When the course guarantor is selected, comments will be displayed regarding his/her teaching performance as well as that of all the other teachers teaching the course. If a teacher who is not the course guarantor is selected, only comments related to his/her teaching will be displayed.
prof. Mgr. Jakub Čížek, Ph.D. [32-KFNT], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 30.08.2025, 2. Year, Fyzika, Bachelor's
Velmi ochotný a milý vyučující. Jen občas se s ním měření trošku protáhlo :)
Dušan Minárik, 20.07.2025, 3. Year, Fyzika, Bachelor's
Za mňa najlepší vyučujúci v praktiku, vedel veci veľmi jednoducho vysvetliť a pri náročnejších úlohách vám venuje naozaj veľa času. Občas vám zostrojí aj celú aparatúru za vás a rád poradí aj s dalším spracovaním.
RNDr. Václav Dědič, Ph.D. [32-FUUK], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Author of entry is known to survey organiser, 29.05.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Od pana Dědiče jsem bohužel v praktiku nedostala nic než psychickou podporu. Vždy když mi měl při měření pomáhat tak bylo vidět, jak to zoufalství prožívá se mnou. Ve většině případů totiž věděl ještě méně než já, jelikož často ani neměl pořádně prostudovaný daný studijní text. Věřím, že pan doktor je výborný vědec o čemž mě přesvědčily jeho poznámky z praxe. Praktikum je ovšem bohužel reálné vědecké praxi na míle vzdáleno. V nejlepším případě mi při měření vůbec neradil, byly ovšem i případy, kdy mi poradil pravý opak toho co jsem měla dělat.
Student has disallowed display of personal data, 18.06.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Příjemný vyučující, snaží se pomoct a navádí studenta k řešení.
RNDr. Petr Gabriel, Ph.D. [32-KVOF], Practical Course III - Optics and Atomic Physics [NFUF206, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 10.09.2025, 3. Year, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Skvělý, vtipný, nápomocný. Dobře si člověk i popovídá krom fyziky.
Student has disallowed display of personal data, 14.07.2023, 2. Year, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Pan doktor zachránil situaci, když na úplně prvním praktiku mně i kolegovi Procházkovi vysvětlil co máme měřit.
RNDr. Petr Gabriel, Ph.D. [32-KVOF], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 01.09.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
jako na praktiku II jste šťastní, když RNDr. Gabriela potkáte v praktiku
Student has disallowed display of personal data, 15.07.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Nejlepší vyučující jednoho z nejhorších předmětů. Velmi sympatický a usměmavý.
Author of entry is known to survey organiser, 29.05.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Člověk jehož přítomnost dokázala vždy zlepšit den. Pokud jste měli to štěstí, že se s vámi rozhodl měřit danou úlohu, tak jste prakticky měli zajištěny dobrá data.
RNDr. Vojtěch Hanzal [32-KVOF], Practical Course III - Optics and Atomic Physics [NFUF206, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 14.07.2023, 2. ročník, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Rád si povídá, praktika s ním příjemně ubíhají. Jako jediný byl schopný se věnovat studentům (měl na starosti oddělení atomové fyziky), a to i když měl třeba 4 studenty najednou. Jako jediný tak prokázal stejnou kvalitu jako vyučující na 1. a 2. praktikách, kteří se nám věnovali.
Mgr. Hana Kudrnová [32-KVOF], Practical Course III - Optics and Atomic Physics [NFUF206, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 10.09.2025, 3. Year, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Lze se dobře domluvit. Občas přísná, ale všechno vysvětlí, nebo člověka dovede k řešení.
Student has disallowed display of personal data, 14.07.2023, 2. ročník, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Jako vedoucí praktika je odpovědná za striktní dodržování termínů odevzdání a za nevstřícnost studentům, když měli omezený počet termínů na měření. Stejně tak za případné nepřipuštění k měření. Taky se stalo, že to co odsouhlasila během měření, vytkla v protokolu jakožto chybu.
Je pravda, že rok 2023 byl výjimečný počtem odpadlých termínů kvůli státním svátkům. Proto se měřilo i v zápočtovém týdnu a ke konci semestru vedoucí praktika vstřícně umožnila studentům měřit i v turnusech pro odborné fyziky a termínů tedy měl každý dost a vše se stihlo. Já si naopak myslím, že díky vstřícnosti vedoucí praktika praktikum proběhlo plynule a bez větších problémů i v tomto trochu specifickém roce. Poslední poznámku bylo určitě možné s vedoucí praktika vyřešit osobně přímo v praktiku.
prof. RNDr. Marek Procházka, Ph.D.
