Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 152)
 
   Přihlásit přes CAS
Vysokoškolská pedagogika (VYSPEDLS)
Základní informace
Vysokoškolská pedagogika
Kód varianty (CID): 8931
kurz v přípravě
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Centrum dalšího vzdělávání [31-643]
kombinovaný
čeština
Co se v kurzu naučíte?
Naučíte se projektovat výuku. Osvojíte si pedagogické přístupy k řešení problémů a další pedagogické
dovednosti a strategie, zejména v práci s lidmi.
Naučíte se, jak studenty správně motivovat, jak pracovat s pamětí, pozorností a s chybou, jak rozvíjet
kompetence své i studentů, jak pracovat s různými učební typy a styly, osvojíte si aktivizační
a „alternativní“ metody výuky a porovnáte je s těmi klasickými.
Naučíte se provádět diagnostiku a hodnocení, sebereflexi a seberozvoj, předcházet syndromu
vyhoření.

lektor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.

Termín a časový plán:

v termínech: 24.2., 10.3., 24.3., 14.4., 28.4.(výuka zrušena pro nemoc vyuč.), 12.5., 19.5.(přesun na 26.5.) 2023

Kurz VŠ pedagogiky pro budoucí i stávající vysokoškolské učitele.
6 + 1 lekce / LS
Dvě hodiny a patnáct minut prezenčního semináře jednou za čtrnáct dní + závěrečná lekce

místo konání: Viničná 7, učebna B2P
Vysokoškolská pedagogika
1. lekce
Úvod do pedagogiky
- (Úvod do předmětu; Vzdělávání na vysokých školách, Informace, znalosti vs. vědění)
Motivace
- (Práce s vnější a vnitřní motivací, Hierarchie potřeb, Specifika motivace dospělých
Kompetence na VŠ
Studijní typy a styly

2. lekce
Plánování výuky
- (Cíle výuky – hierarchie cílů, cíle pro přírodovědné předměty, Fáze výuky, Plánování předmětu,
Tvorba sylabu, Profil absolventa VŠ
Paměť a timing v rámci učební jednotky
- (Fungování paměti, Opakování, Hospodaření s časem, Rozpracování jednotky výuky: plán lekce)

3. lekce
Metody výuky
- (Expozice nového učiva, Metody výuky – Přednáška vs. aktivní účast studentů, Exkurze a terénní
výuka; Typy diskuzí, cvičení a semináře, Brainstormig/brainwriting, Myšlenkové mapování; aj.)
Práce s dotazem

- (Interakce učitel-student, Aktivní účast studenta ve výuce, Pravidla práce s dotazem, Jak motivovat k
otázkám i odpovědím; Jak si poradit, když nikdo neodpovídá..)

4. lekce
Studijní materiály
- (Zvláštnosti expozice pomocí studijního textu, Samostudium a příprava studenta na hodinu, Flipped
classroom, Aktivní čtení a hodnocení četby)

5. lekce
Hodnocení výuky
- (Reflexe a sebereflexe učitele, Hospitace ve výuce, Práce s chybou a úspěchem)
Reflexe a sebereflexe
- (Reflexe a sebereflexe jako základ profesního rozvoje, Práce se zpětnou vazbou)

6. lekce
Hodnocení, klasifikace
- (Funkce a metody hodnocení, Pedagogická diagnostika, Chyba jako nástroj učení, Konstrukce
didaktického testu/zkoušky, Známkování)
Vyhoření
- (Rizika profese učitele, Profesní vyhoření, Psychohygiena)

7. lekce = Shrnutí a ohlédnutí se za kurzem
Výuka a já – vlastní ukázka toho, co mi kurz dal
Délka lekce bude upřesněna s ohledem na počet účastníků a jejich aktivní výstup.
12
Kurz je určen pro doktorandy Přírodovědecké fakulty.
Určeno pro doktorandy Přírodovědecké fakulty.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Pedagogika (0111)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
Garant a místo
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Centrum dalšího vzdělávání
Odbor rozvoje
Viničná 7, Praha 2, posluchárna B2P
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Termín a délka
2022/2023
letní semestr, Únor
24.02.2023
1
14 (v hodinách celkem)
6 týdnů (frekvence - každých 14 dní)
Pátek - Pátek
24.2.2023
Poplatky a financování
0 Kč / kurz
1 Kč
Kurz není zpoplatněn.
Přihláška
CDV
Centrum dalšího vzdělávání
Bc. Jolana Hlaváčková, DiS.
jolana.hlavackova@natur.cuni.cz
221951968
02.01.2023
27.02.2023
1.2.2023-28.2.2023
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK