Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Mediální obraz kandidátů na slovenského prezidenta ve volbách 2019 v českých médiích
Thesis title in Czech: Mediální obraz kandidátů na slovenského prezidenta ve volbách 2019 v českých médiích
Thesis title in English: Media Image of Candidates for Slovak Presidential Election 2019 in Czech Media
Key words: Prezidentské volby, Slovensko, médium, zpravodajství, obsahová analýza
English key words: Presidential election, Slovakia, medium, news, content analysis
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: PhDr. Petr Just, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 18.07.2019
Date of assignment: 18.07.2019
Date and time of defence: 22.09.2020 08:30
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Date of electronic submission:01.08.2020
Date of proceeded defence: 22.09.2020
Opponents: PhDr. ThMgr. Mgr. Karol Lovaš, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
SCHULZ, Winfried a Irena REIFOVÁ. Analýza obsahu mediálních sdělení. 3., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1980-4.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.
Preliminary scope of work
Diplomová práce se věnuje mediálnímu obrazu kandidátů, kteří se v roce 2019 ucházeli o funkci slovenského prezidenta. Jádrem práce je kvantitativní obsahová analýza, která referování o kandidátech sleduje. Výzkum mapuje informování pěti českých médií, a to Aktuálně.cz, Echo24.cz, iROZHLAS.cz, Mladá fronta DNES a Právo. Analytické části předcházejí teoretická východiska a metodologické ukotvení. Teoretický segment se věnuje jevům jako nastolování agendy médii, koncept zpravodajských hodnot nebo postavení žurnalistické objektivity. Další kapitoly se soustředí na novinářské zdroje, vztah médií a politiků a mediální stereotypy. O teoretický výklad se následně opírají výzkumné otázky a hypotézy formulované v metodologické části. Tato část seznamuje s celkovým designem výzkumu a zahrnuje rovněž charakteristiku médií. Následuje analytická část včetně několika úvodních stran, jež poskytují vhled do prezidentských voleb. Výzkum poté řeší například to, jakých zdrojů média při informování o patnácti kandidátech využívala, jaké bylo vyznění o jednotlivých uchazečích o funkci prezidenta nebo zda se referování napříč médii lišilo. Sleduje dvě období, a sice dobu před prvním kolem voleb a následně po jeho konání do druhého hlasování. Výsledky analýzy jsou interpretovány a komparovány se stanovenými hypotézami. Závěr nabízí shrnutí nejdůležitějších poznatků.
Preliminary scope of work in English
This thesis focuses on the impressions, the news outlets presented to their readers about the presidential candidates, of the 2019 elections in Slovakia. The core of this thesis is a quantitative content analysis of the press releases, referring to the candidates. Our analysis covers the news in five Czech media sites: Aktualne.cz, Echo24.cz, iROZHLAS.cz, Mladá Fronta DNES and Právo. The analytical part is preceded by the theoretical basis and methodological fundamentals. The theoretical segment focuses on phenomenons such as the entrenching of the media outlets' agenda, the concept of reporting or reporter's values or the condition of the journalistic objectivity. Ensuing chapters focus on the journalistic resources, the relationship of the media and the politicians and also reporting stereotypes. This theoretical part will later serve as a basis for research queries and hypotheses, formulated in the methodological section. This part then introduces the overall design of the research and it also contains a general characteristics of the media organisations. Next is the analytical part which includes several introductory pages, that offer an insight into the presidential elections. The research then analyses the sources the media used when reporting about the candidates, what impression did the reporting about individual presidential candidates evoke, or whether or not did the reports across the media spectrum differ from one another. Two main periods are our main focus – time before the first voting, and the days after it, leading to the second round. The results of the analysis are then compared with stated hypotheses. In the closing, the most important findings are summarized.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html