Mundus Symbolicus Filippa Picinelliho: emblémy 13. a 46. kapitoly
Thesis title in Czech: | Mundus Symbolicus Filippa Picinelliho: emblémy 13. a 46. kapitoly |
---|---|
Thesis title in English: | Mundus Symbolicus Filippo Picinellis: emblems of the 13tha 46th chapter |
Key words: | Mundus Symbolicus, Filippo Picinelli, sova, emblém |
English key words: | Mundus Symbolicus, Filippo Picinelli, owl, emblem |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | Mgr. Ing. Daniela Lunger-Štěrbová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 07.02.2022 |
Date of assignment: | 07.02.2022 |
Confirmed by Study dept. on: | 11.02.2022 |
Guidelines |
1. Úvod do problematiky
2. Filippo Picinelli: Mundus Symbolicus 3. Hrubé nastínění ikonografie sovy (od antiky po 17. století) 4. Picinelliho řazení emblémů v knize Mundus Symbolicus a zařazení Knihy 4: AVES v textu 5. Rozbor a výklad emblémů “13 Bubo” a “46 Noctua” 5.1. Bubo - emblém 225: SPECIOSIOR SOLEI - emblém 226: IN TENEBRIS EVOLAT 5.2. Noctua - emblém 496: ILLUDIT, ET DETINET, vel ALLICIT ET DECIPIT - emblém 497: ILLUDENTES ILLUDIT - emblém 498: DUM LUDIT, ILLUDID - emblém 499: IN TENEBRIS CLARIUS - emblém 500: PER AMICA SILENCIA LUNAE, LUCEM REFUGIT - emblém 501: IN LUCE CALIGAT - emblém 502: NIL INDIGA LUCIS - emblém 503: NOX ILLUMINATIO MEA 6. Význam sovy pro výtvarné umění 7. Závěr 8. Bibliografie a užité prameny 9. Obrazová příloha |
References |
Carme López CALDERÓN: Applied Emblems in the Cathedral of Lugo: European Sources for a Spanish Cycle Addressed to the Virgin Mary. Brill 2021
Gian Biagio CONTE: Dějiny římské literatury. Praha 2008 Peter M. DALY: Emblem Theory. Recent German Cintributions to the Characterization of the Emblem Genre. Nendeln / Liechtenstein 1979 Dietrich DONAT: Einleitung zu filippo Picinelli – Mundus Symbolicus, New York 1979 Ernst Hans GOMBRICH: Symbolic Images. Studies in the Art of the Renaissance, sv. II., London 1972 Otto KELLER: Die antike Tierwelt, díl 1-2, Leipzig 1909, 1913 Lubomír KONEČNÝ: Mezi textem a obrazem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha 2002 Bettina KREUZER: Eulen in der Bilderwelt Athens, In: Jahreshefte des Österreichischen Archäologischen Institutesin Wien. Wien 2010 Bárbara Skinfill NOGAL, Eloy GÓMEZ (eds.): Las dimensiones del arte emblemático. El Colegio de Michoacán A.C., 2002 Bárbara Skinfill NOGAL, Eloy GÓMEZ (eds.): El mundo simbólico: Los cuatro elementos. El Colegio de Michoacán A.C., 1999 Piotr P. PASZKIEWICZ: Nocturnal Bird of Wisdom, In: Joanna HOLZMAN, Piotr P. PASZKIEWICZ (tł.): Bulletin du Musee National de Varsovie, Tom 23, Numer 1-4, Varsovie 1982, 56–84 Mario PRAZ: Studies in 17th Century Imagery, Roma 1962 Pavel PREISS: Václav Vavřinec Reiner (1689-1743), Krajiny se zvířaty: motivy Orfea se zvířaty a sletu ptáků kolem sovy v malířství střední Evropy a českých zemí v baroku, Praha 2000 Jan ROYT, Hana ŠEDINOVÁ: Slovník symbolů: kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii, Praha 1998 Paul J. SMITH: Joachim Camerarius’s Emblem Book on Birds (1596), with an Excursus on America’s Great Seal, In: Karl A. E. ENENKEL, Paul J. SMITH (eds.): Emblems and the Natural World, Brill 2017 Astrid ZENKERT: The Owl and the Birds: Speeches, Emblems, and Fountains, In: Karl A. E. ENENKEL, Paul J. SMITH (eds.): Emblems and the Natural World, Brill 2017 Publius OVIDIUS Naso: Proměny. Praha 2005 Philippo PICINELLI: Mundus Symbolicus, in emblematum universitate formatus, explicatus, et tam sacris, quam profanis eruditionibus ac sententiis illustratus / subministrans oratoribus, praedicatoribus, academicis, poetis &c. innumera conceptuum argumenta idiomate Italico conscriptus a (...) Philippo Picinello. Nunc vero iusto volumine auctus & in Latinum traductus a (...) Augustino Erath. Coloniae |
Preliminary scope of work |
Práce si dává za cíl vyložit význam a dobový kontext emblémů z Čtvrté knihy díla Mundus Symbolicus Filippa Picinelliho, a to konkrétně kapitoly 13 Bubo (Sova / Výr) a kapitoly 46 Noctua (Sova / Sýček) na základě latinského překladu Augustina Eratha z roku 1681. Pro nesmírnou obsáhlost tohoto pramenu bylo nutné vymezit rozsah bádání na určitý tématický segment. Vzhledem k pozoruhodnému a často ambivalentnímu vnímání ikonografického významu sovy (sýčka, výra) byl právě tento pták zvolen ke zpracování diplomové práce jakožto ikonografický a emblematický motiv objevující se u celé škály uměleckých děl. Vedle vlastního výkladu jednotlivých emblémů těchto kapitol bude nastíněn i způsob řazení Picinelliho pozoruhodné kazatelské příručky. Ta se díky absenci grafického zobrazení obrazové složky emblémů (picturae) netěší širší badatelské pozornosti, přestože mohla i v kontextu českých zemí představovat významný zdroj emblémů jak v dobových kázáních, tak v uměleckých dílech. Tato práce nemá ambice podchytit komplexní ikonografii sovy (sýčka, výra). Spíše se snaží poskytnout význam a kulturně-historický výklad 10 emblémů tohoto zvířete užitých Picinellim. Díky jeho četným odkazům na užité prameny se však také pokusí o nástin dobového kontextu tohoto dosud přehlíženého emblematického zdroje. |
Preliminary scope of work in English |
This thesis aims to explain the meaning and contemporary context of Mundus Symbolicus’ Fourth book emblematics by Philippo Picinelli. More specifically, chapter 13 Bubo (Owl / Eagle Owl) and chapter 46 Noctua (Owl / Croaker) based upon Augustin Erath’s translation from 1681. For the vast extent of the source material, it was necessary to narrow the scale of interest down to concrete thematic segment. That being an owl for its extraordinarily inconsistent and disputable iconographic interpretation. This bird also represents an iconographic and emblematic motif so common with many other antique artworks. Besides the actual interpretation of the emblematics, the work also pays attention to the chapter ordering of this preacher’s handbook. This piece might have stayed astray of notable scientific exploration because of the absence of depictions and graphics (picturae); despite its potential to become a rich source of emblematics for the relevant sacral and artistic use. The text has no ambition to provide complex interpretations of owl’s iconography. It rather looks close to the essence and culturally-historical meaning of this animal in 10 emblems Picinelli used. Thanks to numerous references, I also took the liberty to explore contemporary relevance of this commonly disregarded source of emblems. |