Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The Migrant Crisis and its Representation in Frankfurter Allgemeine Zeitung and Lidové noviny
Thesis title in Czech: The Migrant Crisis and its Representation in Frankfurter Allgemeine Zeitung and Lidové noviny
Thesis title in English: The Migrant Crisis and its Representation in Frankfurter Allgemeine Zeitung and Lidové noviny
Key words: Migrant crisis, refugees, asylum, human rights, European Union, Western Europe, Eastern Europe, content analysis, media image, visual analysis, influence of the media, mass media, political communication
English key words: Migrant crisis, refugees, asylum, human rights, European Union, Western Europe, Eastern Europe, content analysis, media image, visual analysis, influence of the media, mass media, political communication
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 09.09.2015
Date of assignment: 09.09.2015
Date and time of defence: 01.02.2017 09:00
Venue of defence: Jinonice - U Kříže 8, J2019, Jinonice - místn. č. 2019
Date of electronic submission:06.01.2017
Date of proceeded defence: 01.02.2017
Opponents: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
Guidelines
Teoretická část mé práce bude založena na vlivu masových médií na jedince a společnost. V empirické části se zaměřím na kvantitativní obsahovou analýzu německých a českých deníků. Z každé země jsem vybrala z těch nejčtenějších jeden seriózní a jeden bulvární deník. Z německých se bude jednat o jeden z nejpopulárnějších světových deníků Frankfurter Allgemeine Zeitung, který je znám svým konzervativně-liberálním přístupem a patří mezi nejrespektovanější a zároveň nejčtenější německé noviny. Druhým německým periodikem je nejprodávanější německý deník Bild, který je svým bulvárním zaměřením opakem a vhodným kontrastem k prvnímu zkoumanému. Z českých deníků provedu výzkum na nejčtenějších novinách, kterými jsou Blesk a na populárních a spíše seriózních Lidových Novinách.


Předpokládaná struktura diplomové práce:

Obsah
Úvod
1 Teoretická východiska
1.1 Migrační krize
1.2 Masová média a jejich vliv na společnost
1.2.1 Média ve společnosti
1.2.2 Masový tisk
1.2.3 Vliv médií na společnost
1.2.4 Působení médií na postoje
2 Empirická část
2.1 Výzkumná otázka a hypotézy
2.2 Metodologie
2.2.1 Obsahová analýza médií
2.2.2 Obsahová kvantitativní analýza
2.2.3 Vizuální analýza
2.2.4 Průběh výzkumu
2.3 Zdroje dat
2.3.1 Charakteristika zdrojů
3 Výzkum
Závěr
Použitá literatura:
Seznam tabulek


References
ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996, 679 s. Oikúmené. ISBN 80-86005-13-5
BERELSON, By Bernard. Content analysis in communication research. Facsimile. New York: Hafner Press, 1984, 220 s. ISBN 978-002-8412-108.
DE FLEUR, Melvin L., Sandra J. BALL-ROKEACH, Teorie masové komunikace. 1.vyd. Praha: Karolinum. 1996, 364 s. ISBN 80-7184-099-8
JIRÁK, Jan, Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 1.vyd. Praha: nakladatelství Portál. 2009, 416 s. ISBN 978-80-7367-466-3
JIRÁK, Jan, Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. 1.vyd. Praha: nakladatelství Portál. 2003, 208 s. ISBN 80-7178-697-7
JIRÁK, Jan, Blanka ŘÍCHOVÁ. Politická komunikace a média. 1.vyd. Praha: Karolinum. 2000, 163 s. ISBN 80-246-0182-6
MCNAIR, Brian, An introduction to political communication. 3.vyd. London: Routledge. 2003, 271 s. ISBN 0-203-34133-3
MCQUAIL, Denis, The influence and effects of Mass media: Mass Communication and Society, Sage Publication, 1979, s. 70-93.
ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials, 1.vyd. Londýn: Sage Publications. 2001, 229 s. ISBN 0-7619-6664-1
SCHULZ, Winfred, Helmut SCHERER, Lutz HAGEN, Irena REIFOVÁ a Jakub KONČELÍK. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2.vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum. 2004, 150 s. ISBN 80-246-0827-8
STURKEN, Marita, Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. 1.vyd. Praha: nakladatelství Portál. 2009, 462 s. ISBN 978-80-7367-556-1.
SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie: Fotografie jako výzkumná metoda, 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. 2007, 200 s. ISBN 978-80-86429-77-9
TRAMPOTA, Tomáš, Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. 1.vyd. Praha: nakladatelství Portál. 2010, 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4.


