Etické aspekty inkluze ve školství
Thesis title in Czech: | Etické aspekty inkluze ve školství |
---|---|
Thesis title in English: | Ethical aspects of inclusion in education |
Key words: | Inkluze, etika, školství, znevýhodnění, hodnocení |
English key words: | inclusion, ethics, education, disadvantage, evaluation |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Philosophy and Law (26-KFP) |
Supervisor: | prof. doc. Dr. Ing. Tomáš Machula, Th.D., Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 27.01.2025 |
Date of assignment: | 08.02.2025 |
Confirmed by Study dept. on: | 08.02.2025 |
Guidelines |
Popsat a zhodnotit, jaké výhody a nevýhody má inkluze ve školství. Soustředit se na filosofické a etické hledisko problému.
|
References |
Booth, T., Ainscow, M. (2007). Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách, Praha: Rytmus o.s.
Svoboda, Z., Zilcher, L. (2015). Inkluzivní vzdělávání: Studijní opora - vzdělávací modul pro koordinátory inkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP. Šmelová, E., Souralová, E., Petrová, A. (2017). Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Vaďurová, H. (2009). Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova Univerzita. J. R. Searle, Mysl, mozek a věda (1999). Praha: Mladá fronta Anzenbacher, Arno: Úvod do etiky (1994). Praha: Zvon Singer, Peter. Praktická etika (2024). Praha: Karolinum Sokol, Jan. Etika, život, instituce (2014). Praha: Vyšehrad Fischer, O. (2021). Profesionalita, ctnosti a etika povolání. Praha: Karolinum Boutrid, A., & Martin, S. (2023). A Comparative Study of Teacher Education Programs Embedding Ethics Education into Curriculum. In Ethics and Integrity in Teacher Education (pp. 55-69). Cham: Springer International Publishing. Forster, D., & Maxwell, B. (2022). Using Codes of Professional Ethics and Conduct in Teacher Education: Pitfalls and Best Practice. In Ethics and Integrity in Teacher Education (pp. 25-42). Cham: Springer International Publishing Koubková, G. (2017). Etické kodexy v učitelské profesi. (Bakalářská práce). Brno: Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání |
Preliminary scope of work |
Etická pozitiva i negativa dopadu inkluze
Připravenost školského systému na inkluzi Návrhy podporující úlohu inkluze ve školství, pro její lepší fungování Srovnání situace u nás a ve světě |
Preliminary scope of work in English |
ethical positives and negatives impact of inclusion
preparedness of czech school system for inclusion how to improve an inclusion, what to do for its beter working comparison of the situation in our country and in the world |