Bibliodrama a etická výchova jako cesta k řešení konfliktů mezi dospívajícími
Thesis title in Czech: | Bibliodrama a etická výchova jako cesta k řešení konfliktů mezi dospívajícími |
---|---|
Thesis title in English: | Bibliodrama and Ethical Education: A Way to Conflict Resolution among Adolescents |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biblical Sciences and ancient languages (26-KBV) |
Supervisor: | doc. PhDr. Dr. Mireia Ryšková |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 31.01.2025 |
Date of assignment: | 01.02.2025 |
Confirmed by Study dept. on: | 02.02.2025 |
Guidelines |
1. Studium literatury pedagogické, psychologické a bibliodramatické
2. Zpracování poznatků na základě literatury 3. Praktická část - bibliodramatické workshopy s tématem konfliktů s dospívajícími 4. Reflexe – práce s dotazníky 5. Vyvození závěrů |
References |
Primární literatura
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 1985. Sekundární literatura ERIKSON, E. H. Identity: Youth and Crisis. 1. vydání. New York: W. W. Norton & Company, 1968. CARVALHO, E.R.. Bibliodrama Manual. North Charleston, SC: Createspace Independent Publishing Platform, 2014. DEUTSCH, M., COLEMAN, P. T., & MARCUS, E. C. (Eds.): The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice. 3. publishing. San Francisco, Calif: Jossey-Bass, 2014. GORDON, T. Parent Effectiveness Training: The Proven Program for Raising Responsible Children. Rev. ed. New York: Three Rivers Press, 2000. HECHTOVÁ, A. Kreativní přístupy k Bibli. 2. přepracované vydání. Brno: Jiří Brauner, Kartuziánské nakladatelství ve spolupráci s Českým katolickým biblickým dílem, 2008. HECHTOVÁ, A. Tvořivá práce s biblickými postavičkami. Dolany: České katolické biblické dílo, 2006. HECHTOVÁ, A. Zažít Bibli, metody celostní práce s Biblí. České Budějovice: Petrinium s.r.o., 2020. JEDLIČKA, R. a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.Vydání 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. KREJČOVÁ, L. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. MATULČÍK, J. Bibliodráma: Cesta k stretnutiu. 1. vyd. Bratislava: Don Bosco, 2003. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, s.r.o., 2013. PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2020. RYŠKOVÁ, M., BROŽ, R. (eds.). Interpretace Bible v církvi. Praha: Karolinum, 2012. SCHMIDT, H. J.: Bible in the Spotlight: Bibliodrama as Experiential Hermeneutics. Münster: LIT Verlag, 2002. SVOBODOVÁ, Z. Konflikty a jejich řešení ve školní praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2021. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 4. doplněné vydání. Praha: Karolinum, 2012. VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. WALLIN, D.J. Vazba v psychoterapii. 1. vydání. Praha: Portál, 2020. YALOM, I. D., LESZCZ M., Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2021. |
Preliminary scope of work |
1. Úvod
1.1. Představení tématu 1.2. Význam řešení konfliktů v období dospívání 1.3. Cíle práce a výzkumné otázky 1.4. Metodologie práce 2. Konflikty v období adolescence 2.1. Charakteristika adolescence z hlediska vývoje osobnosti 2.2. Typy konfliktů v dospívání 2.3. Následky nezvládnutých konfliktů 2.4. Role prevence a výchovy při zvládání konfliktů 3. Bibliodrama jako nástroj práce s konflikty 3.1. Definice a principy bibliodramatu 3.2. Historie a vývoj metody bibliodramatu 3.3. Psychologické a pedagogické přínosy bibliodramatu 3.4. Využití bibliodramatu v práci s dospívajícími 4. Praktická část: Návrh a realizace programu 4.1. Cíl praktické části 4.2. Popis cílové skupiny 4.3. Struktura programu bibliodramatu zaměřeného na řešení konfliktů 4.4. Popis jednotlivých aktivit 5. Analýza výsledků 5.1. Metodologie sběru dat 5.2. Vyhodnocení dopadů programu 5.3. Reflexe účastníků 5.4. Limity programu a návrhy na jeho zlepšení 6. Diskuze 6.1. Srovnání výsledků s teoretickými poznatky a literaturou 6.2. Dopad programu na osobnostní rozvoj účastníků 6.3. Doporučení pro další výzkum 7. Závěr 7.1. Shrnutí hlavních zjištění 7.2. Význam bibliodramatu jako nástroje pro práci s teenagery 7.3. Doporučení pro praxi ve školním a výchovném prostředí 8. Seznam literatury 9. Přílohy • Ukázky scénářů a pracovních listů • Dotazníky, evaluační formuláře |