Celebritizace sportovců v médiích na příkladu lyžařky Kateřiny Neumannové
Thesis title in Czech: | Celebritizace sportovců v médiích na příkladu lyžařky Kateřiny Neumannové |
---|---|
Thesis title in English: | Celebritization of athletes in media by the example of cross-country skier Kateřina Neumannová |
Key words: | Kateřina Neumannová, celebritizace, sportovní žurnalistika, sportovní celebrita, padlý hrdina, mýty, rámcování |
English key words: | Kateřina Neumannová, celebritization, sports journalism, sports celebrity, fallen hero, myths, framing |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Journalism (23-KZ) |
Supervisor: | Mgr. Veronika Macková, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 29.09.2021 |
Date of assignment: | 29.09.2021 |
Date and time of defence: | 13.09.2022 08:00 |
Venue of defence: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Date of electronic submission: | 01.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2022 |
Opponents: | Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D. |
URKUND check: | ![]() |
References |
Děkanovský, J. (2008). Sport, média a mýty: zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Praha: Dokořán. Bod (Dokořán). ISBN 978-80-7363-131-4.
Driessens, O., (2012). The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International Journal of Cultural studies, 16(6), pp.641-657. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1367877912459140 [online Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. McCombs, M. E. Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. (2009) Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-591-2. Lule, J., (2001). Daily news, Eternal stories: The mythological role of journalism. New York: Guilford Press. Trampota, T. & Vojtěchovská, M. (2010). Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4. Wenner, L. A. (2013). Fallen sports heroes, media & celebrity culture. New York, NY: Peter Lang Publishing. |
Preliminary scope of work |
Sportovní prostředí za pomoci médií produkuje množství lidí, kteří se ve veřejném prostoru dají považovat za celebrity. Jako známé osobnosti jsou poté využíváni k reklamě a propagaci sportu, a mají pozornost nejen sportovních, ale také bulvárních médií. Někteří i po skončení aktivní sportovní kariéry přitahují občasný zájem médií. Může se tak stát například vlivem událostí, které poškodí jejich reputaci. To se týká i Kateřiny Neumannové. Mnohonásobná olympijská medailistka a běžkyně na lyžích zažila mediální skandál po konání Mistrovství světa v běžeckém lyžování v Liberci v roce 2009. Cílem této práce je objasnit, kdy byla Kateřina Neumannová vnímána jako celebrita, a kvantitativní analýzou zjistit, kdy a kde se o ní nejvíce psalo ve sledovaném období. Pomocí kvalitativní analýzy bych chtěla zhodnotit, jak se o ní psalo, jak byla rámcována a stereotypizována v proměnách času. |
Preliminary scope of work in English |
The sports environment, with the help of the media, produces a number of people who can be considered celebrities in the public sphere. As celebrities, they are then used to advertise and promote sport, and have the attention of not only the sports media but also the tabloid media. Some continue to attract occasional media interest even after their active sporting careers have ended. This may happen, for example, due to events that damage their reputation. This also applies to Kateřina Neumann. The multiple Olympic medallist and cross-country skier experienced a media scandal after the 2009 World Cross-Country Ski Championships in Liberec. The aim of this thesis is to clarify when Kateřina Neumannová was perceived as a celebrity and, through quantitative analysis, to find out when and where she was most written about in the period under study. Through qualitative analysis I would like to assess how she was written about, framed and stereotyped in the changing times. |