Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Prekoncepce žáků v oblasti termiky
Thesis title in Czech: Prekoncepce žáků v oblasti termiky
Thesis title in English: Pupil`s preconceptions about heat and temperature
Key words: prekoncepce, miskoncepce, teplo, teplota
English key words: preconceptions, misconceptions, heat, temperature
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.11.2012
Date of assignment: 08.11.2012
Confirmed by Study dept. on: 16.11.2012
Date and time of defence: 12.09.2014 00:00
Date of electronic submission:21.07.2014
Date of submission of printed version:31.07.2014
Date of proceeded defence: 12.09.2014
Opponents: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc.
 
 
 
Advisors: doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Guidelines
1. Prostudovat literaturu týkající se výzkumů prekoncepcí v oblasti termiky a sepsat krátký úvod do problematiky.
2. Na základě užívaných učebnic udělat přehled toho, co a kdy se žáci na základní škole z termiky dovídají.
3. Sestavit test ke zjištění prekoncepcí žáků v termice, s využitím úloh užitých v dalších výzkumech (možnost srovnání).
4. Provést pomocí sestaveného testu průzkum u žáků základních škol a odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií před probíráním termiky v hodinách fyziky a po jejím probrání.
5. Zpracovat a shrnout výsledky průzkumu a porovnat je s výsledky podobných průzkumů.
6. Na základě publikace [6] se seznámit s hlavními myšlenkami metody aktivního učení a interaktivních demonstrací v hodinách.
7. Sestavit 2-3 pracovní listy zaměřené na miskoncepce žáků zjištěné v rámci průzkumu a odzkoušet je se žáky.

References
[1] DRIVER, R., SQUIRES, A., RUSHFORD, P., WOOD-ROBINSON, V.: Making Sense of Secondary Science. Routledge Falmer, New York, 2003.
[2] MANDÍKOVÁ, D., TRNA, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno, 2011
[3] DUIT, R.: Wärmevorstellungen. In: Naturwissenschaften im Untericht. Physik/Chemie 34, (1986), č.13 s. 30-33
[4] LIKUSOVÁ, D.: Představy žáků o teple a teplotě. Diplomová práce. MFF UK, Praha 1994.
[5] THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D.: The Heat and Temperature Conceptual Evaluation (HTCE), (2001).
[6] THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D.: Interactive Lecture Demonstrations. Active Learning in
Introductory Physics. The Physics Suite. John Wiley & Sons, 2004
[7] WARREN, J. W.: The teaching of the concept of heat. Physics Education 7, 1972. s.41-44
[8] CLOUGH, E. E., DRIVER, R.: Secondary students´conceptions of the conduction of heat: bringing together scientific and personal views. Physics Education 20, 1985. s.176-182
[9] MILLER, R. L., STREVELER, R. A., DAZHI, Y., SANTIAGO ROMAN, A. Y.: Identifying and Repairing Students Misconceptions in Thermal and Transport Science. Paper Presented at the AIChE Annual Meeting
Nashville, Tennessee, November 10, 2009. Dostupné na: http://www.aicheproceedings.org/2009/Fall/data/papers/Paper163869.pdf
[10] PATHARE, S. R., PRADHAN, H. C.: Students` alternative conceptions in pressure, heat and temperature. Trends in Science Education Research. Dostupné na: http://www.hbcse.tifr.res.in/episteme/episteme-1/allabs/shirish_abs.pdf
[11] PATHARE, S. R., PRADHAN, H. C.: Students` misconceptions about heat transfer mechanism and elementary kinetic theory. Physics Education 45 (6), 2010. s.629-634
Preliminary scope of work
V rámci práce bude sestaven test a proveden průzkum prekoncepcí žáků v oblasti termiky před probíráním tohoto tématu ve výuce a po jeho probrání. Výsledky budou porovnány s obdobnými průzkumy provedenými v ČR i v zahraničí.
Preliminary scope of work in English
The work will deal with pupil`s preconceptions about heat and temperature. There will be done a research among pupils before dealing with these theme in school lessons and after it. The results of this research will be compared with results of similar researches done in Czech Republic and abroad.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html