Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Zprostředkované učení a jeho využití v pedagogické a poradenské praxi (6371)
Základní informace
Zprostředkované učení a jeho využití v pedagogické a poradenské praxi
Kód varianty (CID): 8099
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Pedagogická fakulta
Katedra psychologie [41-KPSY]
prezenční
čeština
Účastníci kurzu se naučí používat ve vlastní výukové a odborné praxi principy didaktického rámce označovaného v odborné literatuře jako zprostředkované učení.
Cílem vzdělávacího programu je:
1) vysvětlit, co je zprostředkované učení,
2) ukázat jeho přínos pro systematickou práci v oblasti rozvoje dovedností myslet a učit se ve vzdělávací praxi a
3) naučit účastníky kurzu zprostředkované učení používat ve vlastní výukové, intervenční, vzdělávací či jiné pedagogické praxi.

Specifickým cílem vzdělávacího programu je rozvoj odborných kompetencí pedagogických pracovníků na poli systematické výuky dovedností myslet a učit se a to formou provázeného osvojení si konkrétních dovedností a postupů vhodných ve výuce myšlení.
Charakter vzdělávacího programu umožňuje také předávat kompetence, které umožní pedagogickým pracovníkům zapracovat a zhodnocovat odlišnosti a variabilitu na úrovni poznávacích procesů a učebních kompetencí u jednotlivých žáků, což podporuje inkluzivní edukační rámec.
Zvláštní důraz je v rámci výukového programu kladen na zhodnocení i sdílení vlastní předchozí zkušenosti a odbornosti v oblasti výuky myšlení. Naším cílem je vytvářet v rámci programu oborově sjednocené skupiny frekventantů tak, aby bylo možné vytvářet prostor pro vytváření funkčních a udržitelných spolupracujících sítí odborníků a přispívat tak k jejich dalšímu rozvoji, profesní podpoře a prevenci proti vyhoření.
Zprostředkované učení a jeho využití v pedagogické a poradenské praxi
Výuka v rámci celého výukového programu bude realizována ve čtyřech tematických vzájemně provázaných výukových blocích. Dva výukové bloky mají přednáškový charakter k vybranému tématu s prvky demonstrace stěžejních problémů na reálných příkladech z praxe. Dva bloky mají charakter praktické implementace do reálné praxe.
Blok 1: Zprostředkované učení jako teoretický a didaktický princip. ( 5 hodin)
Tento vstupní výukový blok si klade za cíl stručně a v souvislostech aktuálních poznatků pedagogické psychologie představit teorii zprostředkovaného učení, historii jeho studia v pedagogické psychologii a poznatky základního výzkumu v této oblasti. Důraz je zde ale kladen na představení a vysvětlení tzv. klíčových prvků zprostředkovaného učení, které se mohou stát strukturujícím nástrojem pro uvedení a užití zprostředkovaného učení v praxi. Z odborného hlediska těží tento blok ze studia díla Reuvena Feuersteina, uznávaného izraelského psychologa, dále pak Roberta Burdena, znalce a uznávaného odborníka v problematice uplatnění principů zprostředkovaného učení ve výuce myšlení a z textů Gabriely Seidlové Málkové, lektorky kurzu.
Blok 2: Implementace klíčových prvků zprostředkovaného učení v praxi - modelování a ukázky užití v pedagogické praxi. (3 hodiny)
Druhý blok prvního výukového dne se zaměřuje na modelování využití zprostředkovaného učení v praxi. Zde si účastníci kurzu vyzkouší na konkrétních příkladech z reálné praxe pedagogů a poradenských pracovníků, jakým způsobem lze daný způsob práce aplikovat v rámci jejich každodenní praxe. Obsahově tato výuková část čerpá z materiálů mezinárodně uznávaného a užívaného programu Instrumentální obohacování a z materiálů demonstrujících užití zprostředkovaného učení v rámci vzdělávacího programu mateřské školy, či ve výuce konkrétních předmětů prvního i druhého stupně základní školy.
Blok 3: Širší souvislosti zprostředkovaného učení - vztah učení, osobnosti a sociálních kompetencí žáka. ( 3 hodiny)
Teoretický výukový blok na začátku druhého výukového dne má umožnit frekventantům nahlédnout širší souvislosti zprostředkovaného učení. Představí tzv. doplňkové prvky zprostředkovaného učení, které kladou důraz na  ovládání procesu učení žákem (studentem) samotným a na jeho sociální rozvoj. Tyto prvky frekventantům umožňují své žáky, studenty a klienty vést k rozvoji metakognitivních dovedností a seberegulace.
Blok 4: Projekt implementace zprostředkovaného učení do reálné praxe. ( 5 hodin)
Poslední výukový blok cílí na funkční aplikaci osvojených poznatků do praxe. Usiluje rovněž o rozvoj komunikace a spolupráce mezi účastníky kurzu a podpořit tak vznik udržitelné podpůrné sociální sítě. Úkolem účastníků v této části výuky je v rámci menší skupiny připravit pod vedením lektorů projekt začlenění principů zprostředkovaného učení do reálné situace ve výuce nebo pedagogické práci, které se věnují. Na závěr daného bloku jsou jednotlivé projekty prezentovány a diskutovány tak, aby vznikaly podmínky pro osvojení i metakognitivní zpracování informací získaných v rámci kurzu.
Na základě přihlášky.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Pedagogika (0111)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
8 nebo 16-ti hodinový program v rámci DVPP
Garant a místo
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Katedra psychologie
Katedra psychologie
Termín a délka
2022/2023
zimní semestr
Krátkodobé
8 (v hodinách celkem)
Poplatky a financování
1500 Kč / kurz
Přihláška
Magdalény Rettigové 4, Praha 1
Centrum celoživotního vzdělávání
Iva Gecková
iva.geckova@pedf.cuni.cz
221900544
18.02.2022
15.09.2022
Další informace
https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_kurz&cid=6371
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK