Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mechanismus výběru akcí pro animata
Thesis title in Czech: Mechanismus výběru akcí pro animata
Thesis title in English: Action selection for an animat
Academic year of topic announcement: 2005/2006
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Supervisor: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.10.2005
Date of assignment: 27.10.2005
Date and time of defence: 25.05.2009 00:00
Date of electronic submission:25.05.2009
Date of proceeded defence: 25.05.2009
Opponents: doc. RNDr. Pavel Surynek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Animat je softwarový agent, který ve virtuálním prostředí imituje chování živé bytosti. Každý animat má virtuální tělo podléhající “fyzikálním” pravidlům prostředí. Příkladem animata je postava z počítačové hry.
Aby se animati mohli rozhodovat, jaké akce budou vykonávat, potřebují mechanismus výběru akcí. Jelikož je prostředí dynamické a nepředvídatelné, není vhodným mechanismem klasické plánování. Často se používá tzv. reaktivní plánování – i to má ovšem určitá omezení.
Cílem práce je navrhnout obecný mechanismus výběru akcí vycházející z reaktivního plánování, avšak odstraňující některá jeho omezení, a implementovat prototyp. Jedná se práci typu „výzkumný problém“.
References
1. Toby Tyrrell. Computational Mechanisms for Action Selection. Ph.D. Dissertation. Centre for Cognitive Science, University of Edinburgh, 1993.
• a navazující práce
2. Joanna Bryson. Intelligence by Design: Principles of Modularity and Coordination for Engineering Complex Adaptive Agents. PhD thesis, Massachusetts Institute of Technology (2001)
• a navazující práce
3. Pattie Maes. The agent network architecture (ANA). In: SIGART Bulletin, 2 (4), pages 115–120, 1991.
• a navazující práce
4. Fred Charles, Miguel Lozano, Steven J. Mead, Alicia F. Bisquerra, Marc Cavazza. Planning Formalisms and Authoring in Interactive Storytelling. In: First International Conference on Technologies for Interactive Digital Storytelling and Entertainment, Darmstadt, Germany, 2002
• a navazující práce
5. Michael Wooldridge. An Introduction to MultiAgent Systems. John Wiley & Sons, 2002.
6. práce Aarona Slomana (CogAff framework): http://www.cs.bham.ac.uk/~axs/
7. Cyril Brom. Hierarchical reactive planning: where is its limit? In: MNAS 2005 workshop proceedings, Edinburgh, Scotland, 2005.
8. Damina Isla. Handling Complexity in the Halo 2 AI. In: Gamasutra online, www.gamasutra.com, 2005.
9. Alexander Nareyek. Project Excalibur. Intelligent agents for computer games, an on-going research project. Homepage: http://www.ai-center.com/projects/excalibur/
10. Bruce M. Blumberg. Old Tricks, New Dogs: Ethology and Interactive Creatures. PhD thesis, MIT Media Laboratory, Learning and Common Sense Selection, 1996
11. Malik Ghallab, Dana Nau, Paolo Traverso. Hierarchical Task Network Planning. In: Automated Planning: Theory and Practice, chapter 11, Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, Ca, USA, 2004
12. Sengers, Phoebe: Designing Comprehensible Agents. In: Proceedings of the Sixteenth International Joint Conference of Artificial Intelligence, Stockholm, Sweden (1999)
• a navazující práce
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html