Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Katalog fyzikálních úloh a experimentů pro Matematicko-fyzikální seminář dětí na 2. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: Katalog fyzikálních úloh a experimentů pro Matematicko-fyzikální seminář dětí na 2. stupni ZŠ
Thesis title in English: Catalog of physics tasks and experiments for the Mathematics-Physics Seminar for children on the lower secondary level
Key words: katalog|fyzika|úlohy|experimenty|2. stupeň ZŠ
English key words: catalog|physics|problems|experiments|lower secondary level
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: final thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.12.2022
Date of assignment: 08.12.2022
Date and time of defence: 19.06.2024 08:00
Date of electronic submission:30.05.2024
Date of submission of printed version:30.05.2024
Date of proceeded defence: 19.06.2024
Opponents: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Navrhnout strukturu katalogu se zajímavými fyzikálními úlohami a náměty na experimenty pro děti, které mají zájem o fyziku a matematiku.
2. Vybrat vhodná témata pro seminář
3. Zpracovat pro katalog úlohy a experimenty ze zvoleného tématu a vyzkoušet je s dětmi
4. Vytvořit do katalogu náměty pro samostatné práce žáků
References
[1] Mandíková, Dana & Trna, Josef. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno. ISBN: 978-80-7315-226-0
[2] Kolektiv autorů KDF MFF UK (2020, 2021). Typické žákovské představy ve výuce fyziky (http://kdf.mff.cuni.cz/~kekule/typicke_predstavy_zaku.pdf)
[3] Kohout, Jiří a kol. (2019). Kritická místa kurikula ve výuce fyziky na 2. stupni základní školy. Fakulta pedagogická ZČU, Plzeň. ISBN: 978-80-261-0933-4
[4] Rojko, M., Dolejší, J., Kuchař, J., Mandíková, D.: Fyzika kolem nás 1. Sbírka úloh. Scientia, Praha 2001. 89 s. ISBN 80-7183-236-7
[5] Mandíková, D., Karásková, V., Kroupová, B.: Sbírka úloh z fyziky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus, Praha 2019. ISBN 978-80-7196-470-4
[6] Reichl, J. (2001). Sbírka úloh z fyziky pro 1. ročník TL. (http://www.jreichl.com/fyzika/vyuka/sbirky/priklady_1.pdf)
[7] Elektronická sbírka řešených úloh z fyziky a elektronická sbírka fyzikálních pokusů KDF MFF UK (http://reseneulohy.cz/cs a http://fyzikalnipokusy.cz/cs)
a další zdroje podle doporučení konzultanta
Preliminary scope of work
Tato závěrečná práce prezentuje návrh struktury vznikajícího katalogu fyzikálních úloh a experimentů pro matematicko-fyzikální seminář žáků 2. stupně základní školy. Cílem katalogu je nabídnout motivovaným dětem startovní sadu zajímavých a různorodých úloh, které prohloubí jejich znalosti a dovednosti ve fyzice. V rámci této práce je zpracována první kapitola katalogu, která je zaměřená na rovnoměrný přímočarý pohyb. Tato vzorová kapitola obsahuje teoretický úvod, početní úlohy předkládané od jednodušších ke složitějším a ve dvojicích řešených a neřešených příkladů, a je zakončena experimenty. Zahrnuty jsou reflexe úloh a experimentů vybraných pro katalog a řešených s dětmi. V práci jsou navržena další klíčová témata pro katalog, jako kmitání, elektrostatická indukce a elektromagnetická indukce. Součástí katalogu jsou náměty na samostatné práce žáků a návod na vytvoření portfolia. Kromě toho katalog směřuje zájemce na zdroje dalších úloh, experimentů a informací.
Preliminary scope of work in English
This thesis presents the design of a developing catalog of physics problems and experiments for a math-physics seminar for upper elementary school students. The aim of the catalog is to offer motivated children a starting set of interesting and diverse tasks that will deepen their knowledge and skills in physics. This work includes the first chapter of the catalog, which focuses on uniform linear motion. This sample chapter contains a theoretical introduction, calculation problems presented from simpler to more complex, pairs of solved and unsolved examples, and concludes with experiments. Reflections on the tasks and experiments selected for the catalog and tested with the children are included. The thesis also proposes additional key topics for the catalog, such as oscillation, electrostatic induction, and electromagnetic induction. The catalog includes suggestions for students' independent work and a guide on creating a portfolio. Additionally, the catalog directs interested students to sources of further problems, experiments, and information.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html