Vlivy člověka na zvyšování společenské odpovědnosti firem
Thesis title in Czech: | Vlivy člověka na zvyšování společenské odpovědnosti firem |
---|---|
Thesis title in English: | How human beings influence an amplifying business responsibility in society |
Key words: | Společenská odpovědnost, etika podniku, životní prostředí, vliv člověka, reklama, stát, právo |
English key words: | Social responsibility, business ethics, environment, human influence, advertisement, government, law |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality (26-KTE) |
Supervisor: | doc. RNDr. ThLic. Karel Sládek, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 15.05.2017 |
Date of assignment: | 15.05.2017 |
Date and time of defence: | 27.06.2018 09:00 |
Date of electronic submission: | 26.04.2018 |
Date of submission of printed version: | 26.04.2018 |
Date of proceeded defence: | 27.06.2018 |
Opponents: | doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D. |
Guidelines |
Specifikace praktické části
výsledky práce budou zpracovány pomocí kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Cílovou skupinou jsou firmy a zaměstnanci firem. Data budou sbírána pomocí dotazníkového šetření u zaměstnanců a formou rozhovorů se zástupci vedení firem. Před výzkumem budou stanovené hypotézy, které plynou z osobní zkušenosti výzkumníka. Předpokládá se zde, že zkoumané firmy nemají žádnou, nebo jen málo rozvinutou strategii sociální odpovědnosti a zaměstnanci firem o problematiku odpovědnosti firmy nemají velkým zájem, případně nemají o tématu ucelené informace. Specifikace teoretické části V první části práce bude nastíněno chápání pojmu sociální odpovědnosti a etiky podniku. Jaké dnes existují obecné nástroje pro zvyšování společenské odpovědnosti a Jaké jsou další možnosti vývoje. Dále se v práci budu zabývat analýzou konceptu společenské odpovědnosti ve vybraných firmách. Cílem je zjistit, jak firmy vnímají svou vlastní odpovědnost, jaké nástroje nyní využívají, jaké využívají informační zdroje a jaká je jejich motivace pro implementaci tohoto konceptu. V poslední části práce se zaměřím na integraci environmentální etiky a její implementaci do běžného chodu firem podle obecně dostupných informací z odborné literatury a organizací, které se touto činností přímo zabývají. Na závěr bude navržen modelový příklad, jak by dnes společensky odpovědná firma měla vypadat. Kromě firem bude zkoumán i pohled zaměstnanců v těchto firmách, zda vnímají svůj vliv na chování firmy a jak mohou firmě ve zvýšení její odpovědnosti pomoci. |
References |
Amartya, Sen.: Etika a ekonomie. Praha: Vyšehrad, 2002. 80-7021-549-6.
Dytrt, Z.: Dobré jméno firmy, Praha: Alfa, 2006. 80-86851-45-1. Dytrt, Z.: Manažerská etika v otázkách a odpovědích, Praha: BIZBOOKS, 2015. 978- 80-2513-344-6 Frouz, J., Moldan, B.: Příležitosti a výzvy environmentálního výzkumu, Praha: Karolinum, 2015. 978-80-246-2667-3 Jeřábková, V., Hartl, J.: Společenské odpovědnost firem, Praha: AISIS, 2003, 80- 456- 4258-8 Kašparová, K., Kunz, V.: Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování, Praha: Grada, 2013. 978-80-247-4480-3 Kislingerová, E., Nový, I.: Chování podniku v globalizujícím se prostředí, Praha: BEK, 2005. 978-80-7179-847-9 Riegel, Karel, Janoušek, Jaromír: Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006. 80-246-1118-X. Rolný, I.; Lacina, L.. Globalizace, etika, ekonomika. Boskovice: František Šalé - Albert, 2001. 80-7326-000-X. Sedláček, Tomáš: Ekonomie dobra a zla. Praha: nakladatelství 65. pole, 2009. 978-80-903944-3-8. Seknička, L, Putnová, A. A Uhlář,P.:Etické řízení ve firmě. Praha: Grada, 2006. 978-80-247-1621-3. Srpová, J., Kunz, V., Kužel, S.: Společenská odpovědnost organizace. Praha: Grada, 2010. 978-80-247-3157-5. Šmajs J., a kol.:Podnikatelská a environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 978-80-210-4564-4. Šmajs J., Binka B., Rolný I.:Etika, a ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. 978-80-247-4293-9. Šmajs, J., Ohrožená kultura - Od evoluční ontologie k ekologické politice, Praha: Host, 2011. 978-80-7294-458-3 |
Preliminary scope of work |
Práce zkoumá, jak je dnes chápán obecný pojem společenské odpovědnosti. Popisuje existující nástroje pro zvyšování odpovědnosti firem vůči společnosti a životnímu prostředí. Může zaměstnanec, nebo zákazník ovlivnit etické chování firmy a lze poznat, zda nejde jen o reklamu a PR? Jakými způsoby podporuje odpovědné chování firem stát a další organizace a je v obecné rovině možné právně vymáhat morální odpovědnost? Cílem práce je zjistit jak o problematice přemýšlejí lidé ve městech obklopení moderními technologiemi a také jak společenskou odpovědnost prakticky řeší náhodně vybrané velké firmy v Praze. |
Preliminary scope of work in English |
This paper examines an understanding of a general concept in social responsibility and describes existing tools used to amplify business responsibility towards society and environment. Is it possible for an employee or a client to tamper an ethical business behavior? In addition, how do we know, whether or not it is not only a part of some advertising or public relations (PR)? In what ways do the government and other organizations support responsible behavior in businesses, and is it generally possible to lawfully enforce moral responsibility? The aim of this thesis is to find out how people think about these issues in the cities surrounded by modern technologies. Moreover, how do randomly selected big businesses in Prague solve social responsibility? |