Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Jak lidé nakupují na internetu
Thesis title in Czech: Jak lidé nakupují na internetu
Thesis title in English: How people buy on Internet
Key words: nákupní chování, internet, racionální rozhodování, omezená racionální volba
English key words: buying behavior, Internet, rational decision making, bounded rational choice
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 21.02.2011
Date of assignment: 21.02.2011
Date and time of defence: 20.06.2011 00:00
Date of electronic submission:16.05.2011
Date of proceeded defence: 20.06.2011
Opponents: doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
 
 
 
Guidelines
Konzultovat minimálně 1 x měsíčně.
References
Ariely, D.: Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě, Práh, Praha 2009, ISBN 978-80-7252-239-2

Jeřábek, H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Karolinum, Praha 1997, ISBN 80-7184-342-3

Jensen, K.B., Jankowski, N.: A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, Routledge, London 1991, ISBN 0-415-05405-2

Kubínová, E.: Vliv internetu na životní styl jeho (ne)uživatelů. Bakalářská práce, Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd. Institut sociologických studií, Praha 2009

Miller, D.: A theory of shopping, Cornell University Press, Ithaca 1998,
ISBN 0-8014-3555-2

Další literatura bude doplněna v průběhu zpracování diplomové práce.

Vysekalová, J.: Psychologie spotřebitele : jak zákazníci nakupují, Grada, Praha 2004,
ISBN 80-247-0393-9
Preliminary scope of work
Cílem práce je popis nákupního chování lidí na internetu.
Výzkumná otázka zní:
Jednají lidé při nakupování na internetu racionálně?
Dílčí otázky:
Jaký je rozhodovací proces při nakupování na internetu?
Jaké faktory jsou při tomto nakupování nejdůležitější?
Jaká je typologie nákupčích na internetu?
V práci budou shrnuty dosavadní poznatky o nákupním chování lidí jak v klasických, tak v internetových obchodech. Zkoumána bude česká i zahraniční literatura, články, výsledky z výzkumů. Práce bude zasazena do širšího sociologického kontextu. Z pohledu teorie racionální volby a omezené teorie racionální volby bude vysvětleno nákupní chování lidí. Tyto teorie budou potvrzeny nebo vyvráceny v praktické části práce.
V praktické části práce budou analyzována data z výzkumu Sensor On-line shopping. Použity budou standardní analytické metody (faktorová analýza, frekvenční analýza, ...)
Preliminary scope of work in English
The thesis aims to describe the buying behavior of people on the Internet.
The research question is:
Does people act rationally when they are shopping on the Internet?
Sub questions:
What is the decision-making process during online shopping ?
What factors are most important in this shopping?
What is the typology of buyers on the Internet?
The paper will summarize the current knowledge on the shopping behavior of people in both traditional and in online stores. It will study Czech and foreign literature, articles, results of research. The work will be framed within a broader sociological context. From the perspective of rational choice theory and the bounded rational choice theory to explain purchasing behavior. These theories are confirmed or disproved in the practical part.
The practical part will be analyzed research data from the sensor on-line shopping. They used standard analytical methods (factor analysis, frequency analysis, ...)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html