Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Rostlinná biodiverzita ve městech a její potenciál pro venkovní výuku
Thesis title in Czech: Rostlinná biodiverzita ve městech a její potenciál pro venkovní výuku
Thesis title in English: Plant biodiversity in cities and its potential for outdoor education
Key words: městské prostředí, biodiverzita, venkovní výuka, habitat, moderní aplikace
English key words: urban environment, biodiversity, outdoor education, habitat, modern applications
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Botany (31-120)
Supervisor: Mgr. Marek Slovák, Ph.D.
Author: Markéta Bernardová - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.10.2024
Date of assignment: 08.10.2024
Confirmed by Study dept. on: 31.10.2024
Date of electronic submission:29.04.2025
Opponents: Mgr. Eliška Krtilová
 
 
 
Preliminary scope of work
V dnešní době je ve výuce kladen důraz na rozvoj kompetencí žáka, jeho schopnosti porozumět informacím, práci s nimi a propojování znalostí v rámci různých předmětů. Je snaha o různorodost výuky, různé exkurze, názornost, využití různorodých moderních pomůcek (mobilní aplikace, tablety, robotické stavebnice…). Významnou část představuje terénní výuka a exkurze.
Pokud se zamyslíme nad výukou biologie, ale také jiných přírodovědných předmětů, představujeme si ji kromě školních lavic také v prostředích jako jsou lesy, louky, parky, zoologické a botanické zahrady nebo muzea. Je ale možné vyučovat biologii a další přírodovědné předměty přímo uprostřed města? Mohou se žáci učit „o přírodě“ na místech, která primárně nejsou určena pro vzdělávání a zároveň jsou vysoce modifikována lidskou činností, jako například náměstí, městské ulice nebo paneláková sídliště? Jinými slovy místa, kde si přítomnost živé, ale také neživé přírody často ani neuvědomujeme. Pokusím se načrtnout, co si odsud žáci mohou odnést, co zde mohou pozorovat, čemu se mohou přiučit. Důležitou součástí práce budou informace, jaké výhody a nevýhody toto prostředí výuce nabízí.
Přírodovědné předměty jsou si velmi blízké. Zajímavou až provokativní otázkou je, jestli a jakým způsobem je možné této blízkosti využít při výuce v typickém městském prostředí? Zamyslím se, jakým způsobem se předměty dají propojovat a jak učit žáky komplexnímu uvažování. Pokusím se také vyhledat, jak se k této problematice staví RVP.
Moderní technologie umožňují výrazné ulehčení v každodenním životě i ve vědě. Lidé ve městech se často pohybují s mobily v ruce a opakovaně je používají k nejrůznějším věcem. Jakým způsobem by se to dalo využít ve výuce? V práci budu informovat o možnostech využití mobilních aplikací při výuce venku a jaké nabízejí výhody.
Cílem této bakalářské práce je připravit rešerši na dané téma a zodpovědět nebo alespoň načrtnout možné odpovědi na tyto otázky a objasnit více o možnostech výuky v městském prostředí.
Preliminary scope of work in English
Nowadays, the focus in education is on the development of students' competencies, their ability to understand and work with information, and to connect knowledge within different subjects. There is an effort for diversity in teaching, excursions, demonstrations, and various modern aids (mobile applications, tablets, robotic kits, etc.). A significant part, however, represents outdoor teaching and excursions.
If we consider teaching biology and other science subjects apart from the classical teaching process in school, we traditionally imagine it in environments such as forests, meadows, parks, zoological and botanical gardens, or museums. But is it possible to teach biology and other science subjects right in the middle of the city? Can students learn about "nature" in places that are not primarily designed for education and are also highly modified by human activity, such as squares, city streets, or housing estates? In other words, places where we are often not even aware of the presence of living but also inanimate nature. I will try to outline what students can take away from there, what they can observe, and what they can learn. An important part of the work will be information about the advantages and disadvantages of this learning environment.
Science subjects are very close to each other. An interesting and even provocative question is, if and how can this proximity be used in teaching in a typical urban environment? In my bachelor thesis, I will address how subjects can be connected and how to teach students to think complexly. In addition, I will also try to find out how the RVP deals with this issue.
Further, modern technology allows for significant improvements in everyday life and science. People in cities often move around with their cell phones in hand, repeatedly using them for all sorts of activities. How could this be used in education? In this thesis, I will also concentrate on the possibilities of using mobile apps in outdoor learning and what benefits they offer.
This bachelor thesis aims to prepare research on the topic and to answer or at least outline possible answers to these questions and clarify more about the possibilities of teaching in an urban environment.
  • Please note that information collected from descriptive data or files, submitted with the final thesis, cannot be used for profitable purposes or presented as a study, academic or other creative activity of any person other than the author.
Uploaded thesis filesSizeAuthorUploaded byUploaded on
download fileText of the thesis (defended)1121 kBMarkéta BernardováMarkéta Bernardová29.04.2025 14:22
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html