Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Vnímání vybraných modelů ve fyzice žáky středních škol
Thesis title in Czech: Vnímání vybraných modelů ve fyzice žáky středních škol
Thesis title in English: Perception of selected models in physics by upper secondary school students
Key words: fyzika|model|žák|střední škola
English key words: physics|model|student|upper secondary school
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language:
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.04.2024
Date of assignment: 11.04.2024
Confirmed by Study dept. on: 15.04.2024
Guidelines
1. Vyhledat literaturu zaměřenou na vnímání modelů ve fyzice, příp. souvisejících konceptů žáky.
2. Analyzovat tuto literaturu s cílem nalézt metody, kterými je možné zkoumat žákovské vnímání modelů ve fyzice.
3. Na základě nalezených metod připravit pilotní výzkum vnímání vybraných modelů ve fyzice žáky středních škol.
4. Realizovat pilotní výzkum vnímání vybraných modelů ve fyzice žáky středních škol.
5. Vyhodnotit pilotní výzkum.
6. Provést reflexi tohoto výzkumu a formulovat podněty pro další výzkum, příp. pro vzdělávací praxi.
References
Chittleborough, G., Treagust, D., Mamiala, T., & Mocerino, M. (2005). Students’ perceptions of the role of models in the process of science and in the process of learning. Research in Science and Technological Education, 23, 195–212.

Grosslight, L., Unger, C., Jay, E., & Smith, C. (1991). Understanding models and their use in science: conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28, 799–822.

Krell, M., Reinisch, B., & Krüger, D. (2015). Analyzing students’ understanding of models and modeling referring to the disciplines biology, chemistry, and physics. Research in Science Education, 45, 367–393.

Mandíková, D., & Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido.

Mashood, K. K., Kumar, A., & Mazumdar, A. (2023). Student understanding of approximations in physics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1–33.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html