Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Proč studenti chtějí studovat informatiku na VŠ a jaké výukové materiály považují za přínosné
Thesis title in Czech: Proč studenti chtějí studovat informatiku na VŠ a jaké výukové materiály považují za přínosné
Thesis title in English: Why students need to study computer science at university and what teaching materials they consider like beneficial
Key words: výuka informatiky|výukové materiály|smíšený výzkum
English key words: computer science education|teaching materials|mixed methods research
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Supervisor: Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.05.2021
Date of assignment: 19.05.2021
Confirmed by Study dept. on: 26.05.2021
Date and time of defence: 08.09.2021 09:00
Date of electronic submission:27.05.2021
Date of submission of printed version:22.05.2021
Date of proceeded defence: 08.09.2021
Opponents: Mgr. Lukáš Kolek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Na podporu výuky informatiky vzniká mnoho výukových materiálů (knih, metodik, videí, webových stránek, aplikací), málo se ale ví, co konkrétně české středoškoláky motivuje k tomu, aby se informatice věnovali i na vysoké škole a jaké výukové materiály považují za vhodné pro její výuku.

Řešitelka pomocí dotazníkového šetření (N~300) s přihlédnutím na demografické údaje a typ vysoké školy, kde respondent aktuálně studuje, zmapuje následující:
1) Co vede studenty ke studiu informatiky na vysoké škole
2) Jaké výukové materiály, se kterými se studenti setkali během výuky informatiky na SŠ, považují za vhodné a chtěli by je využívat nadále
3) Jaké výukové materiály studentům pomohly, při výuce programování

Následně řešitelka vytipuje přibližně tři nejzajímavější témata zaměřená na to, jak nabyté informace z dotazníkového šetření zúročit pro vlastní výukovou praxi a pomocí kvalitativního šetření s přibližně 20 VŠ studenty informatiky (metoda focus group) ověří, zda zvolená témata odpovídají jejich zkušenosti. V konečné fázi studentka navrhne jak výsledky použít při plánování tematických výukových plánů.
References
Doporučená literatura:

- Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat (4., rozš. vyd). Portál.
- Klement, M. (2019). Úroveň připravenosti učitelů informatických předmětů na implementaci konceptu informačního myšlení do výuky.. Media4u Magazine, 16(3).
- Lessner, D., & Bystrica, B. (2013). Jak žáci gymnázia vnímají výuku informatiky jako vědy.
- Lessner, D. (2018). Výuka informatiky na gymnáziích.
- Parker, A., & Tritter, J. (2006). Focus group method and methodology: current practice and recent debate. International Journal of Research & Method in Education, 29(1), 23-37.
- Sehnalová, V., & Závadská, A. (2010). Metodika výuky informatiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe-náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita v Ostravě.

Internetové zdroje:
- Scio: Motivace, priority a kvalita uchazečů o VŠ studium. Vybraná zjištění z projektů Vektor a Národní srovnávací zkoušky. https://www.scio.cz/download/analyzy/souhrn_poznatku_Vektor_uchazeci.pdf
- Informatické myšlení: https://imysleni.cz/ucebnice


Diplomové a bakalářské práce vhodné k prostudování:

- Bojkovič, M. (2007). Informatika na SŠ.[bakalářská práce]
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/12820/BPTX_2006_1_11280_L01DEF01_2422_0_724.pdf?sequence=1Holub, T. (2015).
- Holub, T. (2015). Projekty pro podporu výuky informatiky na SŠ [bakalářská práce]
https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/20019/1/Bakalarska%20prace%20Tomas%20Holub.pdf
- Chludová, E. (2007). Tvořivost učitele ve výuce předmětu Informatika v 1. roč. 4-letého gymnázia (využití předmětu Informatika v mezipředmětových vztazích). [diplomová práce]
http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/3886/chludov%c3%a1_2007_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Mrázková, M. (2015). Představa studentů střední školy o ideálním středoškolském učiteli. [bakalářská práce]
https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/33281/mr%C3%A1zkov%C3%A1_2015_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html