Základní typy výzdobných technik středověkých iluminací
Thesis title in Czech: | Základní typy výzdobných technik středověkých iluminací |
---|---|
Thesis title in English: | Fundamental types of decorative process in medieval books |
Key words: | knižní malba, středověk, technologický postup, výzdoba, zlacení |
English key words: | book painting, middle age, technological process, decorations, gilding |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 20.11.2018 |
Date of assignment: | 26.11.2018 |
Confirmed by Study dept. on: | 10.12.2018 |
Date and time of defence: | 12.09.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2019 |
Date of submission of printed version: | 31.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 12.09.2019 |
Opponents: | doc. PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Guidelines |
Osnova: Úvod 1. Orientační poznámky k vývoji formy knihy 2. Základní obrysy vývoje výrobně organizačných okolností vzniku knih ve středověku 3. Technika a technologie výroby knihy ve středověku 3.1 Přehled pramenů k technologickým postupům 3.2 Příprava podkladů od pergamenu po papír 3.3 Barevné pigmenty 3.4 Techniky malované a kresebné výzdoby 3.4.1 Pérová kresba 3.4.2 Lavírovaná kresba a malba 3.4.3 Tempera 3.4.4 Kvaš 3.5 Zlacení 3.5.1. Typy zlacení 3.5.2. Puncovaní 3.5.3. Další způsoby využití zlata 4. Orientační shrnutí vývoje knižní vazby ve středověku 5. Shrnutí výsledků rozboru 6. Obrazová příloha 7. Seznam obrazové přílohy 8. Seznam literatury a pramenů |
References |
BECKWITH 1964 — John BECKWITH: Early mediaval art. London 1964
BOHATCOVÁ 1990 — Mirjam BOHATCOVÁ: Česká kniha v proměnách staletí. Praha 1990 BRODSKÝ 2004 — Pavel BRODSKÝ: Iluminované rukopisy českého původu v polských sbírkách. Praha 2004 BRODSKÝ 2012 — Pavel BRODSKÝ: Krása českých iluminovaných rukopisů. Praha 2012 BRODSKÝ/ŠUMOVÁ 2017 — Pavel BRODSKÝ/Martina ŠUMOVÁ: Iluminované rukopisy v archivech na území Čech. Praha 2017 CENNINI 1946 — Cennino CENNINI: Kniha o umění středověku: Žikešův špalíček o umění sv 3. Praha 1946 CHYTIL 1923 — Karel CHYTIL: Příspěvky k dějinám českého umění iluminátorského z druhé poloviny XIV. a počátku XV. století. In: památky archeologické 33, 1923 DČVU I/1 — Dějiny českého výtvarného umění I/1. Rudolf CHADRABA/ Josef KRÁSA (ed.). Praha 1984 DČVU I/2 — Dějiny českého výtvarného umění I/2. Rudolf CHADRABA/ Josef KRÁSA (ed.). Praha 1984 FRINTA 1998 — Mojmír Svatopluk FRINTA: Punched decoration on late medieval panel and miniature painting. Maxdorf 1998 HAMANOVÁ 1959 — Pavlína HAMANOVÁ: Z dějin knižní vazby. Praha 1959 HART 2015 — Aidan HART: Ikona podręcznik malarstwa ikonowego i ściannego. Kielce 2015 ILG 1888 — Albert ILG: Heraclius von den Farben und Künsten der Rőmer. Wien 1888 ILG 1888 — Albert ILG: Theophilus Presbyter Schedula diversarum atrium. Wien 1888 JAKOBI 1997 — Christine JAKOBI: Buchmalerei: ihre Terminologie in der Kunstgeschichte. Berlin 1997 KRÁSA 1971 — Josef KRÁSA: Rukopisy Václava IV. Praha 1971 KRÁSA 1984 — Josef KRÁSA: Knižní malba. In: Dějiny českého výtvarného umění I/2. Praha 1984 KRÁSA 1990 — Josef KRÁSA: České iluminované rukopisy 13.-16. století. Praha 1990 KUBIČKA /ZELINGER 2004 — Roman KUBIČKA, Jiří ZELINGER: Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha 2004 KUBÍK 2007−2008 — Viktor KUBÍK: Studie k umělecko historické terminologii středověké knižní malby. In: Studie o rukopisech XXXVII−XXXVIII, 2007−2008 KUBÍK 2008a — Viktor KUBÍK: Příručka ke studiu středověké ornamentiky. Italské rukopisy (1200−1330) a byzantské rukopisy 10. – 13. století. České Budějovice 2008 ¨ KUBÍK 2014 — Viktor KUBÍK: Knižní malba a iluminace. In: Otevři zahradu rajskou. Benediktini v srdci Evropy 800-1300, 2014 KUBÍK 2015 — Viktor KUBÍK: Typologie kaligrafických iniciál jako východisko ke studiu kreslené ornamentiky (Studie k umělecko historické terminologii středověké knižní malby 5). In: Studie o rukopisech XLV, 2015 LOSOS 2001 — Ludvík LOSOS: Malba. Praha 2010 MATĚJČEK 1931 — Antonín MATĚJČEK: Ilustrace. Praha 1931 NUSKA 1965 — Bohumil NUSKA: Typologie českých renesančních vazeb In: Historická knižní malba. Liberec 1965 PÄCHT 1985 — Otto PÄCHT: Buchmalerei des Mittelaters. Munchen 1985 SLÁNSKÝ 1973 — Bohuslav SLÁNSKÝ: Technika v malířské tvorbě. Praha 1973 THEOPHILUS 1987 — THEOPHILUS: Theophilus Presbyter und die mittelalterliche Goldschmiedekunst. Leipzig 1987 TOBOLKA 1949 — Zdeněk TOBOLKA: Kniha: její vznik, vývoj a rozbor. Praha 1949 URBÁNKOVÁ 1957 — Emma URBÁNKOVÁ: Rukopisy a vzácne tisky pražské Univerzitní knihovny. Praha 1957 WEITZMANN 1970 — Kurt WEITZMANN: Illustrations in Roll and Codex. A study of the Origin and Method of Text Illustrations. Princeton 1970 |
Preliminary scope of work |
Cílem bakalářské práce je shrnutí a porovnaní základných písemných pramenů a literatury k technologickým postupům výzdoby středověkých knih. Kromě pérové, lavírované kresby, tempery a kvašové malby je též věnovaná pozornost různým způsobům zlacení a využití zlatých doplňků (od přidávaní zlatého prachu do některých barev, přes puncovaní zlacených detailů, až po malbu na vyzlacený podklad). U jednotlivých technik a postupů je naznačen jejich vývoj v rámci knižní malby ilustrativně dokumentovaný i konkrétními příklady děl. Součástí práce je rovněž syntéza a přehled rukopisné tvorby v Čechách.
|
Preliminary scope of work in English |
The object of this bachelor thesis is a summary and comparison of fundamental written sources and literature to the technological process of decorations in medieval books.
Besides pen drawings, levitated, tempera and gouache drawings thesis focus on different kinds of gilding and using gold accessories (for example from adding golden dust to some kinds of colours through punching hallmarks on golden details, to drawing on gilded background). By each kind of method and process, there is an indication of their progress and evolution in case of book painting is illustratively documented by concrete examples of some part of manuscripts. The thesis also includes an overview and synthesis of manuscript production in the Bohemia. |