The innovation and conformity in the evolution of Faculty of Science study plans
Thesis title in Czech: | Inovace a konformita v evoluci studijních plánů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy |
---|---|
Thesis title in English: | The innovation and conformity in the evolution of Faculty of Science study plans |
Key words: | inovace, imitace, konformita, kulturní transmise, imitační strategie, kulturní evoluce |
English key words: | innovation, imitation, conformity, cultural transmission, learning strategies, cultural evolution |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of Philosophy and History of Science (31-107) |
Supervisor: | Mgr. Petr Tureček, Ph.D. |
Author: |
Preliminary scope of work |
Řada prací z oblasti studia kulturní evoluce rozlišuje mezi procesy imitace (kdy se jedinec spoléhá na přejímání strategií ostatních) a inovace (kdy dochází k vytváření nových behaviorálních vzorců prostřednictvím náhodné či cílené změny, nebo prostřednictvím individuálního učení) při popisu lidské i zvířecí kulturní akvizice (Legare & Nielsen, 2015). Jen málo studií se však věnuje snaze empiricky zachytit, nakolik se v tomto případě jedná o dva extrémy jediné škály „transmise s transformací“ (Sperber, 1996) a nakolik o vzájemně exkluzivní procesy v jejichž využívání lze najít systematickou vnitropopulační nebo vnitroindividuální varianci (Naranjo-Valencia, Jiménez-Jiménez, & Sanz-Valle, 2011). Ještě méně prací nabízí odpověď na otázku, jak se projevuje inklinace k jednomu z pólů této dichotomie v úspěchu, kterého je jedinec schopen v rámci svého potýkání se se životem dosáhnout. Studenti bakalářských ročníků Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy nemají pevně stanovené studijní plány (SP), mohou tedy předměty vypsané fakultou libovolně kombinovat. Teoreticky nemusí mít žádní dva studenti stejný SP, ale řada z nich se přesto do jisté míry drží některého z doporučených SP, nebo následuje příkladu starších spolužáků. Studentský Informační Systém (SIS) obsahuje detailní záznamy studijních strategií za poslední téměř dvě desítky let. Studijní konformitu lze měřit jako vzdálenost SP od nejbližšího doporučeného SP nebo jako průměrnou vzdálenost SP od SP všech ostatních studentů z téhož ročníku. Účelem této práce je zjistit, zda má distribuce studentů podél tendence inovovat a imitovat vysokou entropii (McElreath, 2020), nebo zda distribuci studentů lépe popisuje rozdělení bimodální. V takovém případě by bylo na místě popisovat studentstvo jako směs „inovátorů“ a „imitátorů“. Dále se bude práce věnovat otázce, jaký je vztah mezi studijní konformitou a studijní úspěšností (vyjádřenou ve formě funkce známek, počtu kreditů a doby trvání studia). Studován bude i vliv faktorů jako jsou věk a pohlaví. Z pohledu evoluční psychologie se dá očekávat, že muži budou preferovat inovativnější strategie nabízející vyšší potenciál maximálního zisku navzdory nižší průměrné výtěžnosti, zatímco ženy budou preferovat osvědčené studijní vzorce nabízející víceméně stabilní návratnost (Byrnes, Miller, & Schafer, 1999). Pomocí moderních statistických metod se bude práce rovněž snažit identifikovat konzistentní transmisní řetězce, přechodné módní vlny a stabilní trendy. Byrnes, J. P., Miller, D. C., & Schafer, W. D. (1999). Gender differences in risk taking: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 125(3), 367–383. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.3.367 Legare, C. H., & Nielsen, M. (2015). Imitation and Innovation: The Dual Engines of Cultural Learning. Trends in Cognitive Sciences, 19(11), 688–699. https://doi.org/10.1016/j.tics.2015.08.005 McElreath, R. (2020). Big Entropy and the Generalized Linear Model. In Statistical Rethinking (2nd ed., pp. 299–322). Boca Raton, London, New York: CRC Press. Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation or imitation? The role of organizational culture. Management Decision, 49(1), 55–72. https://doi.org/10.1108/00251741111094437 Sperber, D. (1996). Explaining culture. Oxford: Blackwell. |
Preliminary scope of work in English |
In the field of cultural evolution, many works distinguish between the processes of imitation (when an individual relies on copying behavioural strategies of others) and innovation (when an individual creates new behavioural patterns through random change, guided variation or individual learning) when describing human and animal cultural acquisition (Legare & Nielsen, 2015). To date, however, very few studies aim to empirically study whether imitation and innovation capture extreme cases of continuous "transmission with transformation" (Sperber, 1996) or whether they are distinct processes, whose utilization exhibits systematic interindividual and population variance (Naranjo-Valencia, Jiménez-Jiménez, & Sanz-Valle, 2011). Even fewer articles satisfactory answer how the inclination to one or the other of the dichotomy poles is reflected in an individual's success. The Faculty of Science, Charles University, does not have mandatory study plans (SP). The Bachelor students can thus freely combine subjects offered by the faculty. In theory, each student might develop a completely independent SP, but most students hold on to one of the recommended SPs or follow the examples of older mates. The Student Information System (SIS) holds the complete record of study strategies from almost two decades. Study conformity can be measured as a Hamming distance from the closes recommended SP or an average distance from all the other SPs from the same year. This thesis aims to assess whether the distribution of students along the innovate-imitate scale is unimodal and exhibiting high entropy (McElreath, 2020) or whether students divide into "innovators" and "imitators" due to the bimodal distribution of study conformity. Furthermore, it will investigate the relationship between study conformity and study success (expressed as a function of grades, number of earned credits, and duration of the studies). The effect of individual predictors on study conformity as age at enrolment and sex will be evaluated. From the evolutionary psychological perspective, we can expect that men prefer more innovative strategies that offer the higher potential of maximum gain despite their lower expected average profit, while women go for secure, well established SPs with a narrower distribution around a higher average return (Byrnes, Miller, & Schafer, 1999). With modern statistical tools, this work will attempt to identify consistent transmission chains, fads, and stable trends in the evolution of SPs. Byrnes, J. P., Miller, D. C., & Schafer, W. D. (1999). Gender differences in risk taking: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 125(3), 367–383. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.3.367 Legare, C. H., & Nielsen, M. (2015). Imitation and Innovation: The Dual Engines of Cultural Learning. Trends in Cognitive Sciences, 19(11), 688–699. https://doi.org/10.1016/j.tics.2015.08.005 McElreath, R. (2020). Big Entropy and the Generalized Linear Model. In Statistical Rethinking (2nd ed., pp. 299–322). Boca Raton, London, New York: CRC Press. Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation or imitation? The role of organizational culture. Management Decision, 49(1), 55–72. https://doi.org/10.1108/00251741111094437 Sperber, D. (1996). Explaining culture. Oxford: Blackwell. |