Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Situace nízko-vzdělaných matek po rodičovské dovolené na trhu práce
Thesis title in Czech: Situace nízko-vzdělaných matek po rodičovské dovolené na trhu práce
Thesis title in English: The situation of low-educated mothers on the labor market after the parental leave
Key words: Nezaměstnanost matek, nízké vzdělání, trh práce, znevýhodnění, rodičovská dovolená, úřad práce
English key words: Mothers unemployment, low education, labor market, disadvantage, parental leave, labour office
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Supervisor: PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.06.2015
Date of assignment: 08.06.2015
Date and time of defence: 22.06.2016 00:00
Venue of defence: U Kříže 8, Praha 5
Date of electronic submission:13.05.2016
Date of proceeded defence: 22.06.2016
Opponents: Mgr. Miriam Kotrusová, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
BARTÁKOVÁ TOMEŠOVÁ, H. Cesta zpátky: návrat žen po rodičovské dovolené na trh práce v České republice. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009.

BECKER, G. S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. Chicago: The University of Chicago Press. 1993.

Centrum pro výzkum veřejného mínění. Role žen a mužů. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2010.

JURAJDA, Š., KUCHAŘOVÁ, V., MACHOVCOVÁ, K. a kol. Kariéra Rodina Rovné příležitosti. Výzkumy postavení žen a mužů na trhu práce. Gender Studies. 2006.

KAHN, J.R., GARCÍA-MANGLANO, J. and BIANCHI, S.M. The Motherhood Penalty at Midlife: Long-Term Effects of Children on Women's Careers. Journal of Marriage and Family, 02, 2014.

KOTRUSOVÁ, Miriam. Flexibilní formy zaměstnání, organizace a délky pracovní doby jako součást politiky zaměstnanosti ve vyspělých evropských zemích a v České republice. Praha, 2001.

MAŘÍKOVÁ H. Mateřství, rodina a práce z pohledu matek malých dětí. 2015.

European Foundation for Improvement and Working Condition. Working time and work-life balance in European companies. 2006.

PFAU-EFFINGER, B. Women's Employment in the Institutional and Cultural Context. The International Journal of Sociology and Social Policy, 2012.

POLÍVKA, M. Vytváření odpovídajících podmínek pro uplatňování pružných forem organizace práce a pracovní doby jako součást politiky zaměstnanosti, Souhrnná zpráva. Praha: VÚPSV. 2000.

REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009.VAN AUDENHOVE, Leo. Expert Interviews and Interview Techniques for Policy Analysis. Brussel : Vrije Universitet, 2007.

