Základní informace | |
Jak na skupinovou výuku (nejen) v hodinách biologie? | |
Kód varianty (CID): | 8917 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - na výkon povolání |
Fakulta: | Přírodovědecká fakulta |
Centrum dalšího vzdělávání [31-643] | |
prezenční | |
čeština | |
Navržený vzdělávací program vychází z požadavků kurikulárních dokumentů, které mj. vybízejí k tomu, aby ve vzdělávání byly uplatňovány postupy a metody podporující tvořivé myšlení, pohotovost a samostatnost žáků, či byly využívány nové organizační formy výuky. Kurz je věnovaný problematice skupinového vyučování, tedy organizační formě, která sama o sobě nezaručí kooperaci žáků ve skupině, ale je výchozím uspořádáním pro takový způsob práce, při kterém se uplatní mnohé aktivizační metody. A právě ty mohou zpestřit běžnou vyučovací hodinu. Pokud je takový způsob výuky vhodně připravený a následně odborně vedený v souladu s pravidly kooperace, může nabídnout motivující studijní prostředí – a to nejen žákům, ale také učiteli. Řada učitelů má zájem aktivizační metody a formy do své výuky zařazovat, jen si na ně netroufá a to z důvodu malých zkušeností, nedostatku sebedůvěry nebo obav z negativních reakcí žáků. Často také v rámci skupinové práce dochází k vytváření spíše než kooperativního prostředí k prostředí kompetitivnímu. Proto hlavní náplní kurzu je na základě konkrétních námětů a ukázek aktivizačních metod seznámit s možnostmi kooperativní skupinové práce a jejího efektivního využití ve výuce biologie, či přírodopisu. Účastnící se na základě diskuze mohou ujistit, zda efektivně připravují a vedou výuku ve skupině, sami si vyzkouší konkrétní aktivizační metody, čímž získají také náměty do vlastní výuky. V neposlední řadě aktivizační metody a formy nabízejí interdisciplinární přesah, a to nejen v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda, proto mohou vhodně propojit určité tematické celky i několika předmětů. |
|
: vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MSMT-870/2020-2-170 | |
MŠMT | |
MŠMT- 6968/2019-1 | |
Jak na skupinovou výuku (nejen) v hodinách biologie? | |
8 vyučovacích hodin | |
Cílovou skupinou jsou aprobovaní i neaprobovaní učitelé přírodopisu na druhém stupni základních škol, biologie na gymnáziích a obdobných přírodovědných předmětů na středních odborných školách. Dále do cílové skupiny spadají další pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, především vedoucí a lektoři přírodovědných kroužků. | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů bez předmětové specializace (0113) | |
magisterské | |
Z prostředků účastníka | |
profesní vzdělávání, rozšíření kvalifikace (ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., § 22, odst. 2) učitel 2. stupně ZŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 8, odst. 1, písm. f3.) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
§ 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků | |
Garant a místo | |
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. | |
Katedra učitelství a didaktiky biologie | |
Katedra učitelství a didaktiky biologie | |
učebna B4, Viničná 7, Praha 2 | |
Termín a délka | |
2022/2023 | |
zimní semestr | |
26.11.2022 | |
Krátkodobé | |
8 (v hodinách celkem) | |
26.11.2022 | |
Poplatky a financování | |
1290 Kč / kurz | |
Přihláška | |
RNDr. Jiřina Rajsiglová, Ph.D., KUDBI | |
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. | |
jirina.kolkova@natur.cuni.cz | |
221951869 | |
10.02.2022 | |