Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ekonomické a ekologické aspekty motivace k nákupu elektromobilu
Thesis title in Czech: Ekonomické a ekologické aspekty motivace k nákupu elektromobilu
Thesis title in English: Economic and ecological aspects of motivation to buy an electric car
Key words: elektromobil, motivace, automobilismus, ekologie
English key words: electric automobile, motivation, buying, ecology
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 29.09.2020
Date of assignment: 29.09.2020
Guidelines
1) Na základě studia literatury bude zpřesněn okruh zjišťovaných znaků/charakteristik automobilistů, které by měly mít vliv na motivaci - pozitivní nebo negativní.
2) Diplomantka sepíše předběžnou verzi teoretické části práce (říjen a část listopadu 2020) a vypracuje metodiku tak, aby ji mohla v prosinci 2020 prezentovat na diplomovém semináři.
3) Podle připomínek z diplomového semináře upraví metodiku, vypracuje výzkumný nástroj pro dotazování a podrobí jej pilotáži (leden). Zpracuje výběrový plán pro oslovení respondentů. Pokusí se navázat spolupráci s Koncernem VW / Škoda Mladá Boleslav (prosinec-leden) na téma diplomové práce a navrženou metodikou konzultuje s jejich odborníky.
4) Provede sběr dat (únor - březen) a jejich kontrolu a vyhodnocení.
5) Zpracuje závěry, upraví text teoretické části práce a zpracuje empirickou část práce a závěry (duben 2021).
6) Zašle první verzi práce svému vedoucímu - do 30.4. 2021 a poté provede úpravy a závěrečnou editaci práce.
References
BAKKER, Sjoerd; TRIP, Jan Jacob, 2013. Policy options to support the adoption of electric vehicles in the urban environment. Transportation Research Part D: Transport and Environment.
BOČEK, Jan, JELEN, Tomáš, SEDLÁČEK Štěpán, 2018. Za změny klimatu nemůžeme? Omyl, české emise CO₂ na hlavu patří mezi bohatými zeměmi k nejvyšším. In: iroznlas.cz [online]. Praha: Český rozhlas, 2018-12-11. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/klima-co2-znecisteni-limity-brabeccez_18121106 00_jab.
ČEŘOVSKÝ, Zdeněk; MINDL, Pavel, 2011. Electric, hybrid electric and combustion engine driven cars and their impact on environment. In: Proceedings of the 2011 14th European Conference on Power Electronics and Applications. IEEE.
DIEKMANN, Jan, KWADE Arno, ed. 2018. Recycling of lithium-ion batteries. NewYork, NY: Springer Berlin Heidelberg. ISBN978-3-319-70571-2
LINHART, Jiří; RAK, Vladimír; VOŽENÍLEK, Jiří, 1997. Sociální aspekty ekologické zónace hlavního města Prahy. Sociologický Časopis/Czech Sociological Review.
Ministerstvo životního prostředí. Elektromobilita - osvětový materiál. Praha: Ministerstvo životního prostředí, ©2008-2018. Dostupné z: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cista_mobilita_seminar/$FILE/SOPS ZP-Elektro_osvetovy_material-20171031.pdf
MOLDAN, Bedřich, 2015. Podmaněná planeta. Druhé, rozšířené a upravené vydání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2999-5
HAWKINS, Troy R., 2013. et al. Comparative environmental life cycle assessment of conventional and electric vehicles. Journal of Industrial Ecology
LAVE, Lester B.; HENDRICKSON, Chris T.; MCMICHAEL, Francis Clay, 1995. Environmental implications of electric cars. Science.
LIEVEN, Theo, 2011. Who will buy electric cars? An empirical study in Germany. Transportation Research Part D: Transport and Environment.
Národní akční plán čisté mobility: (NAP CM). In: Ministerstvo průmyslu a obchodu [online]. MPO, ©2015-2018, říjen 2015. Dostupné z: https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/54377/62106/640972/priloha001.pdf
ZEHNER, O., 2013. Electric cars don’t solve the automobile’s environmental problems. IEEE SPECTRUM.

Preliminary scope of work
Diplomová práce se bude zabývat problémem elektromobility a jejího nedostatečného rozšíření ve srovnání s jinými evropskými zeměmi. Celé téma bude zasazeno do konceptu ekologické odpovědnosti, která může být motivací, ale zároveň i demotivací pro pořízení elektromobilu. Budu se zajímat o to, co by bylo motivací pro koupi elektromobilu respondentů s nízkou a vysokou mírou ekologické odpovědnosti a zda nezájem o nákup elektromobilů závisí pouze na ekonomických možnostech. Hlavním výzkumným záměrem této práce bude průzkum ekologických a ekonomických aspektů motivace k pořízení elektromobilu z pohledu spotřebitelů. Výzkum budu provádět dotazníkovým šetřením se zákazníky českých automobilek. Cílem výzkumu bude nastínit, jak by bylo možné zvýšit motivaci k nákupu elektromobilu. A dále se pokusím své výsledky porovnat s evropskými výzkumy provedenými na podobné téma.
Metody
Základním metodologickým přístupem bude komparativní metoda. Budu porovnávat vlivy různých způsobů a úrovní ekonomické motivace a síly ekologické motivace při rozhodování zákazníků. Jako výzkumný nástroj budu využívat on-line dotazník a zaměřím se na několik specificky vybraných skupin automobilistů. Při rozlišování zákazníků budu zvažovat sociálně-ekonomický status rodiny, příjem, věk osoby, rodinný stav, typ, stáří, způsob získání a cena používaného vozu. V oblasti ekologie budu rozlišovat mezi osobami, které jsou nějak aktivně činní ve vztahu k ochraně životního prostředí a ostatními a postojovým dotazníkem budu rozlišovat silný, slabě pozitivní anebo neutrální postoj k ekologii.
Preliminary scope of work in English
This thesis will be focused on the problem of electromobility and its insufficient expansion in comparison with other European countries. The whole topic will be embedded in the concept of environmental responsibility, which can be a motivation, but also a demotivation for the purchase of an electric car. I will be interested in what would be the motivation for the purchase of electric cars of respondents with low and high levels of environmental responsibility and whether the lack of interest in buying electric cars depends only on economic possibilities. The main research intention of this work will be a survey of ecological and economic aspects of motivation to purchase an electric car from the perspective of consumers. I will carry out the research by a questionnaire survey with customers of Czech carmakers, regardless of whether they are the owners of an electric car or not. The aim of the research will be to outline how it would be possible to increase the motivation to buy an electric car. Furthermore, I will try to compare my results with European research conducted on a similar topic.
The basic methodological approach will be the comparative method. I will compare the effects of different ways and levels of economic motivation and the strength of environmental motivation in customer decision-making. As a research tool, I will use an online questionnaire and focus on several specifically selected groups of motorists. When distinguishing customers, I will consider the socio-economic status of the family, income, age of the person, marital status, type, age, method of acquisition and price of the car used. In the field of ecology, I will distinguish between persons who are somehow active in relation to environmental protection and others, and I will distinguish between a strong, weakly positive or neutral attitude towards ecology.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html