Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu
Thesis title in Czech: Prekoncepce žáků druhého stupně o fungování internetu
Thesis title in English: Preconceptions of secondary school students about the internet
Key words: prekoncepce|druhý stupeň|informatika|internet|interview
English key words: preconception|secondary education|computer science|internet|interview
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Supervisor: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Author: Mgr. Anna Yaghobová - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.09.2020
Date of assignment: 23.09.2020
Confirmed by Study dept. on: 02.11.2020
Date and time of defence: 30.06.2021 09:00
Date of electronic submission:20.05.2021
Date of submission of printed version:21.05.2021
Date of proceeded defence: 30.06.2021
Opponents: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Prekoncepce žáků týkající se informatických témat nejsou dostatečně prozkoumané. Bez jejich znalosti je však obtížné budovat nová informatická kurikula.
Tato práce má empirickou povahu. Jejím cílem je zjistit, jaké prekoncepce mají žáci o internetu a jeho fungování, když vstupují na druhý stupeň a když ho opouštějí. Základní metodou výzkumu bude strukturované interview provedené na vhodném vzorku žáků. Interview bude připraveno na základě pilotní studie. Na základě výsledků analýzy budou navrženy výukové postupy týkající se tématu fungování internetu pro žáky druhého stupně (ověření těchto postupů však již není povinnou součástí práce).
V teoretické rovině bude práce vycházet z vhodných kognitivně psychologických teorií, např. kognitivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer) nebo teorii konceptuální změny stavící na „fenomenologických primitivech“ (DiSessa). Nástroje rozpracované v kontextu těchto teorií mohou být využity pro analýzu interview.
References
Brinda, T., Kramer, M., & Beeck, Y. (2018). Middle school learners’ conceptions of social networks: Results of an interview study. Paper presented at the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research.
Chao, J., Feldon, D. F., & Cohoon, J. P. (2018). Dynamic Mental Model Construction: A knowledge in pieces-based explanation for computing students’ erratic performance on recursion. Journal of the Learning Sciences, 27(3), 431-473.
Diethelm, I., Wilken, H., & Zumbrägel, S. (2012). An investigation of secondary school students' conceptions on how the internet works. In: Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (pp. 67-73): ACM.
Dinet, J., & Kitajima, M. (2011). Draw me the Web: impact of mental model of the web on information search performance of young users. Paper presented at the 23rd Conference on l'Interaction Homme-Machine.
diSessa, A. A. (1996). What do "just plain folk" know about physics. In D. Olson & N. Torrance (Eds.), The Handbook of Education and Human Development: New Models of Learning, Teaching, and Schooling. (pp. 709-730): Wiley.
diSessa, A. A. (2014). A history of conceptual change research: Threads and fault lines. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences: Second Edition (pp. 88-108): Cambridge University Press.
diSessa, A. A. (2018). A friendly introduction to “knowledge in pieces”: Modeling types of knowledge and their roles in learning. In Invited lectures from the 13th international congress on mathematical education (pp. 65-84). Springer International Publishing.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Hannemann, T., Stárková, T., Ježek, P., Volná, K., Kačerovská, K., Brom, C. (2019). Eight-Year-Olds’ Conceptions of Computer Viruses: A Quantitative Study. Paper presented at the 14th Workshop in Primary and Secondary Computing Education
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.): Cambridge University Press.
Özdemir, G., & Clark, D. B. (2007). An overview of conceptual change theories. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(4).
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
Teague, D., & Lister, R. (2014). Longitudinal think aloud study of a novice programmer. In: Proceedings of the Sixteenth Australasian Computing Education Conference (pp. 41-50): Australian Computer Society, Inc.
Treagust, D. F., & Duit, R. (2008). Conceptual change: A discussion of theoretical, methodological and practical challenges for science education. Cultural Studies of Science Education, 3(2), 297-328.
Preliminary scope of work
Práce se zabývá prekoncepcemi žáků druhého stupně týkajících se internetu.
Preliminary scope of work in English
The thesis deals with preconceptions of secondary school students about the internet.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html