Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj vzdělanostní struktury mikroregionu České Budějovice
Thesis title in Czech: Vývoj vzdělanostní struktury mikroregionu České Budějovice
Thesis title in English: The Development of Education Structure of Microregion České Budějovice
Key words: sociálně prostorová struktura, vzdělanostní struktura, vzdělání, mikroregion České Budějovice, socio-ekonomický status
English key words: socio-spatial structure, educational structure, education, micro-region České Budějovice, socio-economic status
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: prof. RNDr. Martin Ouředníček, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 29.01.2013
Date of assignment: 21.02.2013
Date of electronic submission:24.06.2015
Date of proceeded defence: 15.09.2015
Opponents: doc. RNDr. Jan Kubeš, CSc.
 
 
 
Preliminary scope of work
Sociálně prostorová diferenciace je přirozený jev pozorovatelný téměř ve všech měřítkách. Avšak
příčiny a důsledky tohoto jevu mohou být v různých územích či dobách odlišné. V Česku se od roku
1989 setkáváme s rostoucí příjmovou diferenciací, nezaměstnaností či různými sociálními problémy,
které se promítají do sociálního prostředí obcí či měst i do rozhodování zastupitelstev těchto
samosprávných celků. Cílem práce je poznat sociální (vzdělanostní) prostorovou direrenciaci na
několika řádovostních úrovních. Hlavní část práce klade důraz na poznání vývoje sociální diferenciace
na lokální úrovni v rámci mikroregionu České Budějovice od roku 1989 do současnosti pomocí
hodnocení vzdělání obyvatel a identifikuje území s pozitivní a negativním vývojem. Vzdělání považuji
za ukazatel socioekonomického statusu, lidského kapitálu či relativního příjmu člověka. Záměrem
práce je identifikovat lokality s vyšší koncentrací osob s vyšším a nízkým sociálním statusem a rovněž
najít hlavní faktory a mechanismy, které tyto prostorové vzorce vytvářejí. Diplomová práce je
založená na zpracování výsledků Sčítání lidu, domů a bytů. Předkládaná práce nabízí základní mapové
podklady vývoje prostorových vzorců obyvatel s nízkým a vyšším sociálním statusem, jak se
proměňovaly od devadesátých let do současnosti a rovněž obsahuje mapy zobrazující území
s největšími dynamickými proměnami sociální prostorové struktury. Text práce rovněž hodnotí
použitelnost a srovnatelnost dat jednotlivých cenzů pro účely práce.
Preliminary scope of work in English
Socio-spatial differentiation is natural phenomenon observable in almost all scales. However, the
causes and consequences of this phenomenon can be different in particular areas or the era. Income
inequality has increased in the Czech Republic since 1989, as well as unemployment and various
social problems, which are reflected in the social environment of villages and towns as well as in
municipal decision-making. The aim of the diploma thesis is to identify social (educational)
diferentiation at several spatial hierarchy levels. The main part of the thesis emphasizes
understanding the evolution of socio-spatial differentiation at local level in micro-region České
Budějovice from 1989 to the present using the education level of the population and identifies areas
with positive and negative development. The education is considered as the indicator of socioeconomic
status, human capital or relative income. The intention of the thesis is to identify the areas
with higher concentration of people with higher and lower socio-economic status and also find the
main factors and mechanisms that create these spatial patterns. This thesis works primarily with the
cencus data. The diploma thesis also provides basic development maps of the population patterns
with lower and higher social status from the nineties to the present and also contains maps showing
areas with the most dynamic changes in the socio-spatial structure. The thesis also assesses the
usability and comparability of the data for each census.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html