Dopravní dostupnost v periferním regionu
Thesis title in Czech: | Dopravní dostupnost v periferním regionu |
---|---|
Thesis title in English: | The traffic accessibility in peripheral region |
Key words: | dopravní dostupnost, periferie, rozvoj |
English key words: | treaffic accessibility, periphery, development |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Radim Perlín, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 27.06.2025 |
Date of assignment: | 16.07.2025 |
Confirmed by Study dept. on: | 16.07.2025 |
Study form: | full-time |
References |
BERNARD, J. ed. a kol. (2019): Nic se tady neděje... Životní podmínky na periferním venkově, Nakladatelství SLON, JANČÁK, V., CHROMÝ, P., MARADA, M., HAVLÍČEK, T., VONDRÁČKOVÁ, P. (2010): Sociální kapitál jako faktor rozvoje periferních oblastí: analýzy vybraných složek sociálního kapitálu v typově odlišných periferiích Česka. Geografie, 115, 2, 207–222. MUSIL, J., MÜLLER, J. (2008): Vnitřní periferie v České republice jako mechanismus sociální exkluze. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 44, 2, 321–348. |
Preliminary scope of work |
Přepracování stávající práce se větším zohledněním socioekonomického prostoru a intenzity dopravy Základní cíl práce je potvrdit nebo vyvrátit tezi o vztazích mezi intenzitou dopravní obslužnosti a mírou periferiality ve vymezeném periferním regionu Čtyřmezí na pomezí Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého a Středočeského kraje. Jako vstupní data slouží jednak data ze veřejných zdrojů, která popisují socioekonomické charakteristiky území a dále data četnosti linek a jednotlivých spojů ve vymezeném regionu. Práce je založena jako kvantitativní analýzy ve vymezeném řešeném území. |
Preliminary scope of work in English |
Revision of existing work with greater consideration of socioeconomic space and traffic intensity The basic objective of the work is to confirm or refute the thesis on the relationship between traffic service intensity and the degree of peripherality in the defined peripheral region of Čtyřmezí on the border of the Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, and Central Bohemia regions. The input data consists of data from public sources describing the socioeconomic characteristics of the area and data on the frequency of lines and individual connections in the defined region. The work is based on quantitative analyses in the defined area under study. |