Vlivy byzantského a islámského umění na nástěnnou výzdobu vybraných staveb 12. století na Sicílii
Thesis title in Czech: | Vlivy byzantského a islámského umění na nástěnnou výzdobu vybraných staveb 12. století na Sicílii |
---|---|
Thesis title in English: | Influences of Byzantine and Islamic Art on the Mural Decoration in Chosen Sicilian Buildings in the 12th Century |
Key words: | Byzantské umění – mozaika – islámské umění – Palermo- Roger II. – Vilém I. - Vilém II. |
English key words: | Byzantine art –islamic art – mosaic – Palermo - Roger II. – Wiliam I. - Wiliam II. |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 25.09.2018 |
Date of assignment: | 25.09.2018 |
Confirmed by Study dept. on: | 27.09.2018 |
Date and time of defence: | 19.06.2019 09:00 |
Date of electronic submission: | 07.05.2019 |
Date of submission of printed version: | 07.05.2019 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2019 |
Opponents: | PhDr. Mgr. Julie Jančárková, Ph.D. |
Guidelines |
1.Historický kontext - úvod
1.2 Sicílie 12.století 2. Umění Komnenovské dynastie 3. Islámské umění a Palermo 4. Stavby: 4.1 Katedrála v Cefalu 4.2. Palatinská kaple 4.3 chrám Santa Maria dell´ Ammiraglio 4.4 katedrála v Montreale 5.Závěr |
References |
RICE, T. David: Byzantské umenie. Bratislava, 1968
LASSUS, Jean: Ranokresťanské a byzantské umenie. Bratislava, 1971 VAVŘÍNEK, Vladimír: Encyklopedie Byzance. Praha, 2011 KÜLZER, Andreas: Byzanc. Červený kostelec, 2016 LING, Roger: Ancienit mosaics. Princeton university press, 1998 FOLETTI, Ivan, eds: Zápisky z cest II, Cefalú – Palermo – Montreale. Brno, 2015 CORMACK, Robin: Byzantine Art. Oxford, 2000 DEMUS, Otto: Byzantine art and the West. New York university, 1970. KITZINGER Ernst: The mosaics of St. Mary´s of the Admiral in Palermo. Washington, 1990 RESTLE, Marcell / WESSEL, Klaus (ed.): Reallexikon zur byzantinischen Kunst, díl: 1-6. Štutgart, 1966-1997 PROCACCI, Giuliano: Dějiny Itálie. Praha, 1997 BURIAN, Jan / OLIVA, Pavel: Civilizace starověkého středomoří, I., II. díl. Praha, 2015 BROOKE, Christopher: Evropa středověku v letech 962-1154. Praha, 2006 HASKINS, Charles H.: Normani v evropských dějinách. Jinočany, 2008 MÜLLEROVÁ, Petra (ed.) / OBUCHOVÁ, L´ubica (ed.): Náboženské motivy v asijském umění. Praha, 1999 KŘIKAVOVÁ, Adéla (ed.): Islám – ideál a skutečnost. Praha, 2002 KROPÁČEK, Luboš: Duchovní cesty islámu. Praha, 2003 TAUER, Felix: Svět islámu, dějiny a kultura. Praha, 2006 BAHBOUH, Charif: Půvab arabské kaligrafie. Praha, 2002 GRUBE, J. Ernst: Islámské umění. Praha, 1973 HATTSTEIN, Markus: Islám – umění a architektura. Praha, 2006¨ GELFER-JØEGENSEN, Mirjam: Medieval islamic symbolism and the paintings in the Cefalù cathedral. Leden, 1986 DVOŘÁKOVÁ, Sabina: Příběhy tisíce a jedné noci – islámské umění ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Brno, 2011 |
Preliminary scope of work |
Práce se bude věnovat umělecké výzdobě vybraných sicilských staveb 12. století. V této době vzniká samostatné, ekonomicky se rychle vyvíjející Sicilské království, vytvořené Normany, kteří Sicílii dobyli na předešlém arabském osídlení. Donátoři chrámů - první sicilský král Roger I., jeho nástupci Vilém I. a Vilém II., a také sicilský admirál, Řek Jiří z Antiochie - věnovali značné prostředky na výstavbu a výzdobu rozsáhlých sakrální staveb, které měly nový stát patřičně reprezentovat. Na ostrov byli pozvání mistři z Byzance, aby zorganizovali a zahájili činnost mozaikářské dílny. Během jejího působení na Sicílii vyrostla a zformovala se vlastní generace umělců. Mou snahou bude sledovat složení osobitého sicilského uměleckého slohu. Určit z jakých uměleckých prvků tento sloh vznikl, popsat projevy typické pro umění Byzance a sledovat jejích recepci v místním prostředí. Část práce bude také zacílena na islámské umění, ze kterého také vlastní umění sicilského království čerpá. Zaměřím se především na katedrálu v Cefalú a katedrálu v Monreale, Palatinskou kapli a chrám Martorana v Palermu, kde dochází k unikátní umělecké syntéze především byzantského a islámského umění, která je v mnoha případech nepřehlédnutelná a která pramení jak z historie Sicílie, tak zřejmě z požadavků objednavatelů mozaických souborů. |
Preliminary scope of work in English |
This thesis will deal with the decorations of selected Sicilian buildings from the 12th century. At that time, the independent fast developing Kingdom of Sicily was founded by the Normas, who had conquered Sicily during the previous Arab settlement. The donors of the churches – the first Sicilian king Roger I and his successors Vilém I and Vilém II as well as the Sicilian admiral the Greek George of Antioch – made huge donations for the construction and decoration of large religious buildings which were intended to properly represent the newly established country. Masters from Byzantium were invited to the island in order that they organize and start the mosaic craft there. During its operation, a new generation of artists grew and developed in Sicily. I will seek to observe the structure of the typical Sicilian artistic style and try to determine what artistic components the style originated from, describe the artistic features typical of Byzantine art and trace their reception in the local environment. A part of the thesis will also deal with Islamic art which the Sicilian art built on. I will focus primarily on the cathedral in Cefalu and the cathedral in Monreale, the Palatine Chapel and the church La Martorana in Palermo where one can observe the unique synthesis of the Byzantine and Islamic which is in many cases unmistakable and which originates from both the Sicilian history and the owners of the mosaic cycles. |