Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Lze porušit autoinkompatibilitu Arabidopsis arenosa prostřednictvím efektu mentora?
Thesis title in Czech: Lze porušit autoinkompatibilitu Arabidopsis arenosa prostřednictvím efektu mentora?
Thesis title in English: Can the selfincompatibility of Arabidopsis arenosa be broken through the mentor effect?
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Botany (31-120)
Supervisor: Mgr. Tomáš Urfus, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.11.2024
Date of assignment: 29.11.2024
Confirmed by Study dept. on: 26.01.2025
Study form: full-time
Advisors: RNDr. Filip Kolář, Ph.D.
Preliminary scope of work
Přestože rostliny dosahují autoinkompatibility pomocí principiálně odlišných mechanismů, lze pravděpodobně u všech dosáhnout alespoň určité míry autogamie prostřednictvím tzv. efektu mentora. Jde o techniku, která byla objevena ve šlechtitelské praxi. Její podstatou je stimulace blizny pylem jiného taxonu, což právě může vyvolat autogamii. Biologie rostlin však s touto možností počítá jen vzácně a princip efektu mentora není znám. Cílem diplomové práce bude v rámci opylovacích experimentů testovat účinnost efektu mentora na prolomení sporofytické inkompatibility diploidního cytotypu modelového druhu Arabidopsis arenosa. Jako zdroj indukujícího pylu bude využit tetraploidní cytotyp A. arenosa a další reprezentanti významných cladů čeledi Brassicaceae a rosidové větve. Autogamie bude od případné hybridizace rozlišena pomocí průtokové cytometrie (DAPI) na úrovni semen a srovnáním s relativní velikostí genomu potenciálních rodičovských taxonů.
Cílem diplomové práce bude zodpovědět následující otázky:
1. Lze prostřednictvím efektu mentora dosáhnout autogamie u Arabidopsis arenosa?
2. Do jaké míry má na účinnost efektu mentora vliv fylogenetická vzdálenost indukujícího pylu?
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html