Františkánská bible z Knihovny Národního muzea v Praze (XII.B.13) v kontextu dobového malířství 13. století
Thesis title in Czech: | Františkánská bible z Knihovny Národního muzea v Praze (XII.B.13) v kontextu dobového malířství 13. století |
---|---|
Thesis title in English: | The Franciscan Bible in the Library of the National Museum in Prague (XII.B.13) in the Bohemian book painting in the 13th century |
Key words: | knižní malba, miniatura, iniciála, františkáni, Giovanni da Gaibana, ornamentika, 13. století |
English key words: | manuscript illumination, painted miniatures, initials, Franciscan order, Giovanni da Gaibana, ornamentation, 13th century |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 07.11.2011 |
Date of assignment: | 07.11.2011 |
Confirmed by Study dept. on: | 07.11.2011 |
Date and time of defence: | 05.06.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 02.03.2018 |
Date of submission of printed version: | 05.03.2018 |
Date of proceeded defence: | 05.06.2018 |
Opponents: | doc. Ing. Pavol Černý |
PhDr. Pavel Brodský, CSc. | |
Guidelines |
Metodicky bude v práci uplatňována zejména kodikologická, formální, stylová a ikonografická analýza a komparace na stylovém a typologickém základě. |
References |
BARTOŠ František Michálek: Soupis rukopisů Národního muzea v Praze II, Praha 1927, 220
BELTING Hans: Zwischen Gotik und Byzanz. Gedanken zur Geschichte der sächsischen Buchmalerei im 13. Jahrhundert, in. Zeitschrift für Kunstgeschichte 41, 1978, 217–257 BELTING Hans: Die Reaktion der Kunst des 13. Jahrhunderts auf dem Import von Reliquien und Ikonen, in: Il Medio oriente e l’occidente nell’Arte del XIII secolo, Congresso Internacionale C.I.H.A., Bologna 1982, 35–53 BOHATEC Miloslav: Skryté poklady, Praha 1970, 24, 59−60, 86−89 BRODSKÝ Pavel: Katalog iluminovaných rukopisů knihovny Národního muzea v Praze, Praha 2000, 135–137 DEMUS Otto: Byzantine Art and the West, New York, 1970 DROBNÁ Zoroslava / TICHÝ Josef: Iluminované nejkrásnější rukopisy knihovny Národního muzea v Praze, Praha 1965, č. 9 GOSEBRUCH Martin: Die Anfänge der frühgotik in Niedersachsen, in: Niederdeutsche Beiträge zur Kunstgeschichte 14, 1975, 12–58 HÄNSEL-HACKER Ingrid: Eine italo-byzantinische Malerschule des 13. Jahrhunderts in Padua, 1954 HASELHOFF Artur: Eine thüringisch – sächsische Malerschule des 13. Jahrhunderts, Strassburg 1897 HASELHOFF Artur: Die Mittelalterliche Kunst, in: DOERING Oscar / VOS Georg: Meisterwerke der Kunst aus Sachsen und Thüringen, Magdeburg 1905 HEJDOVÁ Dagmar: K původu románských rukopisů z kláštera sv. Jiří na Pražském hradě, in: Umění 9, 1961, 222 HOLZWIG Peter: Zackenstil, in: GROTE Rolf – Jürgen / van der PLOEG Kees (edd.): Wandmalereien in Niedersachsen, Bremen und in Groningerland, Hannover 2001, 302–308 KOTRBA Viktor / HOMOLKA Jaromír / STEJSKAL Karel / PEŠINA Jaroslav / KRÁSA Josef (rec.): SWOBODA Karl Maria (ed.): Gotik in Böhmen, in: Umění 19, 1971, 39 KRÁSA Josef: České iluminované rukopisy 13. – 16. století, Praha 1990 KRÁSA Josef: Raně gotická slohová varianta před rokem 1300, její prameny a působení, in: Josef KRÁSA: České iluminované rukopisy 13. – 16. století, Praha 1990, 37–58 KRÁSA Josef: Nástěnná a knižní malba 13. století v českých zemích, in: Jiří KUTHAN (ed.): Umění doby posledních Přemyslovců, Roztoky u Prahy 1982, 23-67 KRÁSA Josef: Umění 13. století – problémy hodnocení, in: KRÁSA Josef et al.: Umění 13. století v českých zemích, Praha 1983, 11–30 KUBÍK Viktor: