Úvod do první pomoci při šikaně a kyberšikaně (8713)
Základní informace | |
Úvod do první pomoci při šikaně a kyberšikaně | |
Kód varianty (CID): | 8713 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání [41-KAMV] | |
prezenční | |
čeština | |
Výcvikový a prožitkový seminář je zredukován do minimálního metodického celku, který lze v praxi užitečně použít. První část je zaměřena na přípravu frekventantů ve speciální teorii, zejména praxi v poznávání jednotlivých stadií a rozpoznání forem šikanování. Zvláštní pozornost je věnována kyberšikaně a šikaně učitelů. V druhé části je probírána metodika první pomoci, osvětlena klasifikaci šesti scénářů a hlavní pozornost je věnována nácviku jedenácti kroků při řešení obyčejné počáteční šikany. Uvedená metoda patří do skupiny scénářů, které zvládne škola sama. Jde o základní přístup, jehož zvládnutí umožní pedagogům razantně a bezpečně zastavit většinu typů šikanování. Současně jeho zvládnutí napomůže porozumět dalším variantám první pomoci. | |
MSMT-6748/2022-1-395 | |
MŠMT | |
11914/2017-1 | |
Úvod do první pomoci při šikaně a kyberšikaně | |
Přehled témat a časová dotace Vstupní informace o problematice šikanování (přednáška, diskuse): • Výskyt šikanování na českých školách. • Je možné epidemii šikanování zastavit? Školní intervence proti šikanování v ČR a ve světě. Český školní program proti šikaně patří mezi nejúspěšnější na světě. • Mnohostranné škody šikanování (kasuistiky) PRVNÍ ČÁST: Speciální teorie, která se vztahuje přímo k diagnostice a nápravě šikanování I. blok (workshop): Jak rozpoznat šikanování od škádlení a příbuzných fenoménů (Deset kriterií pro posouzení…Tabulka, případy z praxe. Řešení konkrétních kasuistik.) Časová dotace: 2 hod. II. blok (workshop): Tři praktické pohledy na šikanování, zakrývající a protiúzdravný systém. První dílna: Tři praktické pohledy na šikanu 1. Šikanování jako nemocné chování Význam pro praxi 2. Šikanování jako závislost Význam pro praxi 3. Šikanování jako těžká porucha vztahů Význam pro praxi Druhá dílna: Formy šikany. Zaměřeno na kyberšikanu. Časová dotace: 2 hod. DRUHÁ ČÁST – První pomoc pro počáteční stadia šikanování III. blok (workshop, tréning) : Metodika první pomoci, 1. část nácviku základního scénáře pro počáteční šikanu s běžnou formou (případ školní šikany a kyberšikany) Dílna Diferenciální a vnitřní diagnostika a alternativní léčba šikany Šest skupin scénářů Pádné důvody vyšetřování, odhad závažnosti (stadium, forma) Strategie a taktika vyšetřování šikanování Dvě metody nápravy při první pomoci Nácvik 11 kroků základního scénáře (1. část) Časová dotace: 2 hod. IV. blok (tréning): 2. část nácviku základního scénáře pro počáteční šikanu s běžnou formou (případ školní šikany a kyberšikany) Nácvik 11. kroků základního scénáře (2.část) Rozdíly mezi léčbou počáteční a pokročilé šikany Časová dotace: 2 hod. |
|
14 | |
Pedagogové, kteří nemají za sebou žádný specializovaný kurz na řešení školní šikany a kyberšikany. Vhodné pro začínající pedagogy. Nicméně jako „ochutnávka“ a orientace v problému a vyhnutí se největším chybám při účasti na řešení šikany je jednodenní kurz užitečný i pro pedagogy všech typů škol – školní metodici prevence, výchovní poradci, třídní učitelé, vedení školy, školní psychologové a školní speciální pedagogové. Dále to jsou speciální pedagogové a psychologové ze školských poradenských zařízení (PPP, SVP, SPC). Rovněž užitečné i pro vychovatelé v ústavní výchově (rezort MŠMT), pedagogové volného času, vedoucí školních zájmových kroužků a klubů. |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů bez předmětové specializace (0113) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
Osvědčení o absolvování | |
Garant a místo | |
PaedDr. Michal Kolář | |
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | |
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | |
Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova | |
PaedDr. Michal Kolář | |
Termín a délka | |
2022/2023 | |
letní semestr | |
28.06.2023 | |
Krátkodobé | |
8 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
2900 Kč / kurz | |
Přihláška | |
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty UK Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Mgr. Danuše Dvořáková Iva Gecková |
|
danuse.dvorakova@pedf.cuni.cz | |
773246766 | |
01.09.2022 | |
21.06.2023 | |
dle vyhlášených termínů na www.kamv.cz | |
Kontaktní osoba na KAMV pro organizační záležitosti: Mgr. Danuše Dvořáková Kontaktní osoba na CCŽV: Iva Gecková (tel: 221 900 342, iva.geckova@pedf.cuni.cz |
|
Další informace | |
www.kamv.cz |