Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Mladiství váleční uprchlíci z Ukrajiny v kontextu integrační politiky
Thesis title in Czech: Mladiství váleční uprchlíci z Ukrajiny v kontextu integrační politiky
Thesis title in English: Teenage war refugees from Ukraine in the context of integration policy
Key words: integrace, integrační politika, uprchlíci, vzdělávání, mladiství, Ukrajina
English key words: integration, integration policy, refugees, education, teenagers, Ukraine
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Supervisor: PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 22.08.2023
Date of assignment: 22.08.2023
Date and time of defence: 11.09.2024 08:00
Venue of defence: Areál Jinonice, B316, 316, seminární místnost IPS
Date of electronic submission:31.07.2024
Date of proceeded defence: 11.09.2024
Opponents: doc. Ing. et Ing. Eliška Vejchodská, Ph.D.
 
 
 
References
Odborná literatura
1. Giacomo Solano, David De Coninck, Explaining migrant integration policies: A comparative study across 56 countries, Migration Studies, Volume 11, Issue 1, March 2023, Pages 75–102, https://doi.org/10.1093/migration/mnac032
2. SCHMID, Carol a . Ukrainians in Polish schools [online]. In: . Guilford Technical Community College in Jamestown, USA: Educational Role of Language Journal, 2022, s. 68-77 [cit. 2023-08-25]. ISBN 2657-9774. Dostupné z: http://educationalroleoflanguage.org/erl-journal/erl-journal-issues/volume-8/2022v02p05/
3. Hodes M. Thinking about young refugees’ mental health following the Russian invasion of Ukraine in 2022. Clinical Child Psychology and Psychiatry. 2023;28(1):3-14. doi:10.1177/13591045221125639
4. Jelínková, Marie, Valenta Ondřej. 2022. „Pojetí integrace migrantů v ČR perspektivou analýzy podpory stanovených priorit.“ Sociologický časopis / Czech Sociological Review 58(1): 71-98 | DOI: 10.13060/csr.2022.008. Dostupné z: https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202201-0004_migration-integration-in-the-czech-republic-an-analysis-of-the-priorities-the-country-has-set-and-its-support.php.
5. Jelínková, Marie. "A Refugee Crisis Without Refugees: Policy and media discourse on refugees in the Czech Republic and its implications" Central European Journal of Public Policy, vol.13, no.1, 2019, pp.33-45. https://doi.org/10.2478/cejpp-2019-0003
6. PROCHÁZKOVÁ ILINITCHI, Cristina. Vybrané teorie migrace a jejich význam při vytváření migračních politik. Acta Oeconomica Pragensia [online]. Praha: Vysoká škola ekonomická, 2010, 18(6), 3-26 [cit. 2023-08-31]. ISSN 0572-3043. Dostupné z: doi:10.18267/j.aop.319
7. HENIG, David. Migrace. AntropoWEBZIN [online]. Západočeská Univerzita v Plzni, 2007, (2-3), 35-41 [cit. 2023-08-31]. ISSN 1801-8807. Dostupné z: http://www.antropoweb.cz/webzin/achive_old/webzin_2-3_2007/AntropoWEBZIN%202-3_2007.pdf
8. HENDL, Jan. Základní metody a aplikace. In: Kvalitativní výzkum [online]. 1. Praha: Portál, 2005, s. 1-408 [cit. 2023-08-31]. ISBN 80-7367-040-2. Dostupné z: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/882806/mod_resource/content/1/06%20Hendl%2C%20J.%20-%20Kvalitativn%C3%AD%20v%C3%BDzkum%3B%2024-63.pdf
9. Heckmann, Friedrich & Bosswick, Wolfgang. (2006). Integration of Migrants: Contribution of Local and Regional Authorities. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/297802930_Integration_of_Migrants_Contribution_of_Local_and_Regional_Authorities
10. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách [online]. 1. Praha: Portál, 2007 [cit. 2023-08-25]. ISBN 978-80-7367-313-0. Dostupné z: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/627031/mod_folder/content/0/SVARICEK_ROMAN_SEDOVA_KLARA--1.pdf?forcedownload=1
11. YIN, R. K. 1981. The Case Study Crisis: Some Answers. Administrative Science Quarterly, 26(1): 58-65.
Zdroje empirických dat:
1. Uprchlíci z Ukrajiny v datech: Počty osob s uděleným pobytovým oprávněním v souvislosti s válkou na Ukrajině v krajích ČR. Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty [online]. Praha, 1.5.2023 [cit. 2023-05-07]. Dostupné z :https://migracnikonsorcium.cz/cs/data-statistiky-a-analyzy/uprchlici-z-ukrajiny-v-datech/?utm_source=ecomail&utm_campaign=2023_04_13_aktuality&utm_medium=email&utm_term=57109&ecmid=23812#uprchlici-cr-pocty
2. Kolektiv autorů. Hlas Ukrajinců: vzdělávání dětí: Výzkum mezi uprchlíky [online]. Praha: PAQ Research, 2023 [cit. 2023-05-11]. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/vzdelavani-ukrajina-nova-vlna
3. Hlas Ukrajinců: Zkušenosti a potřeby dětí a rodičů v českém vzdělávání: Výzkum mezi urpchlíky. In: PROKOP, Daniel, Jana BICANOVÁ, Matyáš LEVINSKÝ a Štěpán KMENT. PAQ Research [online]. 18.7.2022 [cit. 2023-05-11]. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/vzdelavani-ukrajinskych-deti-v-cesku
Preliminary scope of work
Vymezení výzkumného problému

