Geografické vzdělávání
Thesis title in Czech: | Geografické vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Geographic education |
Key words: | geografie; vzdělávání; student; učitel geografie; geografické kurikulum; didaktika geografie |
English key words: | geography; education; student; geography teacher; geography curriculum, Didactics of geography |
Academic year of topic announcement: | 2025/2026 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. |
Author: |
Preliminary scope of work |
Jedná se o široce koncipované téma, ke kterému se mohou hlásit uchazeči o doktorské studium směřující svými (specifičtějšími) tématy k hlubšímu poznání a řešení vybraného problému geografického vzdělávání z pohledu didaktiky geografie. Daný problém se může týkat např. a) učícího se jedince (miskoncepce, geografická a environmentální gramotnost, tvorba kurikula, strategie řešení úloh aj.) b) učitelů geografie (profesní kompetence; profesní vidění, osobní pojetí výuky určitého tématu; názory učitelů na implementaci konceptu udržitelnosti aj.) c) geografického kurikula a jeho realizace (tvorba kurikula, transformace kurikula, plánování kurikula, struktura geografických dovedností; určitý koncept – např. udržitelnosti, silného vědění - a jeho implementace do výuky geografie; kvalita výuky geografie; klíčové pojmy a generalizace; strategie výuky konkrétních témat; mezipředmětové vazby, aj.) d) procesu výuky a vyučování (způsoby hodnocení výkonů žáků; principy a limity implementace GIS do výuky; badatelské přístupy ve výuce geografie, aj. Toto širší téma je formálně vypsáno předsedou oborové rady, ale mohou se k němu hlásit uchazeči směřující k různým školitelům či školitelkám. V případě přijetí ke studiu bude téma, školitele/ku i jazyk práce možno v SIS specifikovat později. |
Preliminary scope of work in English |
The dissertation is focused on a selected issue of geographic education approached from the point of view of geography didactics. The given issue may concern e.g. a) learners (misconceptions, geographical and environmental literacy, problem solving strategies, etc.) b) geography educators (professional competence; professional vision, personal concept of teaching a certain topic; teachers' opinions on the implementation of the concept of sustainability, etc.) c) geographic curriculum and its implementation (curriculum development, curriculum transformation, curriculum planning, structure of geographic skills; a certain concept – e.g. sustainability, powerful knowledge - and its implementation in the teaching of geography; the quality of teaching geography; key concepts and generalizations; strategies for teaching specific topics; inter-subject links, etc.) d) the teaching and learning process (methods of student performance evaluation; principles and limits of GIS implementation in teaching; research approaches in teaching geography, etc.) |