Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Jak na skupinovou výuku (nejen) v hodinách biologie? (5529)
Základní informace
Jak na skupinovou výuku (nejen) v hodinách biologie?
Kód varianty (CID): 8917
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován
Zaměření: Program CŽV - na výkon povolání
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Centrum dalšího vzdělávání [31-643]
prezenční
čeština
Navržený vzdělávací program vychází z požadavků kurikulárních dokumentů, které mj. vybízejí k tomu, aby ve vzdělávání byly uplatňovány postupy a metody podporující tvořivé myšlení, pohotovost a samostatnost žáků, či byly využívány nové organizační formy výuky.
Kurz je věnovaný problematice skupinového vyučování, tedy organizační formě, která sama o sobě nezaručí kooperaci žáků ve skupině, ale je výchozím uspořádáním pro takový způsob práce, při kterém se uplatní mnohé aktivizační metody. A právě ty mohou zpestřit běžnou vyučovací hodinu. Pokud je takový způsob výuky vhodně připravený a následně odborně vedený v souladu s pravidly kooperace, může nabídnout motivující studijní prostředí – a to nejen žákům, ale také učiteli.
Řada učitelů má zájem aktivizační metody a formy do své výuky zařazovat, jen si na ně netroufá a to z důvodu malých zkušeností, nedostatku sebedůvěry nebo obav z negativních reakcí žáků. Často také v rámci skupinové práce dochází k vytváření spíše než kooperativního prostředí k prostředí kompetitivnímu. Proto hlavní náplní kurzu je na základě konkrétních námětů a ukázek aktivizačních metod seznámit s možnostmi kooperativní skupinové práce a jejího efektivního využití ve výuce biologie, či přírodopisu.
Účastnící se na základě diskuze mohou ujistit, zda efektivně připravují a vedou výuku ve skupině, sami si vyzkouší konkrétní aktivizační metody, čímž získají také náměty do vlastní výuky.
V neposlední řadě aktivizační metody a formy nabízejí interdisciplinární přesah, a to nejen v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda, proto mohou vhodně propojit určité tematické celky i několika předmětů.


: vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MSMT-870/2020-2-170
MŠMT
MŠMT- 6968/2019-1
Jak na skupinovou výuku (nejen) v hodinách biologie?
8 vyučovacích hodin
Cílovou skupinou jsou aprobovaní i neaprobovaní učitelé přírodopisu na druhém stupni základních škol, biologie na gymnáziích a obdobných přírodovědných předmětů na středních odborných školách. Dále do cílové skupiny spadají další pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, především vedoucí a lektoři přírodovědných kroužků.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Příprava učitelů bez předmětové specializace (0113)
magisterské
Z prostředků účastníka
profesní vzdělávání, rozšíření kvalifikace (ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., § 22, odst. 2) učitel 2. stupně ZŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 8, odst. 1, písm. f3.)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
§ 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
Garant a místo
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Katedra učitelství a didaktiky biologie
učebna B4, Viničná 7, Praha 2
Termín a délka
2022/2023
zimní semestr
26.11.2022
Krátkodobé
8 (v hodinách celkem)
26.11.2022
Poplatky a financování
1290 Kč / kurz
Přihláška
RNDr. Jiřina Rajsiglová, Ph.D., KUDBI
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
jirina.kolkova@natur.cuni.cz
221951869
10.02.2022
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK