a výuce náboženství

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html