Žáci s odlišným mateřským jazykem jako součást naší třídy (9189)
Základní informace | |
Žáci s odlišným mateřským jazykem jako součást naší třídy | |
Kód varianty (CID): | 9189 |
kurz zrušen, přijímací řízení zastaveno | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra preprimární a primární pedagogiky [41-KPPP] | |
prezenční | |
čeština | |
V úvodu budou diskutovány výzvy, ale současně i příležitosti, které přítomnost žáků s OMJ ve třídě přináší. Poté navážeme modulem, který se bude věnovat interkulturní výchově, v rámci něhož budou nabídnuty možnosti, jak toto průřezové témat přirozeně otevírat právě skrze žáky s OMJ a jejich rodiče. Cílem tohoto bloku je poukázat na to, že bilingvní žáci a žáci s odlišným mateřským jazykem a jiným kulturním zázemím jsou skutečným bohatstvím, z něhož mohou těžit všichni žáci ve třídě. Současně představované postupy nabízejí možnost, jak začlenit žáky s OMJ do třídy a posílit vzájemné sociální vazby v třídním kolektivu bez ohledu na původ, rodný jazyk či národnost. Další blok se zaměří na podporu porozumění žáků s OMJ v rámci vyučování. Účastníci si nejprve prožijí modelovou vyučovací hodinu v jiném než mateřském jazyce. Budou mít tak možnost sledovat, jaké strategie a metody výuky jim pomáhají se do takové hodiny zapojit a které z nich jim aktivní účast naopak komplikují či dokonce znemožňují. Poté budou moci tuto bezprostřední zkušenost reflektovat s ostatními a v rámci skupinové práce vytvořit soubor postupů, které se pro výuku žáků s OMJ hodí. Tento blok bude zakončen představením konceptu jazykového scaffoldingu, který doprovodíme konkrétními příklady z praxe. Vzdělávací program je koncipován jako seminář s dílnou. Účastníci budou aktivně zapojováni napříč programem. Řadu výukových metod si vyzkouší z perspektivy žáků a svoji zkušenost budou bezprostředně diskutovat s ostatními. Cílem setkání je také poskytnout učitelům příležitost sdílet své dosavadní zkušenosti s žáky s OMJ, konfrontovat je se zkušenostmi a názory ostatních a vzájemně se tak inspirovat a profesně růst. |
|
Žáci s odlišným mateřským jazykem jako součást naší třídy | |
Jednodenní kurz. 1.blok (90 min): Vzájemné seznámení. Diskuze nad výzvami a příležitostmi, které přítomnost žáků s OMJ ve třídě přináší. Pojem interkulturní výchova na 1. stupni ZŠ a její podoby v praxi. 2.blok (90 min): Možnosti spolupráce s rodiči žáků s OMJ. Posilování vzájemných sociálních vazeb mezi žáky, učiteli a rodiči. 3. blok (90 min): Strategie pro zvyšování porozumění žáků s OMJ v rámci výuky (jazykový scaffolding). Praktická ukázka hodiny, kterou si účastníci zažijí z perspektivy žáků s OMJ, a následná skupinová reflexe. 4. blok (90 min): Metody výuky a strategie podporující zapojení žáků s OMJ. Závěrečná reflexe. Akční plán neboli co zavedu do své praxe v následujících týdnech. 3. Forma |
|
16 | |
Učitelé I. stupně základních škol, asistenti pedagoga, speciální pedagogové a další pedagogičtí pracovníci. | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Pedagogika (0111) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
ústní zkouška | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
Akce bude vyhodnocena pomocí evaluačního dotazníku a ústní skupinové reflexe v závěru programu. | |
Garant a místo | |
PhDr. Petra Vallin, Ph.D. | |
Katedra preprimární a primární pedagogiky | |
Katedra pedagogiky | |
Termín a délka | |
2022/2023 | |
letní semestr, Září | |
Krátkodobé | |
8 (v hodinách celkem) | |
Jednodenní program. | |
27.9.2023 | |
Poplatky a financování | |
1450 Kč / kurz | |
400 Kč | |
Přihláška | |
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Bohumira Holečková | |
bohumira.holeckova@pedf.uni.cz | |
221900343 | |
15.09.2023 | |