Mgr. Hana Kudrnová [32-KVOF], Practical Course II - Electricity and magnetism [NOFY024, laboratorní práce]
Author of entry is known to survey organiser, 06.02.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Skvělá vyučující, je ochotná poradit a rozumí učivu. Nevidím co bych mohl vytknout!
Student has disallowed display of personal data, 29.01.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Ač přísnější při opravě a dohlížení, tak jde vidět že tématu rozumí. Myslím si, že místy až příliš lpí na detailech, ale to ji neubírá na pedagogických kvalitách.
Author of entry is known to survey organiser, 17.01.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Paní magistra je milá a ochotná, její přítomnost na fyzikálním praktiku mi zlepšovala den.
Mgr. Hana Kudrnová [32-KVOF], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 01.09.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
mgr. Kudrnová je velmi hodná a ochotná, jak v praktiku, tak i jako jeho vedoucí - pokud potřebujete opravit nebo jakkoliv pomoc hned odpovídá na emaily - jediný problém je, že ostatní vyučující neopravují na čas a i po napsání emailu mgr. Kudrnové se moc situace nezlepšila
Student has disallowed display of personal data, 30.08.2025, 2. Year, Fyzika, Bachelor's
Přestože se může zdát paní magistra občas trochu přísnější, myslím, že se své práce (i jakožto vedoucího praktika) zhostila velmi dobře. Spolupráce s ní v praktiku byla vždy užitečná a přínosná.
Dušan Minárik, 20.07.2025, 3. Year, Fyzika, Bachelor's
Pôsobí trošku prísne, ale je to veľmi milá vyučujúca a zároveň vedúca praktika III, dá sa s ňou na všetkom dohodnúť.
Author of entry is known to survey organiser, 29.05.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Nejkompetentnější vyučující praktika III. Pokud by paní Kudrnová nebyla, tak byste celý předmět mohli zrušit. Jednou jsem byla v laboratoři v den, kdy paní Kudrnová zrovna nemohla být přítomna. Horší měření jsem ještě nezažila. Od ostatních vyučujících mi bylo sděleno, že si s danou úlohou nevědí rady a jediný kdo to dokáže je právě paní Kudrnová. Na všechno jsem si musela přijít sama z nevalně zpracovaného studijního textu.
Author of entry is known to survey organiser, 01.09.2024, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Paní magistra je ve výsledku velice příjemná, jen bych řekl, že bere tento podivný předmět až moc vážně.
RNDr. Pavel Malý, Ph.D. [32-FUUK], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 09.09.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Protokol sice přišel v prvním případě po měsíci a v druhém případě po třech týdnech, ale zato byly opravy pana doktora podle mého názoru nejlepší.
V praktiku byl pan doktor nápomocný.
RNDr. Peter Matvija, Ph.D. [32-KFPP], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Author of entry is known to survey organiser, 20.08.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Doktoru Matvijovi trvalo více než měsíc (37 dní) ohodnotit můj referát. Ráda bych připomněla, že toto jednání také výrazně snižuje váhu jeho zpětné vazby.
Student has disallowed display of personal data, 18.06.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Pan docent Pavlů tento semestr vyhrál neoficiální soutěž o nejdelší opravu referátu. Se svým výsledkem 44 dní suverénně ovládl klání s velkým náskokem.
Student has disallowed display of personal data, 09.09.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Když student v praktiku nestíhá, konstatování půl hodiny před koncem praktika, že si student bude muset dodělat úlohu jiný den, není v tu chvíli příliš nápomocné. Vhodnější by bylo zajistit, aby k takové situaci nedošlo, obzvlášť pokud je panu docentovi nepříjemné zůstat v praktiku po rozvrženém konci praktika. Přitom mne při měření z velké části nechal samotného.
Podle pana docenta je úloha 21 na měření pro pokročilé, což pravděpodobně odůvodňuje jeho přístup k této úloze. Pokud tomu tak je, nebylo to nikde napsáno (pouze že teorie přesahuje kurz optiky ze zimního semestru).
Pan docent však nakonec v praktiku zůstal i po konci praktika a nechal mě úlohu doměřit.
