Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Bible v literatuře, literatura v bibli. Náměty na práci s textem (nejen) v literární výchově. (8519)
Základní informace
Bible v literatuře, literatura v bibli. Náměty na práci s textem (nejen) v literární výchově.
Kód varianty (CID): 8519
kurz zrušen, přijímací řízení zastaveno
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Pedagogická fakulta
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [41-UVRV]
prezenční
čeština
Základní znalost Bible je v našem kulturním okruhu považována za součást všeobecného kulturního rozhledu. Co však základní znalost Bible tvoří? Mají žáci umět vyjmenovat její jednotlivé části, aniž by pronikli hlouběji pod povrch?
Pracovat s texty, které vznikaly před mnoha staletími je pro učitele z mnoha důvodů náročné. Nabízíme kurz, ve kterém získáte konkrétní výukové materiály a navíc si je budete moci vyzkoušet sami na sobě v roli žáků.
Využijeme biblické texty a budeme sledovat jejich interpretace v krásné literatuře s přesahy do dalších uměleckých oborů (drama, film, výtvarné a hudební umění). Věříme, že takový postup může ukázat, v čem je tento text živý a že má co nabídnout i lidem, kteří jej nevnímají primárně jako náboženský text.
V deseti setkáních představíme klíčové postavy biblických příběhů a jejich prototypické role jako praotec, prorok, apoštol; specifické literární formy jako žalmy či epištoly, principy metaforické řeči podobenství a kulturní kontakty židovské a křesťanské literatury s literaturou řeckou a latinskou. Nevyhneme se ani jádru celé křesťanské Bible – evangeliím.
MSMT- 193/2022-3-164
MŠMT
11914/2017-1
Bible v literatuře, literatura v Bibli.
1. Příběh Ježíše Nazaretského od narození do ukřižování
Ježíš jako unikátní literární postava. Jak Ježíše poznávali jeho učedníci a jak o sobě mluví sám? Metafora – podobenství jako základní explanační postup. Jak Ježíš cituje (Starý) Zákon a co o něm říká?
Klíčový pojem: evangelium
Biblický pramen – text k interpretaci: Synoptická evangelia;
Literatura: pašijové hry – od lidových her po texty současné (Plastic People); vznik kánonu a apokryfy (K. Čapek Kniha apokryfů),

2. Praotec Jákob – Izrael
Starozákonní praotci od Adama po Jákoba; „Ukradené“ požehnání,
Příběh: Jákob a Ezau; Bůh rozmlouvá s Jákobem,
Klíčový pojem: požehnání
Biblický pramen – text k interpretaci: Genesis
Literatura: K. Čapek: Adam Stvořitel, J. Steinbeck: Na východ od ráje.

3. Prorok Jonáš, příběh a žalm – modlitba
Jonáš se zdráhá přijmout roli proroka. Proč nechtěl jít do Ninive? Co dělal v rybím břiše? Kdo byli proroci ve Starém zákoně a jaký vztah měli k vládcům? „bezejmenný“ prorok, Elijáš a Achab, Izaijáš v babylónském zajetí, atd.
Příběh: Jonášův celý
Klíčový pojem: žalm – modlitba
Biblický pramen – text k interpretaci: kniha Jonáš
Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 90

4. David – předobraz všech králů
Kontext: Židovské království Saul – David – Šalamoun; Jeruzalémský chrám,
Příběh: David a Saul (spíše než Goliáš); David a Batšeba, prorok Náthan,
Klíčový pojem k porozumění: víra
Biblický pramen – text k interpretaci: Samuelovy knihy a Knihy královské
Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 66.


5. Ježíš mezi zmrtvýchvstáním a nanebevstoupením
Učedníci se obávají pronásledování, nevědí co dál, skrývají se nebo odcházejí jako poutníci do Emauz. Ježíš mezi ně přichází a mluví s nimi
Příběh: seslání Ducha Svatého
Klíčový pojem: naděje
Biblický pramen– text k interpretaci: Evangelia (Janovo)
Literatura: C. S. Lewis: Lev, čarodějnice a skříň, M. Waltari: Jeho království, J. R. R. Tolkien: Pán prstenů

6. Apoštol Petr aneb jak to bylo s těmi klíči od nebeského království
Příběh: Petrovy silné a slabé stránky; spolehnutí se na působení Ducha Svatého - změna nastavení mysli,
Klíčový pojem: církev jako společenství - „kde jsou dva v mém jméně…“
Biblický pramen – text k interpretaci: Skutky apoštolů
Literatura: M. Waltari: Jeho království

7. Pavel z Tarsu – příběh obrácení a misie
Očití svědci ubývají, klíčovou roli šíření významu a smyslu sehrává „autorský“ text – dopisy určené k opakovanému předčítání, zvěst o Božím království díky misijní činnosti překračuje hranice židovství a otvírá se světu;
Příběh: obrácení Pavla, obhajoba touhy přinášet radostnou zvěst i křesťanům, kteří nepocházejí ze židovství na apoštolském koncilu v Jeruzalémě
Klíčový pojem: misie, láska
Biblický pramen – text k interpretaci: Epištoly - 1. Korintským 13

8. Apokalypsa - konec světa nebo nový začátek?
Naděje na druhý příchod Ježíše Krista na zemi a jeho odraz v umění od středověku do současnosti.
Klíčový pojem: eschalotogie
Biblický pramen – text k interpretaci: Zjevení sv. Jana
Literatura: Dante Alighieri: Božská komedie, H. Hesse: Stepní vlk,

9. a 10. Prezentace zpracování vlastních lekcí účastníky
20
pedagogové volného času, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé ZUŠ a SUŠ, vychovatelé školských zařízení, učitelé VOŠ

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Literatura a lingvistika (0232)
Podmínky absolvování a kvalifikace
prezentace projektu
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
Garant a místo
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Termín a délka
2022/2023
zimní semestr, Září
21.09.2022
Krátkodobé
15 (v hodinách celkem)
10 setkání v blocích po 90 minutách
Středa - Středa
Poplatky a financování
2000 Kč / kurz
Přihláška
M. Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Centrum celoživotního vzdělávání
Iva Gecková
iva.geckova@pedf.cuni.cz
221900342
17.06.2022
20.09.2022
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK