Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výukové počítačové simulace v praxi: koho baví nejvíce?
Thesis title in Czech: Výukové počítačové simulace v praxi: koho baví nejvíce?
Thesis title in English: Motivational effects of computer-based educational simulations
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language:
Department: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Supervisor: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Author:
Guidelines
Počítačové simulace představují užitečné nástroje pro vzdělávání. Obecně se má za to, že čím je taková simulace zábavnější, tím je pro výuku lepší. Při exaktním testování této hypotézy se ale ukazuje, že pravda je složitější: prvky, které mají činit simulaci „zábavnou“, některým uživatelům nevyhovují; ruší je, vadí jim.
Cílem práce je provést pedagogický experiment zjišťující, jakým způsobem různé „zábavné“ prvky ovlivňují různé typy uživatelů: pro které z nich jsou tyto prvky přínosné z hlediska získávání znalostí prostřednictvím simulace a pro které naopak přínosné nejsou. Experimentem projde několik desítek studentů technického a humanitního zaměření (s jejichž sehnáním pomůže vedoucí práce) a budou interagovat s různými verzemi simulace vaření piva, která byla na MFF UK vyvinuta v minulosti.
Součástí práce je: a) nastudování literatury o výuce prostřednictvím simulací a multimediálních materiálů obecně, b) navržení dotazníků (podle dotazníků používaných pro tyto experimenty v minulosti), c) navržení několika verzí simulace pro experiment, d) rozšíření existujících verzí simulace tak, aby mohly být v experimentu použity, e) provedení experimentů, f) zpracování dat a jejich statistická analýza.
Aktuálně existuje několik verzí simulace použitých v předchozích experimentech. Student může použít (rozšířit) jejich kód. Simulace běží v nástroji Netlogo.
Práce je určena pro studenty učitelství informatiky.
References
Mayer, R. E. (2001) Multimedia learning, New York: Cambridge University Press.

Brom, C., Bromova, E., Dechterenko, F., Buchtova, M., Pergel, M.: Personalized Messages in a Brewery Educational Simulation: Is the Personalization Principle Less Robust than Previously Thought? In: Computers and Education. Advance online publication. doi: 10.1016/j.compedu.2013.11.013, (2014)

Wouters, P., van Nimwegen, C., van Oostendorp, H., & van der Spek, E. D. (2013, February 4). 'A Meta-Analysis of the Cognitive and Motivational Effects of Serious Games', Journal of Educational Psychology. Advance online publication. doi: 10.1037/a0031311

Moreno, R., & Mayer, R. E. (2000). 'Engaging students in active learning: The case for personalized multimedia messages', Journal of Educational Psychology, 92, 727– 733.
Preliminary scope of work
Počítačové simulace představují užitečné nástroje pro vzdělávání. Obecně se má za to, že čím je taková simulace zábavnější, tím je pro výuku lepší. Při exaktním testování této hypotézy se ale ukazuje, že pravda je složitější: prvky, které mají činit simulaci „zábavnou“, některým uživatelům nevyhovují; ruší je, vadí jim.
Cílem práce je provést pedagogický experiment zjišťující, jakým způsobem různé „zábavné“ prvky ovlivňují různé typy uživatelů: pro které z nich jsou tyto prvky přínosné z hlediska získávání znalostí prostřednictvím simulace a pro které naopak přínosné nejsou. Experimentem projde několik desítek studentů technického a humanitního zaměření (s jejichž sehnáním pomůže vedoucí práce) a budou interagovat s různými verzemi simulace vaření piva, která byla na MFF UK vyvinuta v minulosti.
Součástí práce je: a) nastudování literatury o výuce prostřednictvím simulací a multimediálních materiálů obecně, b) navržení dotazníků (podle dotazníků používaných pro tyto experimenty v minulosti), c) navržení několika verzí simulace pro experiment, d) rozšíření existujících verzí simulace tak, aby mohly být v experimentu použity, e) provedení experimentů, f) zpracování dat a jejich statistická analýza.
Aktuálně existuje několik verzí simulace použitých v předchozích experimentech. Student může použít (rozšířit) jejich kód. Simulace běží v nástroji Netlogo.
Práce je určena pro studenty učitelství informatiky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html