V praktiku bylo poznat, že se pan docent v úlohách vyznal.
Student has disallowed display of personal data, 30.08.2025, 2. Year, Fyzika, Bachelor's
Velmi příjemný a schopný vedoucí.
doc. RNDr. Jiří Prchal, Ph.D. [32-KFKL], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Adam Kutálek, 14.09.2025, 3. Year, Fyzika, Bachelor's
Před setkáním s panem Prchalem studentům doporučuju odnaučit se používat hranaté závorky když píšou jednotky do záznamů z měření nebo nedej Bože do protokolů. :)
Milý a vstřícný přístup.
Student has disallowed display of personal data, 15.07.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Příjemný vyučující, poradil v nesnázích.
Author of entry is known to survey organiser, 29.05.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Ne vždycky poradil dobře, ale vždy měl dobrý úmysl. Většině témat rozuměl a problematiku měl předem nastudovanou. Nekecal do věcí, kterým nerozuměl, ale pokud věděl tak rád poradil.
prof. RNDr. Marek Procházka, Ph.D. [32-FUUK], Practical Course III - Optics and Atomic Physics [NFUF206, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 10.09.2025, 3. Year, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Pan profesor je vlastně fajn. Občas je trochu obtížné rozklíčovat, co se vám snaží říct. A je třeba ptát dávat pozor, na co v těch protokolech dbá.
RNDr. Eva Schmoranzerová, Ph.D. [32-KCHFO], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Author of entry is known to survey organiser, 20.08.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Paní doktorka Schmoranzerová mi tento semestr pravovala dva protokoly. V obou případech trvalo přes 20 dní, než jsem dostala opravený referát (22 a 24). Svůj poslední referát jsem odevzdala 29.4. přičemž odpověď přišla 23.5. Vzhledem k probíhajícímu zápčtovému období sí nedokážu představit, že by paní doktorka vyžadovala přepracování referátu, na které má právo.
Author of entry is known to survey organiser, 25.06.2023, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Neumí nastavit refraktometr.
prof. RNDr. Jan Valenta, Ph.D. [32-KCHFO], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 30.08.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Pan profesor na mě bohužel působil v praktikách velmi zmateně. Jednou jsem měřil dle jeho pokynů některou úlohu a když ke mně přišel jiný z vedoucích, dozvěděl jsem se, že jsem celou dobu měřil se špatným mikroskopem, data jsou nepoužitelná a musím celé měření zopakovat. Celkově jsem měl z pana profesora pocit, že příliš neví, co se v jednotlivých úlohách děje. Proto jsem byl vždy raději, když se mi věnoval jiný z vedoucích.
Author of entry is known to survey organiser, 20.07.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Milý vyučujúci, vie toho veľa najmä o fluorescencii, avšak často som mu pri vysvetľovaní nerozumel. Často hovoril potichu a niekedy som si po jeho odchode nebol istý, čo mi vlastne povedal a čo mám robiť.
RNDr. Jakub Vaverka, Ph.D. [32-KFPP], Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 15.09.2024, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Vyučujúci bol veľmi príjemný a ochotný pomôcť. Bohužiaľ, pri viacerých úlohách bol zmätený, a to spôsobilo, že meranie trvalo dlhšie/namerali sa horšie dáta.
Comment on course, Practical Course III - Optics and Atomic Physics [NFUF206, laboratorní práce]
Student has disallowed display of personal data, 14.09.2025, 3. Year, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Šlo o má oblíbená praktika, jelikož mi přišlo, že panovala taková nejpříjemnější až odlehčenější atmosféra, podpořená třeba razítky na protokolech.
Student has disallowed display of personal data, 10.09.2025, 3. Year, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Prostě praktikum. Úlohy jsou o něco těžší, ale vyučující se snažit to vysvětlit. Je tam vždycky dost studijního textu složitého a člověk tam musí najít ty věci přímo související s úlohou. Doporučuji některé úlohy navíc, ptejte se:-)
Student has disallowed display of personal data, 20.06.2024, 2. ročník, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Praktika z optiky jsou za me nejlepsi ze vsech co jsem zatim mel, zacala se objevovat i lidska stranka vyucujicich (jak v hodinach, tak pri oprave protokolu).
