Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Varianta testu Force Concept Inventory s různými reprezentacemi
Thesis title in Czech: Varianta testu Force Concept Inventory s různými reprezentacemi
Thesis title in English: The Representational Variant of the Force Concept Inventory
Key words: konceptuální test, různé reprezentace, dynamika, středoškolští studenti
English key words: conceptual test, various representations, dynamics, secondary school students
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.09.2018
Date of assignment: 02.10.2018
Confirmed by Study dept. on: 05.10.2018
Date and time of defence: 10.09.2019 09:00
Date of electronic submission:16.07.2019
Date of submission of printed version:16.07.2019
Date of proceeded defence: 10.09.2019
Opponents: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1) Seznámit se s testy FCI a R-FCI
2) Přeložit test R-FCI do češtiny
3) Pomocí testu R-FCI provést průzkum pochopení základů newtonovské mechaniky mezi českými středoškoláky. Test zadat před výukou dynamiky na střední škole a po jejím absolvování.
4) Výsledky vyhodnotit s ohledem na správnost odpovědí i jejich konzistenci při zadání otázky různou formou.
5) Porovnat výsledky českých žáků s výsledky průzkumu [1] provedeného u finských středoškoláků.
References
[1] Nieminen, P., Savinainen, A., Viiri, J.: Force Concept Inventory-based multiple-choice test for investigating students` representional consistency. Physical Review Special Topics – Physics Education Research, 6(2), 020109, 2010
[2] Hestenes, D., Wells, M., Swackhamer, G.: Force Concept Inventory. The Physics Teacher 30, 1992, s. 141-151
[3] Hestenes, D., Halloun, I.: Interpreting the Force Concept Inventory. The Physics Teacher 33, 1995, s. 502-506
[4] Čížková, D.: Prekoncepce studentů o síle a pohybu. Diplomová práce, MFF UK, 2009
[5] Mandíková, D., Čížková, D.: Prekoncepce studentů o síle a pohybu – výsledky testu FCI. PMFA, 55, č. 2, JČMF 2010. s. 148-154
Preliminary scope of work
V rámci práce bude přeložen do češtiny test R-FCI, který je variantou testu FCI s úlohami zadanými různou formou. Pomocí testu bude proveden průzkum pochopení základů newtonovské mechaniky u českých středoškoláků, a to před probíráním dynamiky na střední škole a po jejím probrání. Výsledky budou vyhodnoceny s ohledem na správnost odpovědí i konzistenci při řešení stejných otázek zadaných různou formou. Výsledky budou porovnány s výsledky obdobného průzkumu provedeného u finských středoškoláků.
Preliminary scope of work in English
The R-FCI test, which is the variant of the FCI test with items in various representations, will be translated into czech. With help of this test will be done a survey between czech secondary school students aimed on their understanding of the fundamentals of Newtonian mechanics. The test will be entered before teaching dynamics at secondary school and after it. The results will be evaluated with regard to correctness of responses and consistency in dealing with the same item in various representations. The results will be compared with the results of a similar survey carried out by Finnish secondary school students.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html