Odborné řešení školní šikany a kyberšikany II (5697)
Základní informace | |
Odborné řešení školní šikany a kyberšikany II | |
Kód varianty (CID): | 7985 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání [41-KAMV] | |
prezenční | |
čeština | |
Kurz je rozšířením problematiky kurzu Odborné řešení školní šikany a kyberšikany I. Úkolem přípravné úrovně bylo v rozsahu čtyř dnů (32 hod.) intenzivně a co nejúčinněji připravit absolventy zejména pro řešení akutních – neodkladných krizových situací souvisejících se šikanou. Druhá úroveň doplňuje první úroveň a poskytuje již základní kvalifikaci – komplexní připravenost k řešení situací, které by měla zvládnout škola sama. Vzdělání, které umožní plnit úkoly pověřeného pracovníka řešit šikanu. Absolvování druhé úrovně v návaznosti na úroveň první je základním kamenem v pětiúrovňovém koncepčním vzdělání odborníků na řešení šikany (2013). Je určena pro největší počet profesionálů a vycházejí z ní další vyšší úrovně kvalifikace určené už pro specialisty. V současné době je tento program určen hlavně odborníkům ve školách pověřeným řešením šikany, k nimž náleží školní metodik prevence, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog. Dále je pak užitečný odborníkům prvního kontaktu (psychologům, speciálním pedagogům, etopedům působícím v PPP, SVP, SPCD.) Dveře mají otevřené všichni pedagogové, zájemci o dobrou připravenost zejména vedení školy a třídní učitelé. Orientační informace o pětiúrovňovém koncepčním modelu vzdělávání odborníků pro řešení šikanování viz články uvedené ve zdroji. Celkový pohled je možné získat prostudováním publikace Výcvik odborníků v léčbě šikany (Kolář, 2013). Text je rovněž dostupný na internetu. |
|
MSMT-6748/2022-1-395 | |
MŠMT | |
11914/2017-1 | |
Odborné řešení školní šikany a kyberšikany II | |
PRVNÍ DEN (modul E - Komunitní model práce – bezpečné klima, modul A - První pomoc při šikanování, prohloubení – zvládnutí třetího stádia šikany, modul D - Supervize, prohloubení) Cíl profesní připravenosti: Zkvalitnit a upevnit řešení prvních dvou stádií. Zvládnutí první pomoci při řešení i třetího stádia šikany. BLOK 1 (2 hod.) - modul E ÚVODNÍ INFORMACE - Informace o projektu MŠMT se zaměřením na vizi koncepčního pětiúrovňového vzdělání odborníků na řešení šikany - Připomenutí programu 1. úrovně (důraz na metodiku a nácvik první pomoci) KOMUNITNÍ MODEL PRÁCE (dále též KMP) – bezpečné klima třídy, školy (úvod, podrobněji práce se třídou) - Podstata, principy, pravidla KMP. Praxe KMP – škola, třída. Význam KMP pro prevenci a léčbu šikany. KMP – bezpečné klima. Blok 2 (2 hod.) – Řešení třetího stádia šikany, prohloubení modulu A (řešení kazuistik ve skupinách a v komunitě) ŠIKANA MEZI ŽÁKY ŠIKANA UČITELE - Film – Netstory aneb příběhy z internetu (jedna epizoda) - Metodika a praxe řešení (kazuistiky) Blok 3 a blok 4 (4. hod.) - Řešení třetího stádia šikany, prohloubení modulu A a D OMYLY PŘI ŘEŠENÍ ŠIKANY – MÝTY O ŠIKANĚ - Estonský film Klass – Třída (další název „Zkažená mládež“) - Reflexe filmu se zaměřením na chyby pedagogů a rodičů - Chyby při řešení šikany v praxi (kazuistiky) DRUHÝ A TŘETÍ DEN (16 hod.) (modul C – Práce se třídou, která onemocněla počáteční podobou šikanování) Cíl profesní připravenosti: Orientace v celkové léčbě šikany prvních dvou – difuzních stadií. Kvalifikovaný pohled na intervenční programy externích pracovníků ve třídách, kde je počáteční šikana. Inspirace pro práci ve třídních hodinách. Poznámka: Připravenost na praktické zvládnutí rámcového třídního programu (RTP) vyžaduje rozšířený modul (aspoň pět dní) zaměřený na práci se skupinou. Těžištěm by mělo být odzkoušení na sobě – aspoň částečně základního intervenčního programu (ZIP), z něhož vychází rámcový program. Důležité je rovněž plánování a vytvoření vlastního programu podle diferenčních kriterií a zácvik v některých technikách. Blok 1 a blok 2 (4 hod.) – Ponoření do problému, metodika práce se třídou - Workshop: Modelování ostrakizace - izolace - Východiska pro práci se třídou, která onemocněla počáteční šikanou - Základní intervenční program (ZIP) (Cíl programu, čtyři etapy léčby, léčebný plán nemocné skupiny na podkladě diferenciačních kriterií…) - Rámcový třídní programu pro potřeby TU (zjednodušený ZIP) Blok 3 a blok 4 (4 hod.) – Diagnostika skupiny jako východisko pro intervenci - Dynamická a testová diagnostika - Metodika práce s baterií užitečných testových metod - Odzkoušení některých postupů a metod dynamické diagnostiky Blok 5 a blok 6 (4 hod.) – Intervence - Klíčové prostředky ke změně - Metodika komunitního vedení třídních setkání - Dílna: tvorba třídních pravidel, vytváření třídní charty proti šikanování - Metodika her (klasifikace her – významy a mody her, čtyři stupně rizikovosti atd.) Blok 7 (2 hod.) - Dílna: Odzkoušení vybraných užitečných technik a her Blok 8 (2 hod.) – Některé užitečné programy pro řešení počátečních stádií šikany, spolupráce s organizacemi nabízejícími programy pro počáteční šikanu. ČTVRTÝ DEN (modul F – Kořeny, příčiny a podmínky šikanování modul B – Školní program proti šikanování (hodnocení konkrétních programů ve školách) modul G – Sdílení závěrečných prací – orientační posouzení výsledků programu) Profesní připravenost: Platný člen ve vedení realizačního týmu, který iniciuje změny při budování školního programu proti šikaně. Hlubší porozumění praktickým a metodickým problémům šikany. Blok 1 (1 hod.): workshop - Kořeny, příčiny, podmínky šikanování Co to je za tajemné síly, které proměňují slušného žáka v brutálního sadistu? Využití v praxi. Blok 2 (3 hod.) – Školní program proti šikanování Připomenutí teorie a metodiky Hradeckého školního programu Hodnocení konkrétních školních programů na školách Blok 3 a blok 4 (4 hod.) – Sdílení závěrečných prací – orientační posouzení výsledků programu Prezentace a sdílení nejlepších závěrečných prací Komunitní prezentace prací vede k intenzivnímu vzájemnému a individuálnímu učení. Témata jsou zaměřená především na praxi a metodiku řešení šikany. Lze užitečně doplnit skupinovým rozhovorem podle testu M. Koláře. |
|
15 | |
Cílová skupina: Pedagogové všech typů škol – školní metodici prevence, výchovní poradci, třídní učitelé, vedení školy, školní psychologové a školní speciální pedagogové. Dále to jsou speciální pedagogové a psychologové ze školských poradenských zařízení (PPP, SVP a SPC). Nabídka platí i pro pedagogy z oblasti ústavní výchovy (v rezortu MŠMT ČR). |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů bez předmětové specializace (0113) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
Osvědčení o absolvovaném programu | |
Garant a místo | |
PaedDr. Michal Kolář | |
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | |
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | |
PedF UK, Praha | |
Termín a délka | |
2022/2023 | |
letní semestr | |
Krátkodobé | |
32 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
8900 Kč / kurz | |
osvobozeno | |
Přihláška | |
elektronicky nebo písemně | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Mgr. Danuše Dvořáková Iva Gecková |
|
danuse.dvorakova@pedf.cuni.cz | |
773246766 | |
01.09.2022 | |
30.06.2023 | |
dle vyhlášených termínů na http://kamv.cz | |
Kontaktní osoba na KAMV pro organizační záležitosti: Mgr. Danuše Dvořáková Kontaktní osoba CCŽV: Iva Gecková (tel. 221 900 342, iva.geckova@pedf.cuni.cz) |
|
Další informace | |
http://kamv.cz |