Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Embedding artefaktů ve spojitém prostoru a nové vhledy do jejich evoluce
Thesis title in Czech: Embedding artefaktů ve spojitém prostoru a nové vhledy do jejich evoluce
Thesis title in English: Embedding Artifacts in Continuous Space and New Insights into Their Evolution
Academic year of topic announcement: 2025/2026
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Philosophy and History of Science (31-107)
Supervisor: Mgr. Petr Tureček, Ph.D.
Author:
References
Caldwell, C. A., & Millen, A. E. (2008). Experimental models for testing hypotheses about cumulative cultural evolution. Evolution and Human Behavior, 29(3), 165–171. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2007.12.001
Derex, M., & Boyd, R. (2016). Partial connectivity increases cultural accumulation within groups. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 113(11), 2982–2987. https://doi.org/10.1073/pnas.1518798113
Karvelis, P., Gavrilis, D., Georgoulas, G., & Stylios, C. (2018). Topic recommendation using Doc2Vec. 2018 International Joint Conference on Neural Networks (IJCNN), 1–6. https://doi.org/10.1109/IJCNN.2018.8489513
Kempe, M., & Mesoudi, A. (2014). An experimental demonstration of the effect of group size on cultural accumulation. Evolution and Human Behavior, 35(4), 285–290. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2014.02.009
Liu, L., Dehmamy, N., Chown, J., Giles, C. L., & Wang, D. (2021). Understanding the onset of hot streaks across artistic, cultural, and scientific careers. http://arxiv.org/abs/2103.01256
Mesoudi, A., & O’Brien, M. J. (2008). The cultural transmission of great basin projectile-point technology II: An Agent Based Computer Simulation. American Antiquity, 73(4), 627–644. https://doi.org/10.2307/25470521
Preliminary scope of work
Prostřednictvím metod vypůjčených ze strojového učení, lze jakýkoliv (digitalizovaný) trojrozměrný objekt představit jako bod v n-rozměrném prostoru (Karvelis et al., 2018; Liu et al., 2021; Mesoudi & O’Brien, 2008). Řada současných studií na poli experimentální evoluce artefaktů však pracuje v předdefinovaných prostorech strategií v rámci počítačových her (Derex & Boyd, 2016; Kempe & Mesoudi, 2014), či v rámci několikaparametrových konfigurátorů, které dovolují vytvořené artefakty obratem tisknout na 3D tiskárně.
Výhodou takto získaných dat je jejich relativně snadné statistické zpracování, nevýhodou je snížená ekologická validita závěrů, ke kterým se za pomoci těchto umělých scénářů podaří dospět.
V rámci této práce budou prozkoumány a vyzkoušeny dostupné metody 3D scanningu a následného mnohorozměrného embeddingu pro libovolné 3D konfigurace, přičemž bude následně odpilotováno a představeno paradigma transmismního experimentu (Caldwell & Millen, 2008), kde dostane každý účastník jen hroudu keramické hlíny a několik výrobků „předchozí generace“ účastníků experimentu jakožto „vzory“ (cílem může být například vytvořit co nejvyšší věž, která se ale ani po deseti minutách nezhroutí). Cílem je replikovat, rozvinout nebo zpochybnit závěry studií, které používají standardní předdefinované prostory „tvorby“, tedy prostory pro uplatnění imitace a inovace.
Preliminary scope of work in English
Using methods borrowed from machine learning, any (digitized) three-dimensional object can be represented as a point in n-dimensional space (Karvelis et al., 2018; Liu et al., 2021; Mesoudi & O’Brien, 2008). However, many current studies in the field of experimental artifact evolution work within predefined strategy spaces in computer games (Derex & Boyd, 2016; Kempe & Mesoudi, 2014), or within multi-parameter configurators that allow the created artifacts to be instantly printed on a 3D printer.
The advantage of such data is its relatively easy statistical processing, while the downside is the reduced ecological validity of the conclusions drawn from these artificial scenarios. This work will explore and test available methods of 3D scanning and subsequent multidimensional embedding for arbitrary 3D configurations, followed by the piloting and presentation of a transmission experiment paradigm (Caldwell & Millen, 2008), where each participant is given only a lump of clay and several artifacts from the "previous generation" of experiment participants as "models" (the goal, for example, might be to create the tallest tower that doesn't collapse after ten minutes). The aim is to replicate, develop, or challenge the conclusions of studies that use standard predefined "creation" spaces, i.e., spaces for the application of imitation and innovation.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html