hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration:
20.12.2010
Date of assignment:
20.01.2011
Date of electronic submission:
02.05.2013
Date of proceeded defence:
30.05.2013
Opponents:
doc. RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Preliminary scope of work
Cílem této práce je dílčí analýza části výsledků dotazníkového šetření, které předcházelozpracování této práce a bylo připraveno širším autorským kolektivem. Žákům 9. tříd ZŠ,kvart, kvint, sext a septim (popřípadě odpovídajících ročníků šestiletých nebo čtyřletýchgymnázií a středních škol) byl předložen test zkoumající jejich dovednosti potřebné propráci s informacemi a řešením problémů v geografii. Konkrétně vyhledávání dat v tabulce,srovnávání tabulek a grafů, práce s mapou (vyhledávání dat, srovnávání), kladení otázek(hledání příčin současného stavu některých jevů), analýza dat z více typů záznamů(tabulka, text, mapa), záznam údajů z tabulky do grafu a samostatné přemýšlení na základědaných informací. K testu byl přiložen dotazník zkoumající kromě jiného názory žáků natestové úlohy a četnost procvičování zkoumaných dovedností ve výuce. Jejich učitelédostali k vyplnění obdobný dotazník. Tato práce zpracovává část výsledků daného šetření,zejména vztah pohledu žáků a učitelů na výsledky testu a na samotné testované dovednosti.
Preliminary scope of work in English
The ame of this thesis is a partial analysis of survey, which preceded the elaborationof thesis and was prepared by a wider team. Secondary school students and olderelementary school students took a test focused on problem solving skills and informationliteracy abilities in geography. Specifically: searching for data in a table, comparing tableswith graphs, working with maps (searching for data and information, comparing with otherresources), asking questions (searching for the causes of the current state of somephenomena), analysing data from different types of resources (tables, graphs, maps),transcribing data from table to the graph, and independent thinking on the basisof the information given. Apart from the test, they also filled out a survey on their opinionsabout the test questions and the frequency of practicing these skills in the classroom. Theirteachers filled out the analogical survey. This thesis is analysing the part of survey resultsand it´s specifically focused on the relation between the teachers´ and the students´ viewson the test results and the tested skills and abilities.