Církev tajemství - tajemství církve
Thesis title in Czech: | Církev tajemství - tajemství církve |
---|---|
Thesis title in English: | The church of secret - secret of the church |
Key words: | tajemství, církev, shromáždění, eucharistie, tělo, vědomost, nevědomost, neznámý Bůh, známý Bůh, nula, charakter mysterionu |
English key words: | secret, church, gathering, eucharist, body, knowledge, unknowledge, unknow God, know God, zero, character of mysterion |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality (26-KTE) |
Supervisor: | doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D. |
Author: |
Guidelines |
1. zpracujte úvod práce (cíl, výzkumné otázky, metodu, strukturu,...)
2. předložte možné definice a významy tajemství z hlediska ekleziologie 3. výsledky doneste ke konzultaci |
References |
Siefe Charles, Nula - životopis jedné nebezpečné myšlenky, Dokořán, Praha, 2005
Matulová Lucie, Calvinova eklesiologie, bakalářská práce KTF, Praha, 2013 Macek Petr; Jednota Církve - partikulární církve a univerzální církev z ekleziologie Henri de Lubaca, bakalářská práce KTF, Praha 2013 Neuner Peter, Zulehner Paul M.: Přijď království tvé, praktické učení o církvi, vyšehrad, Praha, 2015 Novotný Vojtěch (editor), Česká katolická eklesiologie druhé poloviny 20. století, Karolinum, Praha, 2007 Brož Prokop a kol., Církev a II. Vatikánský koncil, perspektivy současné ekleziologie, nakladatelství Pavel Mervart, 2015 Havrlant Jaroslav, Ekleziologie Tomáše Bavorovského, disertační práce KTF, Praha, 2013 Kubalík Josef, Zápas o pojetí církve, Zvon, Praha, 1992 Rahner Hugo, Maria a církev, Refugium, Velehrad, 1996 Braito M. Silv., O.P., Církev, Krystal, Olomouc, 1946 Congar J. Yves, Za církev sloužící a chudou, karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 1995 Ratzinger Joseph, Církev jako společenství, zvon, Praha, 1995 Dokumenty MTK věnované eklesiologii a svátostem do roku 1995 a dokument PBK jednota a rozličnost v církvi., karmelitánské nakladatelství, kostelní Vydří, 2011 Pospíšil, Ctirad V.: Hermeneutika mystéria. Praha: Krystal OP a Karmelitánské nakladatelství, 2005 Keller Erwin, Velké tajemství církve, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 1995 Rahner Karl, O svátostech v církvi, Scriptum, Praha, 1993 Polánková Jolana, Bůh v dialogu, Vyšehrad, Praha, 2001 Welte Bernhard, Světlo z nicoty, Zvon, Praha, 1994 Napolitano, Ravasi, Bortoli, Neznámý Bůh, Karolinum, Praha 2013 Boublík Vladimír, Člověk očekává Krista, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 1997 Sokol Jan (editor), Mistr Eckhart, Vyšehrad, Praha, 2013 Rudolph Kurt, Gnóze, Vyšehrad, Praha, 2010 Skalický Karel, Po stopách neznámého Boha, Trinitas, Svitavy, 1999 Communio 76, 3/2015, Ročník 19. Kenoze: Moc v Bezmoci, Kunetka František, Eucharistie v křesťanské antice, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2004 Schneider, Gerhard, Exegetical dictionary of the New Testament, vol 1, Grand Rapis, Michigan, 1994 Lešková Lucia, Slavení velikonočního tajemství v římské a byzantské křesťanské tradici, Diplomová práce KTF, Praha 2014 Pöhlmann G. Horst, Kompendium evangelické dogmatiky, Mlýn, Jihlava, 2002 |
Preliminary scope of work |
Smyslem a základem práce je uchopit tajemství, mysterion jako takový a jeho charakteristiky v kontextu církve. Práce má být pokusem o pohled na církev jako tajemství z perspektivy problematiky věrohodnosti církve. Práce má pomoci uchopit plastičnost chápání církve jako tajemství a pomoci obhájit definici církve jakožto tajemství, nikoliv jako nevědomost o církvi (tajemství = nevím, co to je), ale jako fundament, který je nutný k přemýšlení a mluvení o církvi. Na druhou stranu, práce chce ukázat, že tajemství (mysterion) utváří církev, tedy schromáždění lidí a činí se tak viditelným skrze lidská těla shromážděná kolem eucharistie. Práce má poukázat na komplikace a přínosy definice církve jako tajemství, neboť tato definice znesnadňuje říci, co je to církev, s čím církev identifikovat. Práce zkusí nastínit tuto problematiku v kontextu tajemství.
Dále práce chce vyzdvihnout, že tajemství je hodnota, která dokáže spojovat a je katolická, tedy všeobná a vše prostupující. Na příkladu zvěstování apoštola Pavla u oltáře neznámého Boha chce práce poukázat, jak neznámý Bůh získává jméno a tvář. Práce chce vyzvihnout a ocenit metodologii zvěstování od tajemného neznámého Boha směrem k zvěstování Krista a poukázat na možné aplikace této metodologie využití neznámého, tajemného k zvěstování Boha, jenž má jméno, tvář a jenž přišel kvůli člověku. Práce chce poukázat, že tato metodologie by bez tajemství nebyla možná. Práce chce zdůraznit na základě konstituce Lumen gentium II. vatikánského koncilu, jak církev organicky vzniká kolem tajemství a jak se to samé tajemství stává jejím největším pokladem, který nese dějinami spásy a ke kterému si bůh chce přitáhnout ty, které On sám vyhlíží ve své lásce. |
Preliminary scope of work in English |
The purpose and basis of the work is to grasp the mystery, mysterion itself and its characteristics in the context of the Church. Work is to be an attempt to look at the Church as a mystery from the perspective of the issue of the credibility of the Church. Working should help grasp the plasticity understanding of the Church as a mystery and help defend the definition of the church as mystery, not as unkwoledge of the church (= secrets do not know what it is), but as a foundation, which is necessary for thinking and talking about the church. On the other hand, the work aims to show that the mystery (mysterion) constitutes the Church, therefore, been collected people and is thus visible through the human body gathered around the Eucharist. Work is to point out the complications and benefits of definition of the Church as mystery, since this definition makes it difficult to say what is the Church, with the Church we can identified. Labour will try to outline these issues in the context of the mystery.
The work also wants to emphasize that the secret is the value that can combine and is catholic, something general and something what is going through all. On the example of the Apostle Paul's proclamation at the altar of the unknown God work wants to highlight how unkow God receives name and face. Labour wants highlight and appreciate methodology proclamation from the mysterious unknown God, towards the proclamation of Christ and show possible applications of the methodology of using an unknown, mysterious to the proclamation of the God who has a name and a face that came because of man. Labour wants to point out that this methodology would not have been possible without secrets. |