Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Zkoumání vlivu piktogramů rostlin na výuku botaniky s využitím metody sledování očního pohybu.
Thesis title in Czech: Zkoumání vlivu piktogramů rostlin na výuku botaniky s využitím metody sledování očního pohybu.
Thesis title in English: Exploring the impact of plant pictograms on botany education using the eye tracking method
Key words: botanika, metoda sledování očního pohybu, piktogramy, vizuální učebný styl
English key words: botany, eye tracking method, pictograms, visual learning style
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Botany (31-120)
Supervisor: Mgr. Marek Slovák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.10.2023
Date of assignment: 27.10.2023
Confirmed by Study dept. on: 03.01.2024
Advisors: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Preliminary scope of work
Studenti neřadí rostliny mezi příliš oblíbená témata probíraná ve výuce biologie na školách. Tento fenomén může být zapříčiněn nedostatečnou atraktivitou rostlin v porovnání například se zvířaty. Užitím vhodné učební pomůcky by ale mohlo dojít k zatraktivnění rostlin, a to například přes všemi známé piktogramy. Piktogramy se běžně využívají jako komunikační prostředek ke sdělování informací ve formě zjednodušených obrázků. Právě díky jejich schopnosti vyzdvihnout nejdůležitější rysy vyobrazených předmětů, mohou piktogramy pomoci zdůraznit hlavní a charakteristické vlastnosti na rostlinách Námětem výzkumné práce by byla tvorba piktogramů vybraných modelových rostlinných druhů a analýza efektivity výuky s využitím metody sledování očního pohybu (eye tracking). Práce bude zkoumat,na příkladu piktogramů vybraných druhů dřevin,které rostliny se jeví býti nejvhodnějšími pro tvorbu piktogramů a následně, pomocí eye trackingu, řešitkteré z navrhnutých grafických variant rostlinných piktogramů je pro výuku nejefektivnejsi a dokážejejich nejobjektivnější formu provedení tak, abyoslovitoslovilyco největší okruh jejich uživatelů. Následně práce nastíní možnou formu aplikace piktogramů rostlin do praxe, tedy do výuky biologie (botaniky) na základních a středních školách. Téma vzniklo v návaznosti na fenomén upozaďování rostlin, neboli plant blindness, a zdůrazňuje fakt, že vhodná volba a provedení učební pomůcky, mohou mít vliv na zvýšení oblíbenosti rostlin mezi studenty.Práce je inspirována studiemi zabývajícími se vhodností cílení na vizuální učební styl, který je podle nich nejpoužívanějším učebním stylem při učení se a také studiemi zabývajícími se přehlížením rostlin.V současné době není známa žádná studie, která by se zabývala tvorbou piktogramů rostlin a jejich možnou aplikací do výuky botaniky.
Preliminary scope of work in English
Students do not rank plants among the very popular topics discussed in biology lessons at schools. This phenomenon can be caused by the lack of attractiveness of plants compared to for example animals. However, the use of suitable teaching supplies could make plants more attractive, for example through all the known pictograms. Pictograms are normally used as a means of communication to tell information in the form of simplified pictures. Thanks to their ability to highlight the most important traits of the depicted objects, pictograms can help underline the main and characteristic traits of plants. The topic of the research work would deal with the creation of pictograms of plants, by using the eye tracking method, which could have the potential to improve the teaching of botany at schools. The thesis will investigate which plants seem to be the most suitable for creating pictograms and then using eye tracking and solve their most objective form of execution so that they reach the largest possible range of their users. Then the work outlines a possible form of application of plant pictograms in practice, i.e., in the teaching of biology (botany) in schools. The topic arose as a follow up to the phenomenon of plant blindness. Research emphasizes the fact that the adequate choice and implementation of teaching aids can influence the increase in popularity of plants.The work is inspired by studies dealing with the suitability of targeting the visual learning style, which they say is the most used learning style in learning, as well as studies dealing with overlooking plants.Currently there is no known study that deals with the creation of pictograms of plants and their possible application in the teaching of botany.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html