Student has disallowed display of personal data, 14.07.2023, 2. ročník, Fyzika se zaměřením na vzdělávání, Bachelor's
Po projití všemi praktiky si dovolím zhodnotit, že 1. bylo nejlepší a 3. nejhorší.
Hodně tomu přispěl přístup vyučujících. Studentů si nikdo nevšímá od okamžiku, kdy se s nimi udělá úvod. Často student doměří část práce a neví co dál. Vyučující opakovaně během praktik raději řešili politiku nebo technické či didaktické věci mezi sebou, nejlépe všichni 3, takže se nikdo z nich nevěnoval měřícím studentům.
Studijní texty (tím, že jsou i pro obecné fyziky, na což nás vyučující upozorňovali, že je nemohou kvůli obecným nijak upravit) jsou úplně k ničemu a nedá se podle nich připravit. Studijní texty jsou příliš často úmorně dlouhé a student ani neví co bude potřebovat. Nikdo se podle nich nepřipravoval, studenti si navzájem radili s tím co už někdo měřil dříve, co se má měřit, kde a jak.
Odevzdávat protokoly po týdnu je zbytečné a nesmyslné pravidlo, studenti nemají čas se nad měřením pořádně zamyslet když se zaseknou, vede to k vymýšlení si dat či chyb.
Stejně tak nevpuštění studenta do praktika v okamžiku, kdy nemá protokol z minula odevzdaný, zvláště když státní svátky vyjdou na dny v týdnu kdy je praktikum a člověk si nemůže dovolit chybět kvůli docházce, když to ani nebyla ničí vina, že to v roce 2023 tak vyšlo. Proč trestat studenty?!
Celkově jsem tedy s organizací Praktika 3 velice nespokojená a jsem velmi ráda, že to mám za sebou, stále cítím vztek jenom když si na praktika vzpomenu.
Děkujeme za Váš komentář k praktiku 3, a protože řadu věcí v něm uvedených považujeme za zavádějící a mylné, pokusíme se je vysvětlit a uvést na pravou míru.
Přepokládá se, že student přijde na praktikum připraven (Vy sama přiznáváte, že jste chodili/a nepřipraveni/a), úlohu by měl student zvládnout samostatně s tím, že vyučující jsou tam k tomu, aby studenty naváděli, pomáhali při neočekávaných problémech, či zodpovídali otázky ohledně měření a zpracování protokolu. Tak se to také u většiny studentů děje. Pak samozřejmě vzniká situace, kdy vyučující "nemají moc na práci" a baví se mezi sebou, ale to neznamená, že když kdokoliv ze studentů přijde s dotazem či s žádostí o pomoc, nebo že "neví jak dál", že mu nepomůžou a "raději" se baví dál. Odmítáme, že bychom se v našem praktiku studentům dostatečně nevěnovali. Naopak, často také chodíme za studenty sami a ptáme se, jak jim to jde a zda něco nepotřebují. Pokud ale čekáte, že celou dobu za Vámi někdo bude stát a radit co dělat krok po kroku, tak to opravdu není možné a ani žádoucí. Praktikum má za cíl také naučit studenty samostatné experimentální práci, což je, jak jistě uznáte, zvláště u budoucích učitelů fyziky, velmi důležité.
Co se týče studijních textů: vede se o tom už dlouho diskuze ve všech praktikách. Nedávno došlo k úpravám některých textů a dokonce ke zkrácení některých pracovních úkolů. Ano, jsou i dlouhé studijní texty, ale nemyslíme si, že by tam byly takové, ze kterých by student nebyl schopen vybrat to důležité a takto se na praktikum připravit. Jako budoucí učitelka to budete muset umět a jistě i vyžadovat po svých žácích. Ano, studijní texty jsou psané pro obecné fyziky, ale většina Vašich úloh je stejná, jen trochu kratší (třeba méně úkolů), ale studijní texty zůstávají stejné, neboť fyzice je jedno jestli jde o obecného fyzika nebo učitele fyziky. Návody k měření jsou již vesměs stručné a jsou uvedené i u každé úlohy v praktiku, takže by stačilo si je přečíst i tam. Pokud jste měli nějaké nejasnosti ve studijních textech, mohli jste za námi přijít a my bychom Vám s tím pomohli.