Od počátku války na Ukrajině, proudí do ČR velké množství uprchlíků, kteří u nás hledají domov, práci, vzdělání, nebo jiné využití. Ke dni 1. května 2023 je počet registrovaných uprchlíků 322 522, z čehož okolo 20 000 je v rozmezí 15-18 lel (Konsorcium, 2023). Ve své práci budu zaměřovat právě na mladistvé uprchlíky (15-18 let), kteří už mají odchozenou povinnou školní docházku na základních školách na Ukrajině a měli by u nás docházet na střední školy. Tato cílová skupina je velmi zajímavá a perspektivní pro detailnější zkoumání z mnoha důvodů. V tomto věku dochází k postupnému osamostatňování a pro mladistvé je velmi důležité být součástí kolektivu nebo skupiny mladých s podobnými problémy, které spolu mohou sdílet. Pro prchající mladistvé válečné uprchlíky musí být velmi náročné přijít do nové země, kde nemají kolektiv, do kterého patří. Mohou se potýkat s výzvami a potíži, jako jsou psychické problémy, kulturní šok nebo nezačlenění do kolektivu, případně i výtržnictví a jiné působení škod vlivem obklopení špatnými lidmi. Přestože se můžou zdát tyto potíže zcela jasně závažné, tito mladiství si sami nemusí uvědomovat, že se jedná o problém, který je třeba řešit. Důsledkem těchto potíží mohou být právě problémy v integrační politice této skupiny. Nechodí do škol a nevzdělávají se, nejsou v kontaktu se svými vrstevníky, neučí se český jazyk a nemají tak šanci se zapojit do každodenního života, a proto víceméně stagnují v neurčité fázi.
Problematika integrace uprchlíků je téma nové, proto není zatím příliš prozkoumané, tudíž na něj není mnoho analýz a výzkumů. Tématu se věnuje PAQ Research ve spolupráci se Sociologickým ústavem AV ČR. Předmětem zkoumání je především stav vzdělávání ukrajinských dětí, počty dětí, které na školy docházejí a jaké jsou problémy ve vzdělávání této cílové skupiny a zkušenosti a potřeby ukrajinských dětí a rodičů v českém vzdělávání. Počet ukrajinských dětí navštěvujících školy se od června 2022 až dvojnásobně zvýšil. Problém ve vzdělávání nadále zůstává v pomalém posunu českého jazyka, nedostupnost skupinových volnočasových aktivit apod. PAQ Research se ve svém zkoumání zaměřuje na skupinu dětí do 18 let jako celek a data ukazují, že je na školách okolo 90 % dětí. Analýzy už ale konkrétně nerozebírají jednotlivé věkové skupiny. Dětí náležících na základní školy dochází do škol skutečně o mnoho více, ale u skupiny mladistvých je situace výrazně problematičtější, to už výzkum PAQ Research detailněji nerozebírá. Velké množství středních škol zažívá přetlak českých studentů, a proto často nemohou přijímat ukrajinské studenty, ač by třeba chtěli. Dalšími příčinami jsou jazyková bariéra, nedostatečná informovanost nebo kulturní šok, to vše brání mnoha ukrajinským studentům v nástupu na střední školy a tím znemožňuje jejich plnou integraci a dochází k výše zmíněným potížím. (PAQ Research, Kolektiv, 2023)
Ve své práci se v teoretické části zaměřím na analýzu integrační politiky od počátku přísunu uprchlíku s teoretickým ukotvením v migračních teoriích a konceptu integrace. Vymezení dle Bosswicka a Heckmana říká, že integrace je proces, při kterém se jeden element připojí k druhému a dojde k jejich propojení, které vytvoří novou strukturu. Dále se také jedná o udržování nebo zlepšení vztahů uvnitř systému, například státu. V kontextu sociologie je integrace chápána jako kooperace vztahů v jasně strukturovaném a vymezeném sociálním systému s důrazem na posílení vztahu a zahrnutí nových aktérů do fungování systému nebo instituce. (Bosswick, Heckman, 2006) Dále bych zmínila pojem multikulturalismus, nebo multikulturní společnost, tedy změna etnického složení obyvatelstva v souvislosti se společenskými změnami.