Příručka ke studiu středověké ornamentiky: Italské rukopisy (1200–1330) a byzantské rukopisy 10. – 13. století, České Budějovice 2008, 152−155 KUBÍK Viktor: Poznámky k významu pozdně románské iluminace pro gotiku v Itálii a pro české knižní malířství 13. století, in: Milada STUDNIČKOVÁ (ed.): Čechy jsou plné kostelů. BOEMIA PLENA EST ECCLESIIS. Kniha k poctě PhDr. Anežky Merhautové, DrSc., Praha 2010, 348 KVĚT Jan: Italské vlivy na pozdně románskou knižní malbu v Čechách, Praha 1927 KVĚT Jan: Počátky gotického malířství v Čechách, in: Umění 6, 1933, 324 KVĚT Jan: Praha románská. Sochařství, malířství a umělecká řemesla, in: CHALOUPECKÝ Václav / MENCL Václav / KVĚT Jan: Praha románská, stavební a umělecký vývoj města. Osmera knih díl druhý, Praha 1948, 181–186 MARIANI CANOVA Giordana (ed.): La miniatura a Padova dal Medioevo al Settecento, Modena 1999 MAŠÍN Jiří: Malerei und Plastik der Romantik, in: BACHMANN Erich (ed.): Romantik in Böhmen, München 1977, 148 NORDENFALK Carl: Die deutsche Miniaturen des XIII. Jahrhunderts, in: Acta Archeologica 8, 1937, 251–266 PANUŠKOVÁ Lenka / HLAVÁČKOVÁ Hana J.: Tzv. Františkánská bible, in: BENEŠOVSKÁ Klára (ed.): Královský sňatek. Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský ~ 1310, Praha 2010, 533–540 PEŠINA Jaroslav: Jan Květ a české středověká knižní malba, in: Umění 33, 1985, 285−288 PRAŽÁK Jiří: Ke studiu knižního umění 13. století. Kodikologické poznámky k iluminovým rukopisům, in: KRÁSA Josef et al.: Umění 13. století v českých zemích, Praha 1983, 579−580 PUTATURO DONATI MURANO Antonella / PERRICCIOLI SAGGESE Alessandra (eds.): La minitura in Italia. Dal tardoantico al Trecento, Napoli 2005 ROYT Jan: Středověké malířství v Čechách, Praha 2020, 21 SAURMA – JELTSCH Listelotte E.: Der Zanckentil als ornatus dificillis, in: Aachedner Kunstblätter 60 (Festschrift für Hermann Fillitz zum 70 Geburtstag) 1994, 257–266 SCHMIDT Gerhard: Malerei bis 1450. Tafelmalerei – Wandmalerei – Buchmalerei, in: SWOBODA Karl Maria: Gotik in Böhmen, München 1969, 168 SOUKUPOVÁ Helena: Iluminované rukopisy z kláštera bl. Anežky v Praze na Františku, in: Časopis Národního muzea 153, 1984, 69–95 SOUKUPOVÁ Helena: Anežský klášter, Praha 1989, 158–170 STANGE Alfred: Beiträge zur sächsischen Buchmalerei des 13. Jahrhunderts, in: Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst NF 6, 1929, 302–343 STEJSKAL Karel: Mistr Gutina náhrobníku a jeho dílo, in: Časopis Národního muzea 145, 1976, 13–14 STEJSKAL Karel: Profánní náměty malířství 13. století, in: KRÁSA Josef et al.: Umění 13. století v českých zemích, Praha 1983, 342−349 STEJSKAL Karel: Počátky gotického malířství, in: Dějiny českého výtvarného umění v Čechách I/1, Praha 1984, 288–290 STEJSKAL Karel: Die ateste tschechische Biblehandschrift in kunsthistorischer Sticht, in: ROTHE Hans / SCHOLZ Friedrich: Die alttschechische Dresdner Bibel, Paderborn / München / Wien / Zürich 1993, 412−422 SWARZENSKI Hanns: Die lateinischen illuminierten Handschriften des XIII. Jahrhunderts in den Ländern an Rhein, Main und Donau, Berlin 1936 URBÁNKOVÁ Emma / STEJSKAL Karel: Pasionál abatyše Kunhuty, Praha 1975, 112–113 VANÍČEK Vratislav: Velké dějiny zemí koruny české III, Praha / Litomyšl, 353–354 VŠETEČKOVÁ Zuzana: Monumentální malířství v Čechách na přelomu 13. a 14. století, in: BENEŠOVSKÁ Klára (ed.): Královský sňatek. Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský ~ 1310, Praha 2010, 126–142 WOLTMANN Alfred: Geschichte der böhmischen Miniaturmalerei. Reperetorium der Kunstwissenschaft, Stuttgart 1877, 19−20 |