Co se týká odevzdávání protokolů: pravidlo odevzdávání po týdnu je praxí ověřený smysluplný model (ve všech praktikách), jehož hlavním cílem je plynulý a zdárný průběh praktika během semestru. Vedlejším cílem (který se bohužel nedaří moc plnit kvůli nezájmu studentů) je i to, že studenti mají možnost průběžně vidět své opravené protokoly a učit se z chyb a diskutovat je s vyučujícími. Zdá se nám, že pokud někomu nestačí týden na to, aby zpracoval jeden protokol, další čas navíc mu již příliš nepomůže. My se navíc snažíme už během praktika studenty nabádat k tomu, aby si výsledky zpracovali, či i napsali část protokolu, u většiny úloh na to je čas, bohužel studenti to příliš nevyužívají. Je pravda, že rok 2023 byl výjimečný počtem odpadlých termínů kvůli státním svátkům. Proto se měřilo i v zápočtovém týdnu a ke konci semestru vedoucí praktika umožnila studentům měřit i v turnusech pro obecné fyziky a termínů tedy měl každý dost a vše se stihlo. Nevpuštění studenta do praktika v okamžiku, kdy nemá protokol z minula odevzdán, není trestem, ale snahou dodržet elementární pravidlo, se kterým byli všichni studenti seznámeni na začátku praktika a jehož význam je popsán výše.
Vaše poznámka o “zaseknutí“ a vymýšlení si dat či chyb je zarážející. Kdyby si studenti zpracovávali protokol už během praktika, nebo by přišli nebo napsali e-mail, když narazili na problém, se kterým si nevěděli rady, toto “zaseknutí“ bychom určitě společně vyřešili. Případné vymýšlení si dat či chyb doma není nic jiného než podvod, kterým se dotyčný snaží usnadnit si práci anebo zakrýt vlastní nedostatky při měření. Čas, který má na odevzdávání protokolu, s tím nemá co dělat. A to nemluvíme o narušení vzájemné důvěry mezi vyučujícím a podvádějícím studentem. Ano, stává se, že studenti něco špatně změří (my opravdu nemůžeme všechno zkontrolovat), někteří to nechají tak, někteří se zřejmě uchýlí k podvodu, někteří přijdou za námi. Stalo se vícekrát, že student přišel za vedoucí praktika s tím, že si asi nějakou část špatně změřil a bylo mu umožněno si to přeměřit. Asi nemusíme zdůrazňovat, který postup je ten správný.
Mrzí nás, že ve Vás Praktikum 3 zanechalo vztek, na Vašich komentářích je to vidět. Přejeme Vám, abyste si nikdy nemusela přečíst podobně nekorektní hodnocení na sebe od svých žáků, jaké jste napsala Vy na nás.
prof. RNDr. Marek Procházka, Ph.D., RNDr. Petr Gabriel, Ph.D., Mgr. Hana Kudrnová
Comment on course, Practical Course III - Optics [NOFY028, laboratorní práce]
Adam Kutálek, 14.09.2025, 3. Year, Fyzika, Bachelor's
Praktika nabízí celou řadu moc zajímavých experimentů. Student, který (ještě) nenosí brýle, zaručeně zjistí, že jeho zrak není tak skvělý jak si doposud myslel, a to nejpozději při setkání s nonii při odečítání ze kterých se neobejde bez lupy. Každý muž i žena si holt jednoho dne musí vybrat oblíbené oko pro odečítání hodnot ze stupnic.
Student has disallowed display of personal data, 01.09.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
praktika III jsou lepší oproti II nebo I v zadání úloh, které jsou podle mě mnohem zajímavější - velká nevýhoda je bohužel délka kterou v praktiku ztrávíte a to se připravte že je v rámci několika hodin je to bohužel hodně způsobeno i tím, že je na spoustu studentů méně vyučujících než v přechozích praktikách
Student has disallowed display of personal data, 30.08.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Zopakuji pouze to, co zaznívá, myslím, od většiny studentů fyziky už několik let. Absolvoval jsem již třetí praktika v řadě a můžu s čistým svědomím říci, že mi celkově příprava na ně (mimo samotné měření) zabrala týdně tak 8 až 10 hodin čistého času.
Myslím, že cílem praktik by mělo být zaprvé, abychom se naučili správně zpracovávat experimentální data a psát protokol, a zadruhé, abychom se seznámili s příslušnými experimentálními technikami a přístroji. Ovšem domníávm se, že časová náročnost domácí přípravy má obecně za následek přesně opačné - studenti jsou každotýdenním psaním protokolů znechuceni a často je odbydou a nezamyslí se nad detaily v nich zkrátka jen proto, že na to opravdu již nezbývá čas a síla ve spektru ostatních každotýdenních povinností. Pro mě osobně bylo často psaní protokolů opravdu až frustrující.