VALENTOVÁ, M., ŠMÍDOVÁ, I., KATRŇÁK, T. Genderová segregace trhu práce v kontextu segregace vzdělanostní: mezinárodní srovnání. Gender, rovné příležitosti, výzkum. 2007.
Preliminary scope of work
A. Teze diplomové práce (výzkumný projekt):
Tato diplomová práce si klade za cíl prozkoumat problematiku nezaměstnanosti matek po rodičovské dovolené, které mají nízké vzdělaní (ZŠ, vyučení). Nízko-vzdělané matky mě zajímají proto, že se u nich kumulují znevýhodnění, která se promítají ve vyšší míře nezaměstnanosti. V roce 2009 bylo v evidenci na úřadu práce 68,4 % uchazečů s nízkým vzděláním [Formánková 2010]. Data ukazují, že mateřství situaci nízko-vzdělaných žen výrazně komplikuje - Česká republika, spolu s dalšími třemi zeměmi OECD, drží prvenství v rozdílu zaměstnanosti bezdětných žen a matek, který je 15 % [OECD 2015]. Znevýhodnění v podobě mateřství vnímají i respondenti z výzkumu veřejného mínění z roku 2010. 77 % dotazovaných vyjádřilo názor, že ženy nebo některé skupiny žen jsou znevýhodněné na trhu práce. Nejvýrazněji toto znevýhodnění vnímali u žen s dětmi v předškolním věku, u lidí s nízkým vzděláním, u starších žen, u žen po mateřské dovolené a u zdravotně hendikepovaných [CVVM 2010]. Nízko-vzdělané matky se ve vyjmenovaných kategoriích vyskytují hned třikrát, podle dotazovaných jsou tak vnímané jako velmi ohrožená skupina na trhu práce.
Dále mě bude zajímat, z jakého důvodu se tyto matky často nevrací ke svému původnímu zaměstnavateli. Bylo zjištěno, že do původního zaměstnání se po ukončení rodičovské dovolené nevrátí 75 % matek vyučených nebo se základním vzděláním [Jurajda a kol.: 2006]. Další oblastí mého zájmu budou bariéry, které se matkám staví do cesty při hledání nového zaměstnání, a to jak ze strany zaměstnavatele, úřadu práce nebo z jejich individuálních důvodů. Nízko-vzdělané matky také častěji (57 %) zůstávají s dětmi na rodičovské dovolené až do 4 let věku dítěte, než je tomu v jiných vzdělanostních skupinách (47 % SŠ s maturitou, 42 % VOŠ a VŠ) [VÚPSV 2010]. Dílčí problémy, které plánuji prozkoumat, jsou možnosti institucionální péče o děti a nabídka částečných úvazků.
Můj výzkumný problém formuluji jako: „příčiny nízké zaměstnanosti nízko-vzdělaných matek a bariéry při hledání nového zaměstnání“.
B. Cíle diplomové práce
Cílem této práce je popsat a analyzovat příčiny nízké zaměstnanosti nízko-vzdělaných matek (ZŠ nebo vyučení).
C. Výzkumné otázky
- Jaké jsou příčiny nízké zaměstnanosti nízko-vzdělaných matek po rodičovské dovolené?
- Z jakých důvodů se nízko-vzdělané matky nevrací k původnímu zaměstnavateli?
- Jak současné nastavení politik trhu práce reaguje na nízké vzdělání matek? Jsou v politikách zohledněny všechny problémy nízko-vzdělaných matek tak, aby jim byly nápomocné?
- Jaké další faktory působí jako bariéra pro návrat na trh práce?
- Jaké jsou důvody matek pro zvolení čtyřleté varianty rodičovské dovolené?
D. Teoretická východiska
V této práci budu vycházet z teorie lidského kapitálu, s níž přišel G. S. Becker. Tato teorie vychází z předpokladu, že investice do lidského kapitálu se vyplatí, podobně jako investice např. do strojů nebo budov. Lidský kapitál zahrnuje všechny vědomosti, znalosti, dovednosti a další vlastnosti jednotlivce, které jsou využitelné v hospodářské činnosti [Becker: 1993].
Dále v práci použiji konceptu tranzitivních trhů práce, jejímž autorem je Günther Schmidt. Cílem této teorie je vytvořit plynulé přechody mezi jednotlivými fázemi kariérní dráhy skrze institucionální uspořádání. Zaměřuje se na největší změny v životě jako je přechod mezi vzděláváním a zaměstnáním, rodičovskou dovolenou a návratem na trh práce nebo například na období starobního důchodu. Jedním z řešení, které tento koncept nabízí, je flexibilní pracovní doba. Ta umožňuje větší přerozdělení práce mezi více osob, což zlepšuje vyhlídky na pozdější uplatnění na trhu práce jednotlivců a zároveň to umožňuje snazší skloubení pracovního a soukromého (rodinného) života [European Foundation: 2006].
E. Výzkumný plán
Nejprve provedu analýzu dokumentů k tématu a dosavadních výzkumů, které již byly provedeny na podobná témata. Dále prozkoumám dostupné výzkumy VÚPSV v rámci mé praxe, během níž budu zjišťovat, co nového se v této oblasti připravuje. Zároveň si na úřadech práce vyberu několik expertů, s nimiž provedu expertní rozhovory z důvodu hlubšího pochopení problematiky [Van Audenhove 2007].
Vlastní výzkum zaměřím na matky s nízkým vzděláním (nejvyšší ukončené: ZŠ nebo výuční list), které mají zkušenost s nezaměstnaností. Jejich výběr provedu úsudkem [Reichl 2009]. Rozhovory budou probíhat formou polostrukturovaných rozhovorů s předem připravenými otázkami [Hendl 2005]. Podobným způsobem uskutečním rozhovory s experty, od nichž budu zjišťovat, jaké strategie mají matky v oblasti pracovního života. Vycházím z předpokladu, že se matky zprostředkovatelům na úřadu práce svěřují se svými problémy, a mohou tak být vhodnými informátory.
Preliminary scope of work in English
This thesis aims to explore the problem of unemployment mothers after maternity leave, which have low education. Low-educated mothers interested me because they accumulate disadvantages, which are reflected in a higher unemployment rate. In 2009 it was registered at the labor office 68.4 % of candidates with low education [Formánková 2010]. The data show that motherhood situation of low-educated women is more complicated. Czech Republic, along with three other OECD countries, has the highest difference in employment childless women and mothers, which is 15% [OECD 2015].
Furthermore, I would be interested to know why these mothers often do not return to their employers. Another area of my interest are the barriers that stand in the way mothers in search of new work by the employer, the labor office or from their individual reasons. Low-educated mothers also often (57 %) remain with the children on parental leave of up to 4 years of age than it is in other educational groups (47 % of secondary schools with graduation, 42 % of college and university) [VÚPSV 2010]. Partial problems, which I plan to explore the possibilities of institutional care for children and offer part-time jobs.
My research problem formulated as: "the reasons for low employment of low-educated mothers and barriers in finding new employment." First, I will analyze documents on the topic and existing studies that have been carried out on similar topics. Custom research will focus on mothers with low education who have experienced unemployment. Interviews will be conducted semi-structured interviews with prepared questions [Hendl 2005]. In a similar way, I make interviews with experts, from which I will examine what strategies have mothers in their carriers.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html