B. Výzkumné otázky a cíle práce
B1. Výzkumné otázky:
1HL: Co je příčinou nedostatečné integrace mladistvých válečných ukrajinských uprchlíků?
1V: Jak se vyvíjela integrační politika od počátku ukrajinské válečné krize? Jaká vznikala nová opatření a jaký měla výsledek?
2V: Jaké výzvy a problémy se vyskytují v souvislosti s integrací této skupiny?
3V: Jakými způsoby by bylo možné tyto výzvy a problémy v budoucnu řešit?

B2. Cíle práce:
1HL: Identifikovat výzvy a problémy spojené s integrací mladistvých válečných ukrajinských uprchlíků, v kontextu české integrační politiky.
1V: Zmapovat vývoj integrační politiky od počátku přísunu válečných ukrajinských uprchlíků.
2V: Identifikovat výzvy a problémy, se kterými se tato cílová skupina ve spojitosti s integrací potýká.
3V: Formulovat doporučení pro řešení výzev a problémů v oblasti integrační politiky s využitím příkladů dobré praxe ze zahraničí.

C. Předběžný výzkumný design

C1. Metodologický přístup:
Metodologický přístup jsem zvolila kvalitativní, jelikož je téma nové a neprobádané. Nejprve budu analyzovat a zpracovávat data o užší cílové skupině a až poté vyvozovat závěry, k čemuž se hodí induktivní metoda, a proto je kvalitativní přístup vhodnější. (Švaříček, Šeďová 2007, s.13)

C2. Typ výzkumného designu:
Nejvhodnější pro mou práci bude případová studie (Yin, 1981), protože se zaměřuji na konkrétní cílovou skupinu mladistvých válečných ukrajinských uprchlíků, na které budu zkoumat jeden určitý jev . Jev je ohraničený místem, vztaženo na Českou republiku a časem, od počátku války na Ukrajině v únoru 2022 do konce roku 2023. Pro výzkum využiji analýzu dokumentů a expertního šetření.