Domnívám se, že kdyby byl celkový počet protokolů nutných k odevzdání za semestr výrazně snížen (třeba na polovinu), já osobně bych se nad zpracováním dat mnohem hlouběji zamyslel a mělo by to pro mě mnohem vyšší přidanou hodnotu, než systém "vyprodukuj jeden protokol týdně abys to měl z krku". Takové protokoly by pak byly mnohem kvalitnější. Co se týče měření samotného, to ať klidně zůtane na týdenní bázi, čistě za účelem seznámení se s přístroji a danou problematikou.
Zároveň mi vadilo, když samotní vedoucí často vraceli opravené protokoly klidně i více jak měsíc po odevzdání. Když si spočítám, kolik termínů měření týdně je v rozvrhu a připustím, že každou úlohu opravuje jeden vedoucí, přijde mi, že by se toto množství mohlo dát opravit i ve standardní lhůtě dvou týdnů. Pokud to skutečně není v možnostech vedoucích, bylo by alespoň dobré tuto skutečnost oficiálně připustit. (Co si pamatuji, tak byl oficiální termín opravy 2 týdny.)
Author of entry is known to survey organiser, 20.07.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Veľmi zaujímavé experimenty, za mňa najlepšie praktikum zatiaľ.
Občasná nekonzistentnosť pri opravovaní protokolov (napr za vynechanie počtu rovín "n" v braggovej rovnici, čo je uplne košer podla Daniša, mi bol strhnutý 1 bod, pri inom protokole som za podobné "prehrešky" dostal len červenú poznámku), ale to už je taká klasika...
Student has disallowed display of personal data, 15.07.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Přípravné materiály na praktika jsou velmi nedostatečná, obvykle to skončilo kompletním vyhledáním si všehno na internetu. Bohužel bylo časování také špatné (jak je u praktik z mé zkušenosti zvykem), ale to je výtka spíše rozvrhové komisi. Hodnocení některých protokolů o měsíc a půl později (nebo i více v případě jiných studentů) považuji za výsměch, vzhledem k tomu, že po studentech je vyžadováno odevzdat kompletně vypracovaný protokol nejvýš 2 týdny od naměření s tím, že pokud se student opakovaně zpozdí, může mu být celý protokol zamítnut. Hodnocení protokolů je také nekonzistentní, ač mírnější než v praktiku I, ovšem to lze čekat - různí lidé mají různé nároky
Author of entry is known to survey organiser, 22.06.2025, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Samotný predmet ma celkom bavil, väčšina úloh už bola oproti predošlým praktikám o dosť zaujímavejšia, rôzne postupy, techniky.
Oceňujem úlohu merania rýchlosti svetla vo dvojici, podobne aj meranie charakteristík He-Ne laseru.
Organizačne to nebolo vždy najlepšie, vedúca praktika vždy promptne reagovala na otázky pomocou emailu alebo priamo v praktiku, avšak o ostatných vyučujúcich sa to tak povedať nedá. Niektoré opravy protokolov trvali aj dlhšie ako mesiac, čo nie je vždy najlepšie, najmä na začiatku, kedy človek môže robiť tú istú chybu viackrát a dozvie sa to o mesiac a pol, kedy už má odovzdaných 6/9 praktík. Alebo keď mu hodnotenie úlohy príde po mesiaci a v čase, kedy sa už oficiálne nedajú protokoly opraviť, prípadne premerať.
Pripravenosť jednotlivých pedagógov v praktiku bola rôzna. Boli ľudia, ktorí vedeli pomôcť, poradiť a hlavne vedeli, o čom úloha je a ako ju spraviť a boli ľudia, ktorí absolútne netušili, čo sa pri danej úlohe deje a boli akurát na obtiaž.
Student has disallowed display of personal data, 01.06.2025, 2. Year, Fyzika, Bachelor's
Úloha 21 by se měla počítat za 2 úlohy naráz. Některé referáty trvalo obodovat i přes 6 týdnů. Překážku pro mě představoval limit 3 MB na soubor pro odevzdávání (jednou se mi ani zazipovaný referát se mi do tohoto limitu nevešel) - hodilo by se to zvednout třeba na 4 MB. Je to první praktikum které mě bavilo.