Preliminary scope of work |
Disertační práce se bude zabývat jedním z klíčových děl knižní malby 13. století v českých zemích − Františkánskou biblí, uloženou v Knihovně Národního muzea pod signaturou XII.B.13, dílem, které svým charakterem náleží do přelomu románského a gotického slohu, tzn. do slohové varianty označované mimo jiné pojmem alternativní gotika (Belting).
Cílem práce bude monografická studie zahrnující kritické zhodnocení domácí a zahraniční literatury k tématu, kodikologická, formální a stylová analýza Františkánské bible a dále analýza jejího zařazení do kontextu stylového vývoje knižní malby včetně problému definovatelnosti konkrétních vazeb této vrstvy malby v rámci střední Evropy a k Itálii. Práce zhodnotí Františkánskou bibli v kontextu českého i evropského malířství, půjde zejména o původ dílny, vztahy k padovskému iluminátorskému okruhu a souboru středoevropských rukopisů. Nedílnou součástí bude problém kontinuity stylové orientace knižní malby v českých zemích ve 13. století – od rukopisu Mater verborum a Antifonáře sedleckého až po Osecký lekcionář. Zahrnuty budou také jejich případné vztahy k monumentální malbě. Z hlediska stylových analogií a v kulturně historických souvislostech budou sledovány konkrétní vztahy spojené se vznikem a funkcí sledovaných středověkých děl. Přínosem této práce by mělo být ověření stávajících hypotéz svázaných s problematikou středoevropské knižní malby 13. století a detailní analýza mnohovrstevných vztahů zkoumaného materiálu jako základu pro případnou konstrukci relevantních hypotéz. |
Preliminary scope of work in English |
The dissertation will deal with one of the key works of book painting of the 13th century in the Czech lands - Franciscan Bible, stored in the Library of the National Museum under signatures XII.B.13, a work whose character belongs to the break of the Romanesque and Gothic style, a stylistic variant called the notion of alternative gothic (Belting).
The main topic of this work will be a monographic study including a critical evaluation of domestic and foreign literature connected with the subject, the codicological, formal and stylistic analysis of the Franciscan Bible, and the analysis of its inclusion in the context of the stylistic development of book painting, including the problem of the definition of concrete links of this layer of painting in Central Europe and Italy. The work will evaluate the Franciscan Bible in the context of Czech and European painting, mainly the origin of the workshop, the relations with the Padova Illuminati Circuit and the collection of Central European manuscripts. An integral part will be the problem of the continuity of the stylistic orientation of book painting in the Czech lands in the 13th century - from the Mater verborum manuscript and the Sedlec Antiphonist to the Osek lecturer. Their possible relationships with monumental painting will be also included. From the point of view of stylistic analogies and in the cultural and historical context will be followed specific relations related to the origin and function of the middle ages works. The contribution of this work should be the verification of the existing hypotheses tied to the Central European book painting of the 13th century and the detailed analysis of the multilayer relations of the studied material as the basis for the possible construction of relevant hypotheses. |