Základní informace | |
Paralipomenon k Moně Lise – aneb co se do první přednášky nevešlo | |
Kód varianty (CID): | 9284 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - univerzita třetího věku |
Fakulta: | Fakulta sociálních věd |
Institut ekonomických studií [23-IES] | |
prezenční | |
čeština | |
Přednáška „Matematika a Mona Lisa – aneb je zdravý rozum opravdu zdravý?“ probrala poměrně zevrubně to, jak se antická věda a vzdělanost dostala do renesanční Evropy. Navíc se dotkla mnoha dalších témat, jako je ve světě vzrůstající negramotnost ve vnímání čísel, vývoj našich kosmologických modelů, případně jak byla podporována vzdělanost v Evropě či zda jsou formalizované modely světa, ekonomiky a diagnostických postupů lepší než ty slovní. Konečně pak ukázala, jak povrchní vnímání statických výroků může být zavádějící a že matematika může být zábavná, pokud se jí přestaneme bát. Zdá se však, že některá témata by si zasloužila možná i podstatné rozšíření. Zejména naše kosmologické představy doznávají v posledních letech velké proměny, mimo jiné díky přístrojům, které jsou umístěny na oběžných drahách okolo Země, či dokonce okolo Slunce. Podobně nové, před několika lety ještě nemyslitelné pokusy začínají napovídat, jak mohl vzniknout život na Zemi. Možná i opakovaně. Rozsáhlý archeologický výzkum, ale i náhodné, občas šokující nálezy fosílií mění naše představy o tom, jak jsme se my - homo sapiens - vyvinuli z primátů a jak rychle se to stalo. Není na škodu si uvědomit, že evoluce určitě ještě neskončila. Vzhledem k tomu, že vzdělanost a věda jsou životně (chcete-li kriticky) závislé na možnostech efektivně sdělovat a uchovávat to, co už bylo objeveno, právě tak jako to, co je bezprostředně nové, je proces, jak se vyvíjely písmenné či číslicové soustavy jako nosiče vědomostí, nade vše zajímavý. Navíc efektivní záznam vědomostí, ale i každodenně potřebných informací, vedl k efektivnímu rozvoji společnosti, její humanizaci i zlepšování ekonomické výkonnosti. Konečně pak všichni víme, že celá západní (chcete-li transatlantická) kultura, vzdělanost a způsob života jsou založeny na antické (převážně řecké) vzdělanosti a judaisticko-křesťanské „mystice“. Je však náš pohled na svět jen spojením těchto dvou zdrojů, nebo došlo k efektu, který není jen jejich prostým „součtem“, ale vytvořil kvalitativně něco nového, co ve svých důsledcích zformovalo pojmy, stojící v základech transatlantické kultury? Zakončení: esej o tom, jak přednášku zlepšit, co by bylo ještě zajímavé doplnit atd. |
|
Paralipomenon k Moně Lise – aneb co se do první přednášky nevešlo | |
úterý 11:00-12:20 | |
důchodový věk (60+) | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Den: | 27.02.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Den: | 12.03.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Den: | 26.03.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Den: | 09.04.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Den: | 23.04.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Den: | 07.05.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Den: | 28.05.2024 |
Čas: | 11:00 - 12:20 |
Místnost: | O105 |
Statistika pro MŠMT | |
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující přírodní vědy, matematiku a statistiku (0588) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
Garant a místo | |
prof. RNDr. Jan Ámos Víšek, CSc. | |
Institut ekonomických studií | |
Institut ekonomických studií | |
Termín a délka | |
2023/2024 | |
letní semestr | |
1 | |
14 (v hodinách celkem) | |
7x 2 vyučovací hodiny/semestr | |
Poplatky a financování | |
500 Kč / kurz | |
Přihláška | |
FSV UK, Smetanovo nábř. 6, 110 01 Praha 1 | |
Mgr. Denisa Šmejkalová | |
denisa.smejkalova@fsv.cuni.cz | |
222 112 237 | |
15.11.2023 | |
31.01.2024 | |