Author of entry is known to survey organiser, 29.05.2025, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Jako každý semestr se i tento opakovalo naprosto nemožné rozvržení praktik v týdnu. Jako jediné použitelné paralelky se ukázaly ty středeční. Jednalo se také o jediný den kdy byly vypsány dvě praktika po sobě. Vzhledem k systému zapisování praktik byly tyto dvě paralelky samozřejmě každý týden beznadějně plné již 3 minuty po spuštění zápisu na stránkách ZFP. Opět se také opakovalo nekonzistentní opravování protokolů. Jako tristní bych nicméně tento semestr hodnotila zoufalou dobu mezi měřením a finálím opravením protokolu. Mnozí studenti tak ještě poslední týden semestru neměli opraveno až 5 protokolů. Jediná cesta byla měřit úlohy, které opravuje paní Kudrnová, jelikož ta se ukázala jako jeden z mála fungujících vyučujících. Úlohy jako takové nicméně byly zajímavé a obsah praktika byl vyjímečně zábavný. Jen u úloh, které byly doopravdy zajímavé bylo rozepsáno tolik úkolů, že se časově nevyplatilo si je zapisovat a následně zpracovávat protokol. Studijní texty byly ovšem tradičně napsány zcela nepochopitelně a příliš dlouze bez důrazu na informace potřebné k měření.
Student has disallowed display of personal data, 15.09.2024, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Zo všetkých povinných praktík mi tento semester príde najviac rôznorodý, čo sa týka rôznych javov. Škoda, že spracovanie bolo skoro vždy to isté - princíp skoro nezmenený od prvého praktika, čo mi príde trochu škoda.
Author of entry is known to survey organiser, 12.09.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Úlohy v tomto praktiku jsem si velice užil. Obzvláště doporučuji měření rychlosti světla a výrobu laseru.
Author of entry is known to survey organiser, 01.09.2024, 3. ročník, Fyzika, Bachelor's
Za mě asi nejhorší praktikum. Protokoly byly možná o něco zajímavější, ale měření se mi moc nelíbilo, i kvůli tomu, že zabralo více času než v předchozích praktikách.
Praktika by zasloužila nějakou změnu, já bych navrhoval méně úkolů za semestr, však náročnějších jak na měření, tak na zpracování. V současném režimu si student musí vybrat každý týden úlohu (nejlépe tu nejjednodušší) a musí zpracovat protokol, který se snaží jen rychle napsat, aby mohl jít zase další týden měřit.
Student has disallowed display of personal data, 18.06.2024, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Jako při každém praktiku i zde napíši velmi podobný komentář. Ačkoliv idea praktik samotných je dobrá, tak si myslím, že systém je dlouhodobě dosti nefunkční. Nutnost zpracování 9 téměř identických protokolů, které často nejsou ani moc zajímavé (až na čestné výjimky), podle mne málokoho motivuje k následné práci a snaze o pochopení učiva.
Ocenil bych spíše dlouhodobější a zajímavější práci více podobnou reálné vědecké činnosti. Současný stav mi přijde jako dosti bezmyšlenkovité přepisování protokolů, které mají velmi rigidní formu, ze které se toho člověk opravdu moc nenaučí. Co se týče bodování protokolů, tak to umí často být dosti rozdílné v závislosti na opravujícím - velmi bych uvítal sjednocení tohoto často nepředvídatelného systému.
Obecně si tedy myslím, že je zde dosti velký potenciál na to, aby praktika byla zajímavá, avšak tento potenciál není využitý a chtělo by to zásadní reformu systému.
Tento příspěvek se týká všech tří semestrů a pětadvaceti úloh, se kterými jsem přišel do styku, a píšu ho, protože se při každé snaze o zlepšení praktik naráží na nedostatek zpětné vazby od studentů. Myslím, že moje zkušenost z praktik není ojedinělá a že by měla zaznít co nejotevřeněji.
Praktika jsou trápení, studentovi skoro nic nedají a hodně toho vezmou. Základní problém je jednak obrovská spousta jednotvárné práce, kterou vyžadují, jednak nejasná koncepce toho, co by se na nich vlastně člověk měl naučit.