Preliminary scope of work
Cílem mé diplomové práce je analýza denního tisku za účelem zjistit, jak která země informuje o problematice, zda zastává objektivní stanovisko k problému a zda některá z médií nepodávají zkreslené informace nebo dokonce nevytvářejí o imigrantech negativní obraz. Dále také, nakolik je v jednotlivých zemích patrný rozdíl mezi způsobem, jak se s uprchlickou krizí vyrovnávají seriózní deníky a bulvární média u nás a v západní cizině. K analýze jsem si vybrala česká média, jakožto zástupce jedné z východoevropských zemí a budu je zkoumat v kontrastu k Německu, jakožto zástupci západoevropských zemí a zároveň jednomu z nejzkušenějších evropských států v oblasti problematiky imigrantů. Ráda bych zjistila, zda česká média informují o problematice s menší citlivostí a objektivitou než ta Německá a zda pomáhají v lidech utvářet negativní postoj k uprchlíkům. Vycházím z předpokladu, že německá média budou jakožto zkušenější v problematice informovat o tématu opatrněji a objektivněji než ta česká. Další otázkou jsou rozdíly mezi seriózním deníkem a bulvárem v Německu a u nás.
Teoretická východiska:
Za poslední rok se rapidně zvýšil počet migrantů a žadatelů o azyl do evropských zemí a to převážně ze států zasažených válkou a chudobou, zejména z oblasti blízkého východu, Afriky a Balkánského poloostrova. Ne všechny žádosti jsou však vyřízeny kladně a Evropská unie je v řešení problému poněkud nejistá. Rapidní nárůst mobility migrantů vyvolává ve společnosti protichůdné reakce a jednotlivé státy se mezi sebou neumějí shodnout na přijatelném řešení. Velkou roli v otázce přijetí migrantů hrají v jednotlivých zemích média. V současné společnosti totiž představují média hlavní zdroj informací o dění ve světě a zprostředkovatele událostí, kterých se nemůžeme přímo účastnit. Ovlivňují chování, postoje, či názory jedinců, mohou rozšiřovat obzory poznání, vzdělávat, pomáhat v politickém i spotřebitelském rozhodování, ovlivňovat životní styl, ale také děsit, vyvolávat napětí, navádět ke společensky nežádoucímu jednání a uvádět v omyl. (Jirák 2003:151). V České republice zatím s uprchlíky nemáme velkou zkušenost, jen minimální množství z nich totiž míří nebo v minulosti mířilo právě do naší země. Náš obraz o typickém imigrantovi tedy z velké části podléhá právě tomu, jak o uprchlících informují média. Ty mají nyní v rukou obrovskou moc při vytváření našich postojů. Jinak je tomu v západních zemích Evropy a ve Skandinávii, kde lidé s imigranty přicházejí do styku mnohem častěji a mají možnost vytvořit si na ně názor na základě osobního setkání. Tyto země se nyní v době vyššího nárůstu migrace a prosbami o azyl většinou stavějí k imigrantům otevřeněji než země východní Evropy. Zároveň se z jejich strany objevují stížnosti na pasivitu východoevropských zemí a jejich nesolidárnost k západním zemím a neochota problém řešit. Němci a Rakušané demonstrativně vítající uprchlíky nás – Čechy a Slováky – usvědčují z mravního selhání, svým sobectvím jsme se vystavili pohrdání (Šimečka, 2015). Je na místě všímat si, jak řeší problém solidarity, lidských práv a práva na azyl masová média v západních zemích a u nás. Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké jsou rozdíly v případě tištěných masových médií a zda jsou ta západní k dané problematice vstřícnější a vytvářejí o imigrantech lepší obraz než média východní.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html