Semestrální metodický kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka (on-line kurz) (9938)
Základní informace | |||||||||
Univerzita Karlova | |||||||||
Semestrální metodický kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka (on-line kurz) | |||||||||
běží přijímací řízení | |||||||||
Online | |||||||||
čeština | |||||||||
Semestrální metodický kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka (on-line kurz) | |||||||||
Základním cílem Semestrálního metodického kurzu k výuce češtiny jako cizího jazyka (on-line) je představit specifika výuky češtiny jako cizího jazyka. Kurz je zaměřen na prohloubení znalostí z oblasti metodiky a didaktiky se zaměřením na češtinu jako cizí jazyk. Zahrnuje práci s výslovností, řečovými dovednostmi i gramatikou. Studující se doplní nové poznatky z oblasti sociokulturní a z oblasti práce s reáliemi ve výuce. Zaměřujeme se na využití jak klasických metod při výuce češtiny jako cizího jazyka, tak netradičních přístupů. Studující se dále seznámí s evropskou politikou výuky cizích jazyků a současným jazykovým vývojem v češtině. | |||||||||
Kurz probíhá on-line formou. Časová dotace je 75 vyučovacích jednotek (dále jako VJ) za jeden semestr. 1. GRAMATIKA a) Výklad gramatiky složitějších jevů b) Možnosti parcelace gramatiky c) Signální gramatika a využití ilustrace 2. NABÝVÁNÍ JAZYKA / INTEGRACE a) Shody a rozdíly mezi výukou češtiny pro rodilé uživatele a pro cizince b) Současná čeština 3. ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI a) Základní řečové dovednosti b) Fonetika 4. OBECNĚ METODICKÉ POSTUPY a) Výukové materiály b) Didaktické dovednosti učitele c) Vyučovací jednotka, plánování, sylabus d) Aktivity zpestřující vyučování |
|||||||||
Úroveň znalosti češtiny dle Společného evropského rámce pro jazyky minimálně B2. Ukončené VŠ vzdělání. Ukončené středoškolské studium všeobecného nebo pedagogického zaměření. Nastoupené vysokoškolské studium se zaměřením na pedagogiku / filologii. |
|||||||||
Studující jsou schopni • charakterizovat základní metody výuky jazyků • popsat strukturně český jazyk • pojmenovat fonetické aspekty češtiny • vyjmenovat a seřadit základní kroky plánu lekce • pracovat se studenty různých jazykových pozadí Studující jsou schopni • identifikovat mezi známými výukovými metodami takové, které nejlépe vyhovují cílům jeho žáků/studentů • vytvořit plán lekce dle učebnice a sylabu • realizovat lekci češtiny jako cizího / druhého jazyka • orientovat se v novinkách k oboru výuky češtiny jako cizího jazyka, posoudit je a využívat relevantní z nich • využít různé přístupy k výkladu gramatiky • zařadit do výuky základní práci s výslovností Studující jsou schopni • vést výuku pod dohledem metodika • konstruovat plán lekce včetně zapojení moderních technologií • obohatit základní výuku funkčním zapojením her a interaktivních zadání • aktivně rozvíjet dynamiku ve skupině • motivovat žáky/studenty k dalšímu učení prostřednictvím různorodé práce s chybou • ovládat didaktické dovednosti k úpravě či rozvíjení výukových podkladů pro čtení či poslech • zapojovat dovednost mluvení do výuky začátečníků • uchopit gramatické jevy češtiny adekvátně úrovni a potřebám svých žáků/studentů |
|||||||||
|
|||||||||
Akreditace | |||||||||
11000 - Univerzita Karlova | |||||||||
MSMT-7889/2021-5-377, 106/24 | |||||||||
28.2.2024 | |||||||||
28.2.2034 | |||||||||
Podrobné informace | |||||||||
3 | |||||||||
75 (v hodinách celkem) | |||||||||
1 | |||||||||
Osvojování si jazyka (0231) | |||||||||
Ústní zkouška | |||||||||
Dozor s ověřením totožnosti | |||||||||
|
|||||||||
01.09.2024 | |||||||||
31.12.2025 | |||||||||
Institucionální licence | |||||||||
schváleno Radou pro vnitřní hodnocení: 28.2.2024, identifikační kód schválení: 106/24 | |||||||||
approved by the Internal Evaluation Board: 2/28/2024, approval identification code: 106/24 | |||||||||
Termín kurzu a místo konání | |||||||||
27.09.2024 | |||||||||
14.12.2025 | |||||||||
2024/2025 | |||||||||
zimní semestr | |||||||||
Informace pro uchazeče | |||||||||
20 | |||||||||
0 Kč / kurz | |||||||||
Mgr. Petra Jirásková, Ph.D. | |||||||||
moc@ujop.cuni.cz | |||||||||
774537011 | |||||||||
Informace k zápisu | |||||||||