Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kreativní třída v Praze
Thesis title in Czech: Kreativní třída v Praze
Thesis title in English: The creative class in Prague
Key words: kreativita, kreativní třída, kultura, kreativní index, inovace, Praha, životní styl
English key words: creativity, creative class, culture, creative index, innovation, Prague, life style
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: prof. RNDr. Martin Ouředníček, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 31.01.2012
Date of assignment: 31.01.2012
Date of electronic submission:12.05.2014
Date of proceeded defence: 16.06.2014
Opponents: RNDr. Lucie Pospíšilová, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Cílem této práce je vymezit městské části Prahy, které vykazují vyšší podíl kreativní třídy a pojmenovat faktory, které tento nesoulad způsobují. Výzkum byl proveden kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Kvantitativní přístup spočíval v analýze dat Sčítání lidu, domů a bytů 2011, těžištěm kvalitativní části bylo vedení strukturovaných rozhovorů se zástupci kreativní třídy žijícími v Praze 7. To bylo doplněno zúčastněným pozorováním a neformálními rozhovory. Výsledky výzkumu ukázaly, že nejvyšší výskyt kreativní třídy vykazují městské části v centru Prahy a k němu přilehlé. Periferní oblasti jsou výjimkou. Příčinou tohoto jevu ve zkoumané oblasti byla blízkost centra města, městská zeleň a místní komunita. Sledovaná cílová skupina potvrdila, že výběr lokality místa bydliště způsobil to, že začali mnohem méně využívat další městské části.
Preliminary scope of work in English
The objective of this thesis is to define the districts of Prague that evince higher ratio of the creative class and to identify the reasons of this phenomenon. The research was done by the combination of the quantitative and qualitative approach. The quantitative research consisted of the analysis of the Population and Housing Census 2011 data, the focus of the qualitative part has been structured interviews with the representatives of this creative class who live in Prague 7. This was complemented by the participating observation and informal interviews. The research results showed that the highest ratio of the creative class is in the districts in the central area of Prague and the districts in the adjacent areas. The peripheral districts are exceptions. The reasons of this phenomenon in the studied area are nearness to downtown, the urban natur, and the local community. The target group confirmed that the choice of residence location caused that they had become much less dependent on other district.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html