Většinou se praktika tváří jako příprava na samostatnou vědeckou činnost. V současné době ale jako vědecká činnost nefungují. Od začátku je jasné, jak postupovat, i co by mělo vycházet (řada úloh vede k ověření platnosti nějakého zákona nebo změření veličiny, kterou najdeme v tabulkách). Pokud to tak nevychází, hledáme chyby v uspořádání. Takové prostředí popsal Feynman jako "cargo cult science" (viz pasáž o Millikanově experimentu zde: http://calteches.library.caltech.edu/51/2/CargoCult.htm), a je to cesta ke zlozvykům a špatné vědě. Samozřejmě takový přístup dává smysl, pokud člověk kalibruje nějaký přístroj, ale vnějškem se praktika jako nácvik kalibrace přístrojů neprezentují.
Pokud by praktika chtěla být vědeckou prací, bylo by potřeba radikálně snížit počet úloh za semestr a zvětšit jejich rozsah (radikálně ve smyslu "maximálně tři úlohy za semestr, radši dvě"). Studenti by se dostali k více částem experimentální práce: navrhnout uspořádání, sestavit ho, odladit/kalibrovat, měřit na něm (třeba analyzovat nějaký opravdu neznámý vzorek). Experiment je přeci o práci s neznámem, a ve snaze se s neznámem nějak popasovat je smysl a půvab vědy, tak je škoda ho pořádně nezažít.
Jednu věc mi praktika dala: sloužila jako docela užitečné dodatečné cvičení k odpovídajícímu předmětu. Často jsem až na praktikách pochopil něco, co jsme brali dříve teoreticky (např. fourierovská optika, Braggova difrakční podmínka a vůbec krystalická struktura, tepelné čerpadlo). Hodně mi osobně pomohlo, když se vedoucí úlohy ptal na spoustu věcí o tom, co se v úloze děje, diskutoval se mnou a přišel na to, že něčemu nerozumím. V diskusi jeden na jednoho nad problémem nepocházejícím ze sbírky úloh se na problémy dalo přijít mnohem rychleji a taky je rychle napravit. Navíc byli vedoucí vesměs ochotní a chyby nijak nepenalizovali, za což jim děkuju.
Jednoznačně nepřívětivé byly až protokoly. Ze začátku se na nich člověk učil formu, ale ta se celkem brzy odladila a všechny další protokoly byly opakováním téhož. Velká část jejich obsahu byla balast: vypisování vztahů ze studijního textu do "teoretické části", závěr, přikládání dat (která jsme museli tak jako tak fyzicky nechávat v místnosti praktika)... Chápu snahu naučit nás sepsat protokol, který má hlavu a patu. Ale nechápu, proč jich máme psát pětadvacet.
Prosba na všechny zodpovědné za formát praktik: Práce spojené s praktikem je příliš. Napsání protokolu si často vyžádá celý jeden pracovní den, během kterého nejde zvládnout nic jiného, což během semestru člověku bere čas na všechno ostatní. Kvůli tomu se z psaní protokolů stává nutné zlo, které se musí stihnout co nejrychleji, a za takových podmínek z toho nikdo nic nemá. I opravy protokolů jsou často povrchní a přicházejí pozdě, protože i na opravující je objem práce přehnaný. Kdyby nic jiného, tak jen prosím snižte počet úloh, klidně s odpovídající změnou počtu kreditů. Všem by to ulevilo a umožnilo dělat věci pořádně, a není na to potřeba žádná práce navíc.
Author of entry is known to survey organiser, 25.06.2023, 2. ročník, Fyzika, Bachelor's
Měření samotné je vcelku zábavné, určitě nejzajímavější z prvních tří praktik, navíc úlohy jsou poměrně rozmanité, což je fajn.
Bohužel, tím pozitiva končí. Studijní texty jsou nejednotné, občas obsahují neúměrně mnoho informací oproti tomu, co je třeba k měření, jindy tam zase některé informace chybí. Dobré by také bylo sjednotit hodnocení protokolů - jsou velké rozdíly v přísnosti opravujících, někteří strhávají body za každou drobnost. Navíc mám také pocit, že někdy se opravující ani nesnaží porozumět tomu, co jsem do protokolu napsala. Na závěr - když my jako studenti musíme protokol odevzdat do 14 dnů od měření, měli by i opravující mít povinnost opravit protokol do 14 dnů.