Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci (9876)
Základní informace
Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci
Kód varianty (CID): 9876
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Pedagogická fakulta
Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM]
prezenční
čeština
V kurzu bude věnována pozornost obsahu týkajícímu se 1. a 2. ročníku s výhledem na pokračování ve 3. ročníku. Účastníci kurzu prožijí i způsob postupného budování matematického jazyka - své zkušenosti (žáci) komunikují nejdříve mateřským jazykem, který postupně na základě rozvoje myšlení, mnohých diskuzí o správnosti řešení a řešitelských strategiích precizují na jazyk matematický. Nové poznatky jsou tak založené na porozumění a jsou v mysli žáků přirozeně začleňovány do existující poznatkové struktury, tedy jsou lépe upevněny.
Účastník kurzu prostřednictvím vlastního prožitku
- se seznámí s principy a cíli koncepce Hejného metody výuky matematice (HM) v nižších ročnících 1. stupně ZŠ,
- pozná roli učitele i roli žáka v HM,
- se seznámí s mechanizmem poznávacího procesu žáka a principy budování představ o pojmech v matematice,
- se naučí postupy, které vedou k rozvoji rozumových i osobnostních schopností žáka,
- se seznámí s vhodnými způsoby, jak otevírat jednotlivá didaktická prostředí,
- pozná podrobněji cíle jednotlivých didaktických prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů,
- pozná principy hodnocení ve výuce HM
- pozná důležitost komunikace a principy jejího rozvoje
- naučí se otevírat a moderovat diskuze ve třídě,
- pozná koncepci učebnic matematiky pro 1. a 2. ročník ZŠ,
- získá kompetence, aby s porozuměním mohl začít vést žáky HM.
UKPedF/533260/2023
MSMT- 28686/2022-3
Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci
Cyklus tří seminářů v rozsahu: 4x 45 min - 8x 45 min - 4x 45 min. Účastníci obdrží osvědčení po absolvování celého cyklu, tj. všech seminářů v celkovém rozsahu 16x 45 min.
Témata a časová dotace (celkový rozsah kurzu je 16x 45 min):
A. 2h: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi základní principy metody patří: od zkušeností v mnohých didaktických prostředích k matematickému poznatku, od jazyka běžného života k jazyku matematiky, od moderovaných diskuzí k rozvoji osobnosti žáka, od přirozené motivace žáka přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuálního růstu. Mezi klíčové principy také patří budování mentálních schémat matematických pojmů v myslích žáků, rozvoj osobnosti žáky, vnitřní motivace. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika a úskalí i možnost pracovat se žáky vyžadujícími zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak se žáky s poruchami učení. Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a úlohách.

B. 8h: Prostředí, která žákům otevírají svět čísel:
6h: Aritmetická sémantická prostředí Krokování, Autobus, Vláčky, Děda Lesoň zaměřena na práci s různými modely čísla, na číslo jako počet a veličina, na budování představ žáka o aditivních operacích, na rozvoj metakognitivních schopností zejména týkajících se budování řešitelských strategií vhodných pro daný typ úloh
2h: aritmetická strukturální prostředí zaměřena na tvorbu aditivních i multiplikativních triád, na možnosti, jak zautomatizovat číselné spoje mnohým počítáním s vyšším cílem. Vyšším cílem bývá odhalení nějakého vztahu, pojmu, procesu - Pavučiny, Sčítací trojúhelníky, Hadi, Barevné trojice, Sousedé.

C. 5h: Prostředí, která žákům otevírají svět tvarů: Parkety, Dřívka, Skládání papíru, Geoboard, Krychlové stavby a Oblékání krychle. Prostředí jsou zaměřena na manipulační činnost žáka, je kladen důraz na rozvoj tvořivosti žáka, na jeho prostorovou představivost a komunikační schopnosti.

D. 1h: Shrnutí obsahu kurzu, sdílení zkušeností účastníků s výukou, diskuze o tématech navržených účastníky, např. práce s rodiči, návaznost na MŠ, změna přístupu k výuce matematiky, hodnocení, metody práce, změna role učitele na průvodce a facilitátora, komunikace, organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybraným prostředím.
15
učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové
Kurz je určen učitelům 1. st. ZŠ a asistentům pedagogů, kteří s výukou matematice Hejného metodou právě začínají, nebo ve své výuce využívají její prvky. Uvítáme též speciální pedagogy, kteří pomáhají slabším žákům. Kurz je vhodný zejména pro učitele 1. a 2. ročníku, ale také pro učitele vyšších ročníků, kteří se chtějí seznámit s tím, jakou přípravou v matematice žáci prošli a na co budou sami navazovat.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
...
Garant a místo
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Termín a délka
2023/2024
letní semestr, Květen
14.05.2024
Krátkodobé
16 (v hodinách celkem)
14.5.2024
18.5.2024
23.5.2024
Poplatky a financování
3600 Kč / kurz
údaje k platbě obdržíte spolu s potvrzením o přijetí přihlášky a otevření kurzu
osvobozeno
Přihláška
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Centrum celoživotního vzdělávání
Bc. Klára Hašková, DiS.
klara.haskova@pedf.cuni.cz
221900342
01.04.2024
03.05.2024
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK