![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání
Thesis title in Czech: | Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Starting points for a new physics curriculum |
Key words: | výzkum fyzikálního vzdělávání, didaktika fyziky, kurikulum, kvalitativní výzkum, interview |
English key words: | physics education research, didactics of physics, curriculum, qualitative research, interview |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 03.10.2016 |
Date of assignment: | 03.10.2016 |
Confirmed by Study dept. on: | 03.10.2016 |
Date and time of defence: | 30.06.2022 10:30 |
Date of electronic submission: | 19.05.2022 |
Date of submission of printed version: | 19.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 30.06.2022 |
Opponents: | doc. RNDr. Zuzana Ješková, Ph.D. |
doc. RNDr. Jan Kříž, Ph.D. | |
Advisors: | doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. |
Guidelines |
1. Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce (včetně analýzy kurikulárních dokumentů).
2. Zjistit názory relevantních aktérů ohledně toho, co by mělo být podle jejich pojetí součástí kurikula fyziky na základních a středních školách. Těmito aktéry jsou zejména fyzikové-vědci, další odborníci využívající ve svých profesích fyziku a další přírodní vědy a učitelé (fyziky). Z metodologického hlediska se bude jednat o kvalitativní výzkum, jehož základním výzkumným plánem bude zakotvená teorie. Jako metoda sběru dat budou využita zejména interview. Reflektovány budou také mezinárodní zkušenosti vzešlé přímo od zahraničních aktérů. 3. Vytvořit strukturovaný přehled názorů aktérů na to, které prvky by měly utvářet kurikulum fyzikálního vzdělávání na základních a středních školách. Pozornost v něm bude věnována mimo jiné důvodům, proč je daný prvek daným aktérem (nebo skupinou aktérů) do kurikula zařazován. 4. Vytvořit východiska pro případnou tvorbu nového kurikula fyziky na základních a středních školách. |
References |
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Bennett, J. (2003). Teaching and learning science: a guide to recent research and its applications. London: Continuum. Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc. Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (pp. 123–157). Brno: Masarykova univerzita. Fraser, J. B., McRobbie, C. J., & Tobin, K. G. (Eds.). (2012). Second international handbook of science education. Dordrecht: Springer. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (819–823). Praha: Portál. Chráska, M. (2009). Kvantitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (813–818). Praha: Portál. Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. Popper, K. (1998). Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. Průcha, J. (Ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Stuchliková, I., & Janík, T. (Eds.). (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods. Thousand Oaks: SAGE Publications. |