Využití biblických příběhů v katechezi, ve výuce náboženství a v prvouce v mladším školním věku
Thesis title in Czech: | Využití biblických příběhů v katechezi, ve výuce náboženství a v prvouce v mladším školním věku |
---|---|
Thesis title in English: | Utilisation of Biblical stories in Catecheses, Religious Education and in Primary Teaching of School Children |
Academic year of topic announcement: | 2007/2008 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biblical Sciences and ancient languages (26-KBV) |
Supervisor: | doc. PhDr. Dr. Mireia Ryšková |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 22.04.2008 |
Date of assignment: | 03.10.2008 |
Date and time of defence: | 02.09.2009 00:00 |
Date of electronic submission: | 02.07.2009 |
Date of submission of printed version: | 02.07.2009 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2009 |
Opponents: | Dr. Vojtěch Eliáš |
Guidelines |
Osnova
1. Dětský věk 1.1.Charakteristika dětského věku 1.1.1. Charakteristika dětského věku obecně 1.1.2. Vymezení dětského věku podle teorií vývojové psychologie 1.1.3. Teorie morálního vývoje podle Lawrence Kohlberga 2. Děti a jejich možnosti 2.1.Děti mladšího školního věk 2.1.1. Definice a různé pohledy vývojových teorií 2.1.2. Poznávací procesy 2.1.3. Role a komunikace ? socializace 2.1.4. Symboly a rity (úvod do nábož. pedg str 101) 3. Dítě a příběh -Schopnost konkrétní logické operace ? schopnost odlišit příběh - mentální možnosti ? vztah k příběhu - co do něho mohou vložit - představivost 4. Dítě a hra - formy - učení hrou - prožitková metoda 5. Výuka náboženství a katecheze - definice a rozdíly - využitelnost práce s příběhy ve výuce náboženství a katechezi 6. Biblický příběh - biblický text, zejm. příběh jako Boží slovo v dění - typy textů - text a recipient - vhodnost textů pro děti z hlediska jejich poslání (teologické výpovědi) 7.Dramatizace biblického příběhu jak se učí dramatická výchova teoretická východiska formy ? metody modely scénáře pro dramatickou hru Závěr Autorka se ve své práci soustředí na roli biblických příběhů ve výuce náboženství a katechezi pro děti v mladším školním věku z hlediska jejich teologické relevance. |
References |
Hechtová Anneliese, Přístupy k Bibli, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997
IBSN 80-7192-013-4 Fowler, J. Stages of Faith,New York 1981 Machková Eva, Úvod do studia dramatické výchovy, NIPOS, Praha 2, 2007, ISBN 978-80-7068-207-4 Machková Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, Praha, 2007, ISBN 978-80-7331-089-9 Muchová Ludmila, Úvod do náboženské pedagogiky, Matice cyrilometodějská s.r.o. Olomouc, 1994, povoleno MK ČR 19.6.1979, č.j.17-315/79/111/1 Piaget Jean, Bärbel Inhelderová, Psychologie dítěte, Portál Praha,1997-2007, ISBN 978-801-7367-263-8 Pety Geofrey, Moderní vyučování, Portál, Praha 1996 (Původní vydání Stanley Thornes Publishers Ltd., z angl. přeložil Štěpán Kovařík J.) Říčan Pavel, Cesta životem, Vývojová psychologie, Portál Praha, 2004, ISBN 80-7367-124-7 Ulrychová Irina, Drama a příběh, AMU, Praha, 2007, ISBN 978-80-7331-096-7 Vacek Pavel, Rozvoj morálního vědomí žáků, Portál Praha, 2008, ISBN 978-80-7367-386-4 Vágnerová, M., Vývojová psychologie, Praha : Portál Praha, 2000, ISBN 0-7178-308-0. Vybíral Zbyněk, Psychologie komunikace, Portál Praha, 2005, ISBN 80-7178-998-4 další relevantní teologická literatura vztahující se ke katechezi a výuce náboženství |