Typologie základních druhů lineární geometrické ornamentiky keltského umění
Thesis title in Czech: | Typologie základních druhů lineární geometrické ornamentiky keltského umění |
---|---|
Thesis title in English: | Typology of basic types of linear geometric ornaments in Celtic art |
Key words: | Keltové – ornament – ikonografie – typologie a vývoj – archeologie – dějiny umění |
English key words: | Celts – ornament – iconography – typology and evolution – archeology – history of art |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 12.09.2018 |
Date of assignment: | 13.09.2018 |
Confirmed by Study dept. on: | 27.09.2018 |
Guidelines |
Cílem této bakalářské práce je nejen typologické utřídění vzorových geometrických ornamentálních konfigurací, ale i sledování proměn intensity jejich uplatnění ve výzdobném systému různých kultur, převážně doby halštatské a laténské. A také nastínění možných ikonografických aspektů jednotlivých motivů jako je triskel, triquetra, a různých pletenců. Primární východisko tvoří archeologické artefakty pocházející z území České republiky, které bude nutné doplnit o zahraniční materiál významný pro sestavení základního typologického systému geometrických ornamentů. Jedním z výsledků práce by měla být srovnávací tabulka repertoáru geometrických motivů keltského umění opatřená komentářem k jejich výskytu v různých sledovaných keltských kulturách, která může posloužit pro širší komparativní studium nejen v rámci archeologie, ale i dějin umění. S ohledem na rozsah bakalářské práce půjde o výchozí modelové struktury ornamentálních konfigurací, určené k dalšímu doplnění. V závěru práce bude nastíněn též inspirační potenciál těchto motivů pro umění navazujících dob.
|
References |
ALLEN 1904 — John Romilly ALLEN: Celtic art in pagan and Christian times. London 1904
BECKWITH 1985 — John BECKWITH: Early medieval art: Carolingian, Ottonian, Romanesque. London 1985 BONNE 2000 — Jean-Claude BONNE: Intrications (à propos d´une composition d´entrelacs dans un Évangile celto-saxon du Ⅶe siècle). In: CECCARINI/CHARVET/COUSINIÉ/LERIBAULT (ed.): Histoires d´ornament: actes du colloque de l´Academie de France à Rome, Ville Medicis, 27-28 Juin 1996. Paris-Rome 2000, 75–108 DRDA/ RYBOVÁ — 1998Petr DRDA/ Alena RYBOVÁ: Keltové a Čechy. Praha 1998 FILIP 1995 — Jan FILIP: Keltská civilizace a její dědictví. Praha 1995 FILIP 1956 — Jan FILIP: Keltové ve střední Evropě. Praha 1956 GARROW/ GOSDEN/ HILL 2008 — Duncan GARROW/ Chris GOSDEN/ J. D. HILL (ed.): Rethinking of Celtic Art. Oxford 2008 GOMBRICH 1980 — Ernst Hans GOMBRICH: The sense of order: a study in the psychology of decorative art. Cornell University Press 1980 HARDING 2007 — Denis William HARDING: The archeology of Celtic art. Abingdon/New York 2007 HEINZ 2002 — Sabine HEINZ: Keltské symboly. Olomouc 2002 JACOBI 1991 — Christine JACOBI: Buchmalerei. Ihre terminologie in der kunstgeschichte. Berlin 1991 JACOBSTHAL 1994 — Paul JACOBSTHAL: Early Celtic art. Oxford 1994 KRUTA 2015 — Václav KRUTA: Celtic Art. London 2015 KUBÍK 2015 — Viktor KUBÍK: Poznámky k možnostem obsahové interpretace ornamentiky antických a raně středověkých rukopisů (jako východisko pro gotickou iluminaci). In: ŠMÍD/ZÁRUBA (ed.): Obrazy uctívané, obdivované a interpretované. Sborník k 60. narozeninám prof. J. Royta. Praha 2015, 75–98 MEGAW/MEGAW 2001 — Vincent MEGAW/ Ruth MEGAW: Celtic art: from its beginning to the Book of Kells. Oxford 2001 RIEGL 19773 — Alois RIEGEL: Stilfragen: Grundlegungen zu einer Geschichte der Ornamentik. Műnchen 19773 SANSONI 1998 — Umberto SANSONI (ed.): Il nodo di Salomone. Simbolo e archetipo d´alleanza. Milano 1998 TRILLING 2003 — James TRILLING: Ornament: a modern perspective. University of Washington Press 2003 VLČKOVÁ 2012 — Jitka VLČKOVÁ: Encyklopedie keltské mytologie. Praha 2012 ZIMMER 2017 — Stefan ZIMMER: Keltové. Mýtus a realita. Praha 2017 |
Preliminary scope of work |
Obsah:
1. Úvod 2. Shrnutí literatury k tématu 3. Historické souvislosti a vývoj stylů keltského umění 4. Typologie lineární geometrické ornamentiky keltského umění 5. Možnosti interpretace geometrických ornamentů na hmotných artefaktech 6. Otázky dalšího studia 7. Obrazová příloha a srovnávací tabulka 8. Seznam literatury a zdrojů |
Preliminary scope of work in English |
Purpose of this bachelor´s thesis is not only typological classification of a model of the geometrical ornamental configuration, but also observation of the intensity changes by their applications in the decorative system in different cultures, especially Hallstatt and La Tène culture. And also outline of possible iconographic aspects of the individual motives as triskelion, triquetra and other different Celtic knot. Primary resource represent archaeological artefacts from Czech Republic, which will be needed to add by foreign material significant for assembly a basic typological system of the geometrical ornaments. One of result of this bachelor´s thesis should by comparative table with set of the geometrical motives in Celtic art, which will be provided of comments to their presence in different Celtic cultures, which can be used for wide comparative studies not only in the archaeology but also in history of art. With regard to range of bachelor thesis will be only initial models structure of ornamental configurations, determined to future studies. |