Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Cesta k obecnému modelu kulturní dědičnosti
Thesis title in Czech: Cesta k obecnému modelu kulturní dědičnosti
Thesis title in English: Towards a general model of cultural inheritance
Key words: kulturní evoluce, sociální učení, Galton-Pearson, PVDI, psychologický bias, statistické modelování
English key words: cultural evolution, social learning, Galton-Pearson, PVDI, psychological bias, statistical modeling
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Philosophy and History of Science (31-107)
Supervisor: Mgr. Petr Tureček, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.11.2020
Date of assignment: 13.11.2020
Confirmed by Study dept. on: 13.11.2020
Date of electronic submission:27.04.2023
Date of proceeded defence: 01.06.2023
Opponents: Mgr. Gabriel Šaffa
 
 
 
Preliminary scope of work
Lidská kultura je založena na sociálním učení. Její prvky při přenosu podléhají změnám a postupně nabývají na komplexitě(Kirby et al., 2008). Dosavadní studium kulturní evoluce identifikovalo, v rámci mnoha výzkumných směrů, řadu faktorů, které mají na sociální přenos vliv (Boyd & Richerson, 1985; Sperber, 1996). Zastánci jednotlivých přístupů nasbírali empirickou podporu pro působení dílčích procesů, které se s jejich teorií pojí (např. Atkisson et al., 2012; Bebbington et al., 2017) , ale míru jejich vlivu doposud nikdo uspokojivě neporovnal. Dalším problémem je pojetí kulturních informací jako takových - většina prací v současné době nakládá s kulturními informacemi jako s diskrétními jednotkami. Není však kultura přece jen v jistém smyslu spojitá? V rámci této práce se autorka pokusí, na základě dat z aplikace stylizované jako vědomostní hra, kde se uživatelé mohou orientovat podle odpovědí předchozích hráčů, kvantifikovat relativní vliv různých faktorů známých z dosavadní literatury a zároveň porovnat v daném kontextu relevanci různých přístupů.

Atkisson, C., O’Brien, M. J., & Mesoudi, A. (2012). Adult learners in a novel environment use prestige-biased social learning. Evolutionary Psychology, 10(3), 519–537.https://doi.org/10.1177/147470491201000309

Bebbington, K., MacLeod, C., Ellison, T. M., & Fay, N. (2017). The sky is falling: evidence of a negativity bias in the social transmission of information. Evolution and Human Behavior, 38(1), 92–101.https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2016.07.004

Boyd, R., & Richerson, P. J. (1985). Culture and the Evolutionary Process. University of Chicago Press.

Kirby, S., Cornish, H., & Smith, K. (2008). Cumulative cultural evolution in the laboratory: An experimental approach to the origins of structure in human language. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 105(31), 10681–10686.https://doi.org/10.1073/pnas.0707835105

Sperber, D. (1996). Explaining Culture: A Naturalistic Approach. Blackwell Publishers.
Preliminary scope of work in English
Human culture relies on social learning. Cultural elements may transform during transmission and gradually become more complex (Kirby et al., 2008). Previous studies of cultural evolution have identified a number of factors that influence social transmission (Boyd & Richerson, 1985; Sperber, 1996). Proponents of different approaches to cultural evolution have gathered empirical support for the processes associated with their theories (eg Atkisson et al., 2012; Bebbington et al., 2017), but so far no one has compared the extent of influence of these processes. Another problem is the concept of cultural information as such - most studies view cultural information as discrete units. But isn't culture continuous in some sense? The aim of this thesis is to quantify the relative influence of various factors known from the existing literature and compare the relevance of different approaches in the given context based on data from an application stylized as a quiz game, where users can inform their guesses byby players as a guide.

Atkisson, C., O’Brien, M. J., & Mesoudi, A. (2012). Adult learners in a novel environment use prestige-biased social learning. Evolutionary Psychology, 10(3), 519–537.https://doi.org/10.1177/147470491201000309

Bebbington, K., MacLeod, C., Ellison, T. M., & Fay, N. (2017). The sky is falling: evidence of a negativity bias in the social transmission of information. Evolution and Human Behavior, 38(1), 92–101.https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2016.07.004

Boyd, R., & Richerson, P. J. (1985). Culture and the Evolutionary Process. University of Chicago Press.

Kirby, S., Cornish, H., & Smith, K. (2008). Cumulative cultural evolution in the laboratory: An experimental approach to the origins of structure in human language. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 105(31), 10681–10686.https://doi.org/10.1073/pnas.0707835105

Sperber, D. (1996). Explaining Culture: A Naturalistic Approach. Blackwell Publishers.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html