C3. Data (např. druh, vzorek, terén):
1. fáze:
V první fázi se budu opírat o literaturu zabývající se migračními teoriemi, dále provedu analýzu veřejněpolitických dokumentů se zaměřením na opatření týkající se integrační politiky od počátku války na Ukrajině a přísunu válečných uprchlíků. Z odborných článků budu čerpat data o podobné problematice v jiných státech, také budu zjišťovat s jakými problémy se daná cílová skupina nejčastěji potýká, např. psychické problémy, kulturní šok, vyčlenění kolektivu a další.
2.fáze:
V druhé fázi provedu expertní šetření pomocí rozhovorů s relevantními experty. Využiji výběr úsudkem a experty zvolím tak, aby reprezentovali co nejširší perspektivu pohledů na problematiku v oblasti integrace mladistvých uprchlíků (např. psychologové, učitelé/ředitelé škol, pracovníci neziskového sektoru, pracovníci MPVS z oddělení rodinné politiky, nebo aktéři integrační politiky).
3.fáze
V případě, že data z druhé fáze budou nedostačující, nebo budu chtít větší vnitřní pohled, pokusím se o uskutečnění několika rozhovorů s příslušníky cílové skupiny mladistvých ukrajinských válečných uprchlíků, kteří mají problém s integrací, nenastoupili na střední školu, nebo měli s nástupem zprvu potíže. Ideálně bych uvedla i rozhovory s mladistvými, kteří trpí na výše zmíněné problémy.

C4. Metody sběru dat:
Jako metodu sběru dat jsem zvolila hloubkový polostrukturovaný rozhovor, abych měla možnost se podle potřeby ubírat různými směry v konkrétních rozhovorech. Rozhovory budu provádět s experty různých profesí a z odlišných sfér, přičemž uvažuji dotázat okolo 8-10 expertů. Cílem je o sesbírat co nejdetailnějšího a nejkomplexnějšího vhledu. Pokud bych prováděla 3. fázi, u té bych rovněž zvolila hloubkový rozhovor, nebo skupinový rozhovor, záleželo by, na počtu a charakteru respondentů.

C5. Metody analýzy dat:
Sesbíraná data z rozhovorů budu analyzovat pomocí metody otevřené kódování, mojí snahou bude rozhovor co nejpřesněji zanalyzovat, rozhovory budou všechny rozdílné a pomocí nich se pokusím sestavit širší obrázek a porozumět problematice. Metoda otevřeného kódování mi poskytne možnost zpracovávat data dle mých potřeb.

C6. Diskuze validity:
Důraz budu klást na důkladnou analýzu veřejněpolitických dokumentů, správné nastudování, dostatečný počet nastudovaných dokumentů a také správný výběr těch, které jsou pro mé zkoumání relevantní. Důležité bude také správně identifikovat nejčastější výzvy a problémy cílové skupiny a skutečně reflektovat realitu sesbíraných dat. V expertním šetření bude mou snahou mít dostatek relevantních expertů k hloubkovým rozhovorům a pokusím se pokrytí tématu z různých perspektiv a expertního vědění. Také je třeba jasně odlišit přepis dat a vlastní interpretaci, utvořit unikátní myšlenkový blok a tím poskytnout zajímavý výsledek, který přinese nové poznání, přitom samozřejmě nesmím nijak pozměnit skutečnost.

C7. Etické souvislosti zvažovaného projektu:
Ve vztahu k respondentům je důležité myslet na jejich bezpečí, Určitě bude potřeba mít informovaný souhlas, který bude sloužit jako potvrzení o dobrovolné účasti v rozhovoru. Pokud bude respondent vyžadovat některou část rozhovoru nezveřejnit nebo vůbec nepoužít, bude mu vyhověno. Také pokud si nebude přát být zmíněn jménem, provedu v datech kompletní anonymizaci jeho osoby. Sesbíraná data i celá práce bude zpřístupněná k nahlédnutí všem respondentům. Samozřejmě je důležitá i důvěra respondentů a vzájemný respekt mezi námi. Ve vztahu k vědecké komunitě by měla práce být transparentní a přínosná. Vyvozené závěry budou podloženy vlastními daty a zároveň budou co nejvíce odrážet realitu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html